Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Aktualności

W dniu 19 maja 2016 r. w Sali Konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Kolbuszowej  odbyła się konferencja w ramach Sieci współpracy i samokształcenia dyrektorów szkół i placówek powiatu kolbuszowskiego oraz Sieci współpracy pedagogów szkolnych i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej. Poświecona była zagadnieniom cyberprzemocy oraz jej przeciwdziałaniu.

 Zorganizowana została przez Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie ,Oddział w Tarnobrzegu i Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Kolbuszowej.

Konferencję otworzył Pan Józef Kardyś, Starosta Powiatu Kolbuszowskiego. Następnie  Pani Elżbieta Mikołajczyk Dyrektor PPP w Kolbuszowej, oraz Pan Robert Jóźwik nauczyciel konsultant PCEN wprowadzili w tematykę konferencji.  Pierwszy wykład dotyczył zagadnień teoretycznych dotyczących zagrożeń podczas  korzystania z Internetu, które przedstawił Pan Robert Jóźwik.

Następny temat zaprezentowała Sierż.szt. Beata Chmielowiec, referent ds. Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii.sierżant sztabowy -  przedstawiciel Powiatowej Komendy Policji w Kolbuszowej. Wystąpienie dotyczyło ochrony prawnej i konsekwencji karnych związanych z cyberprzestępczością. Podkreślała w nim jak ważna jest edukacja oraz współpraca z rodzicami i nauczycielami.

Pani Izabela Halat-Wójcicka (psycholog PPP w Kolbuszowej) przedstawiła najważniejsze informacje na temat, przyczyn, skutków i środowiskowych uwarunkowań uzależnień od nowych mediów elektronicznych ,,Zaginienie w sieci – na drodze do uzależniania’’. Wskazała na konieczność uczenia dzieci i młodzieży zarówno przez rodziców jaki i nauczycieli i wychowawców, bezpiecznego korzystania z sieci. Uczniowie powinni także, wiedzieć jakie mogą być realne konsekwencje tego, co robią w wirtualnym świecie.

Dorota Frankiewicz (pedagog resocjalizacyjny PPP w Kolbuszowej) w prezentacji „Szkoła wobec uzależnień –interwencja”, podkreślała, że każde ujawnienie zjawiska cyberprzemocy wymaga podjęcia  w szkole konkretnych działań interwencyjnych, prowadzenia działań profilaktycznych, uświadamiających  całej społeczności szkolnej (uczniom, rodzicom, nauczycielom  i innym pracownikom szkoły) zasady korzystania i zagrożenia płynące z użytkowania różnych technologii komunikacyjnych oraz opracowanie procedur reagowania w szkole na zjawisko cyberprzemocy. Ważne jest aby  funkcjonował czytelny system norm i zasad współżycia społecznego i jasny system konsekwencji  w przypadku ich złamania.

Na zakończenie Pani Elżbieta Konieczko Kierownik Dydaktyczny PCEN O/Tarnobrzeg zaprezentowała ofertę doskonalenia dla nauczycieli.

 

W ubiegły czwartek (3.12.2015) na terenie naszej poradni mieliśmy przyjemność gościć

panią dr Wandę Matras – Mastalerz,

która wprowadziła nas w zagadnienie treningu pamięci pozwalającym rozwijać możliwości poznawcze i umysłowe u uczniów. Podczas szkolenia przeplatały się ze sobą wątki teoretyczne (wyjaśniające neuroplastyczność i pracę mózgu oraz elementy neurodydaktyki) i ćwiczenia praktyczne (zapoznające uczestników z konkretnymi i skutecznymi możliwościami poprawienia pamięci operacyjnej oraz  procesu skupienia uwagi). Osoby biorące udział w zajęciach mieli również szansę lepiej zrozumieć zależność pomiędzy pracą neuronów pamięciowych oraz lustrzanych, które odpowiadają za inteligencję emocjonalną oraz zapoznać się z najnowszymi  publikacjami w omawianym zakresie. W szkoleniu uczestniczyli pracownicy PPP oraz Biblioteki Pedagogicznej w Kolbuszowej, pedagodzy szkolni, pracownicy bibliotek szkolnych oraz inni zainteresowani nauczyciele z terenu powiatu kolbuszowskiego.

 

 

 

1 grudnia 2015 roku – w Światowym Dniu Walki z AIDS, w Starostwie Powiatowym w Kolbuszowej już po raz szósty odbyła się Olimpiada o HIV/ AIDS pod hasłem „Wiedza ratuje życie”. Jej głównym organizatorem była Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej, zaś współorganizatorem Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Kolbuszowej.  Honorowy patronat sprawował Starosta Kolbuszowski Pan Józef Kardyś, natomiast patronat medialny : Korso Kolbuszowskie i Ziemia Kolbuszowska.

Celem Olimpiady było popularyzowanie wiedzy w zakresie HIV i AIDS oraz kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji wobec ludzi żyjących z HIV i chorych na AIDS. Wszystkich zebranych powitał Starosta Kolbuszowski Pan Józef Kardyś, przypominając, że obchody Światowego dnia AIDS niosą przesłanie solidarności z ludźmi żyjącymi z HIV i AIDS oraz ich bliskimi, a także zrozumienie problemów związanych z HIV/AIDS w każdym kraju na świecie.

O istotnym znaczeniu wiedzy dotyczącej zakażeń wirusem HIV i chorobie AIDS powiedziała  Pani Dorota Frankiewicz-pedagog PPP w Kolbuszowej. Poinformowała, że dane epidemiologiczne wskazują na wysoką i stale rosnącą liczbę niezdiagnozowanych przypadków HIV oraz wysoki odsetek pacjentów, u których późno zdiagnozowano zakażenie. Przekazała, że obecnie na świecie żyje ok. 37 mln ludzi zakażonych wirusem HIV, a z powodu AIDS w zeszłym roku zmarło na świecie  1,2 miliona osób.  AIDS jest drugą, a w Afryce główną przyczyną śmierci wśród nastolatków. To jedyna grupa społeczna, której wskaźnik umieralności z powodu wirusa HIV nie maleje, dlatego właśnie niezbędne jest uświadamianie i profilaktyka w tym zakresie. Eksperci szacują, że w Polsce liczba osób zakażonych sięga 35 tysięcy. Naukowcom wciąż nie udało się opracować szczepionki przeciw HIV ani leków eliminujących wirusa HIV z organizmu.                                  

Do rozwiązania testu sprawdzającego wiedzę o HIV/AIDS przystąpiło 20 uczniów, reprezentujących szkoły ponadgimnazjalne naszego powiatu. Komisja konkursowa wnikliwie oceniła prace uczniów i wyłoniła zwycięzców:

I miejsce – Marzena Materska  - ZSA-E w Weryni

II miejsce – Karolina Zuber - ZST w Kolbuszowej

III miejsce – Justyna Witas   -  ZSA-E w Kolbuszowej

IV miejsce – Aleksandra Niezgoda - ZST w Kolbuszowej i Sylwia Darłak – ZSA-E w Weryni

Jak co roku laureaci odebrali atrakcyjne nagrody rzeczowe, wszyscy otrzymali dyplomy uczestnictwa. Fundatorami nagród byli: Starosta Kolbuszowski, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna i Państwowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Kolbuszowej. Okolicznościowe dyplomy oraz nagrody wręczył  Starosta Kolbuszowski Józef Kardyś, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej Elżbieta Mikołajczyk i Barbara Dudzińska-Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny.

Wysoki poziom konkursu jest dowodem na to, że podejmowane od kilku lat przedsięwzięcie przekłada się na zdobywanie coraz głębszej wiedzy o HIV/AIDS przez młodych ludzi oraz poszerzanie świadomości o zagrożeniu tą chorobą.

Koordynatorzy Olimpiady: Dorota Frankiewicz i Marta Zawadzka -  Poradnia Psychologiczno – Pedagogicznej w Kolbuszowej

   

     

    

Przemiany w doskonaleniu zawodowym nauczycieli to wynik transformacji zachodzącej w systemie oświaty. Obecna reforma edukacji stawia przed nauczycielami wyzwania, których realizacja  zależy od tego, w jaki sposób będą wzbogacać swoją wiedzę i umiejętności, aby im sprostać. Nowy model doskonalenia nauczycieli  polega na wspomaganiu pracy szkół - od diagnozy przez planowanie i wdrażanie zmian po ich ewaluację oraz na prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia.

Nowe formy doskonalenia nauczycieli zostały uwzględnione w przepisach dotyczących m.in. poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. Wychodząc naprzeciw nowym obowiązkom w powiecie kolbuszowskim w ramach funkcjonującej od 2006r. grupy wsparcia  pedagogów szkolnych i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej stworzono obecnie sieć współpracy i samokształcenia na platformie edukacyjnej udostępnione przez ORE w Warszawie. Praca w sieci daje uczestnikom możliwość wymiany doświadczeń, analizę, dobrych praktyk, podniesienie swoich kompetencji poprzez merytoryczne i metodyczne wsparcie ekspertów  w obszarze tematycznym sieci.

Spotkanie połączone z indywidualnym logowaniem każdego uczestnika na platformie odbyło się 16 listopada 2015 roku na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej.

.

Pierwsza część spotkania miała charakter informacyjno-organizacyjny. Zostały przedstawione cele i założenia sieciowania, rola koordynatora oraz praca na platformie internetowej. Uczestnicy określali także swoje oczekiwania .

Druga cześć spotkania miała charakter warsztatowy. Pracowano  nad wyodrębnieniem obszaru tematycznego w ramach powołanej sieci. Przez najbliższe miesiące uczestnicy zajmować się będą organizowaniem i udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom.

Omówione zostały zasady działania platformy internetowej ORE (www.doskonaleniewsieci.pl), wyposażono uczestników w niezbędne umiejętności pracy na platformie. Założone zostały również konta uczestników. Ustalono terminy kolejnych spotkań. Między spotkaniami uczestnicy pracować będą na platformie edukacyjnych.

 

W gęstwinie mlecznych i białych oparów

Kłębi się mnóstwo cieni i czarów,

Zaś wśród mruczących za oknem deszczyków

Pobrzmiewa echo dawnych śmiechów i krzyków.

Tą właśnie porą jesienną i złotą

Naznaczoną nostalgiczną słotą

W poradni ożyły wspomnienia

Z 45 lat naszego istnienia...

          

       

Dnia 13 października 2015r. w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej świętowali wszyscy pracownicy: pedagogiczni, administracyjni i obsługi. W uznaniu szczególnych osiągnięć w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, jak również doceniając  promowanie wśród uczniów pięknych postaw oraz przybliżanie wychowankom świata wartości Pani Elżbieta Mikołajczyk wręczyła Nagrody Dyrektora następującym osobom:

  • Kazimierze Chmielowiec
  • Dorocie Frankiewicz
  • Marcie Fitał
  • Marcie Luderze
  • Agnieszce  Poczekajło
  • Marzenie Selwie
  • Beacie Zasowskiej.

 

Poniedziałkowe ( 12 X ) obchody Powiatowego Dnia Nauczyciela, były doskonałą okazją do wręczenia Nagród Starosty Kolbuszowskiego pracownikom oraz nauczycielom za szczególnie wyróżniającą  pracę dydaktyczno- wychowawczą.  Spośród osób zatrudnionych w poradni otrzymała ją Marta Zawadzka.

W obchodach udział wzięli: nauczyciele oraz dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych, przedstawiciele rad rodziców, emerytowani nauczyciele, pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kolbuszowej, Biura Obsługi Jednostek Samorządu Terytorialnego w Kolbuszowej oraz zaproszeni goście. W tym gronie znaleźli się: Poseł RP Zbigniew Chmielowiec, Starosta Kolbuszowski Józef Kardyś, Janina Świerczewska  starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Rzeszowie oraz księża. Oprawę artystyczną zapewnili uczniowie z Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych  w Weryni.

 

Optimus  est magister

qui docendo animus discipulorum delectare potest

(Najlepszy jest ten nauczyciel, który ucząc

potrafi tchnąć przyjemność w duszę uczniów)

W dniu 17 września 2015r. odbyła się kolejna sesja Rady Powiatu Kolbuszowskiego V kadencji.

         Jednym z punktów porządku obrad było sprawozdanie z funkcjonowania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej, które przedłożyła dyrektor  placówki Elżbieta Mikołajczyk. Dane sprawozdawcze obejmowały okres 01 września 2014 – 31 sierpnia 2015r.

        Z usług prowadzonych przez poradnię korzystają dzieci i młodzież, rodzice i nauczyciele z terenu powiatu kolbuszowskiego. Mamy pod opieką 84 szkoły i placówki. Zatrudnionych jest 11 specjalistów, którzy  w tym roku przyjęli 1 794 dzieci i młodzieży. Wykonali 2 746 różnego rodzaju diagnoz. Ilość osób z poszczególnych gmin przedstawia się następująco:

 

L.P.

Nazwa rejonu objętego zasięgiem działania poradni

Liczba uczniów 

 

% odsetek uczniów z poszczególnych gmin w stosunku do liczby dzieci zamieszkujących na terenie odpowiedniej gminy

2013/2014

2014/2015

2013/2014

 

2014/2015

1.

Kolbuszowa

704

798

40

44

2.

Cmolas

249

221

15

12

3.

Dzikowiec

166

139

10

8

4.

Majdan Król.

257

145

15

8

5.

Niwiska

138

261

8

15

6.

Raniżów

202

228

12

13

 

W ramach pomocy pośredniej wydawane są orzeczenia, opinie i informacje m.in. :

  • 183 orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na różne rodzaje niepełnosprawności,
  • 330 opinii w sprawie  odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,
  • 7  opinii w sprawie  dostosowania wymagań  edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia,
  • 58 opinii w sprawie  specyficznych trudności  w uczeniu się,
  • 55 opinii w sprawie  objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole,
  • 75 opinii w sprawie  udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki dla uczniów zdolnych itd.

Pracownicy realizują wiele programów autorskich:

  • Program ogólnorozwojowy dla dzieci 2-4 letnich „Mali zdobywcy sukcesów” ,
  • Program socjoterapeutyczny „Rosnę w górę” dla dzieci nadpobudliwych w wieku 5-6 lat,
  • Program „Trening pamięci – sprawne półkule” dla uczniów klas V i VI ,
  • Program dla dzieci z autyzmem ,
  • Program dla nieśmiałych  4-5 latków „Poznaję świat”,
  • Program dla dzieci zdolnych „Sówki mądre główki” z klas III szkół podstawowych,
  • Program socjoterapeutyczny „Uczę się panować nad sobą” 9 uczniów klas  I-III  szkoły podstawowej,
  • Program „Z grafią za pan brat” dla uczniów I-II klas szkoły podstawowych.

         Prowadzimy też takie formy działalności jak: Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka (WWRD), terapię EEG Biofeedback, terapię  oligofrenopedagogiczna, psychologiczną, tyflopedagogiczną, neurologopedyczną, psychologiczną, surdologopedyczną, pedagogiczną, logopedyczną…

        W ramach pomocy bezpośredniej 2 544 uczniów skorzystało z zajęć grupowych prowadzonych na terenie szkół; 410 uczniów – z indywidualnych porad zawodowych po przeprowadzonych badaniach dotyczących wyboru dalszego kierunku kształcenia i zawodu.

        Posiadamy „Platformę do badania zmysłów”, co pozwoliło na wykonanie 277 badań przesiewowych wzroku, słuchu i mowy.

        Nauczyciele, wychowawcy i rodzice skorzystali z prelekcji (39 spotkań), szkoleń Rad Pedagogicznych (14), warsztatów (56), innych form pracy (284). Prowadzimy szeroka współpracę z całym środowiskiem.

W drugiej edycji programu pilotażowego 1/POKL/3,5/2012„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspomagania rozwoju szkół 
i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” wzięło udział /podobnie jak i w pierwszej /jedenaście szkół i placówek.

 W lutym  2015r. zakończył się kolejny etap, tj. proces doskonalenia nauczycieli oparty o Roczne Plany Wspomagania (RPW) sporządzone na podstawie diagnozy potrzeb przedszkola, czy szkoły.

     

Szkoła Podstawowa im.Polskich Noblistów w Bukowcu           Szkoła Podstawowa im.Jana Czekanowskiego w Cmolasie   
Temat:" Praca z uczniem młodszym"
                                              Temat:  "Nauczyciel 45+"

 

   

Szkoła Podstawowa im.M. Konopnickiej w Domatkowie              Gimnazjum Publiczne nr 1 im. 11 Listopada w Kolbuszowej      

Temat:" Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny"      Temat: "Współpraca ze środowiskiem lokalnym"

 

       

Gimnazjum im.Jana Pawła II w Kupnie-                                                   Publiczne Przedszkole w Majdanie Królewskim

Temat:" Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny"           Temat:" Nauczyciel 45+"

 

    

Publiczne Przedszkole nr 3 w Kolbuszowej                                        Gminne Gimnazjum  im. Jana Pawła II w Raniżowie

Temat: "Nauczyciel 45+"                                                                           Temat:" Jak pomóc uczniowi osiągnąć  sukces edukacyjny"

 

   

Szkoła Podstawowa im.Konstytucji 3 Maja w Widełce                 Szkoła Podstawowa im. A.Jadacha  w Zarębkach

Temat:" Ocenianie kształtujące"                                                       Temat: "Wspieranie pracy wychowawców klas. Bezpieczna Szkoła"

 

                                        

                                         Zespół Szkół Technicznych  im. Bohaterów Września 1939r. w Kolbuszowej

                                         Temat: "Techniki uczenia się i metody motywujące ucznia do nauki"

W dniu 20 marca b.r. (piątek) odbyło się szkolenie pt. „Biblioterapia w nowoczesnym procesie edukacji”  zorganizowane przez Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką w Rzeszowie Flię w Kolbuszowej, Stowarzyszenie na Rzecz Promocji  Rozwoju Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej  w Rzeszowie oraz Poradnię  Psychologiczno – Pedagogiczną w Kolbuszowej. Było ono przeprowadzone przez dr Wandę Matras (adiunkt w IINiB Uniwersytetu Pedagogicznego im.KEN w Krakowie, członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego we Wrocławiu).

                  

Uroczystego rozpoczęcia dokonał  Starosta Powiatu Kolbuszowskiego p. Józef Kardyś oraz Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej p. Elżbieta Mikołajczyk.

W Szkoleniu udział wzięli pracownicy placówek organizujących spotkanie, a także nauczyciele przedszkoli i szkół podstawowych z terenu powiatu.

Spotkaniu towarzyszyła wystawa publikacji poruszających zagadnienie biblioterapii, bajek i powieści terapeutycznych, a także prac plastycznych, w których dzieci wyraziły własne emocje.

Udział w szkoleniu  pozwolił poszerzyć wiedzę dotyczącą różnorodnego wykorzystania literatury w pracy z dziećmi i młodzieżą. Uczestnicy zapoznali się z zasadami i rodzajami biblioterapii,  bogactwem bajek terapeutycznych oraz przykładami ich praktycznego zastosowania. Odpowiednio dobrany bowiem   tekst bajki, baśni czy też powieści może skutecznie pomóc w rozumieniu i wyrażaniu emocji, radzeniu sobie z trudnymi doświadczeniami, podnoszeniu poczucia własnej wartości oraz kompetencji społecznych, profilaktyce agresji, uzależnień, wyciszaniu i relaksacji. Prowadząca spotkanie dr Matras zachęcała do szerokiego i kreatywnego korzystania z bogactwa pisanego słowa w procesie nauczania, wychowania oraz terapii młodego człowieka.

Nauczyciele czujący potrzebę poszerzenia swojego warsztatu o różnorodne formy pracy z tekstem mogą skorzystać z informacji oraz publikacji umieszczonych na stronie Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego: www.biblioterapiatow.pl

          

 

W dniu 9 marca 2015r. na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej odbyło się spotkanie pedagogów szkolnych i pracowników poradni z policjantką z Komendy Powiatowej Policji w Kolbuszowej sierż. szt. Beatą Chmielowiec.

Pani sierżant sztabowy zwróciła uwagę na problem przemocy w szkoła. Obecnie przemoc przeniosła się do sieci i stała się cyberprzemocą. Oczywiście nie oznacza to, że nie ma tego zjawiska w świecie realnym. Dlatego bardzo ważne jest, aby szkoły miały opracowane procedury przeciwdziałania przemocy i innym negatywnym zjawiskom.

Podczas spotkania padły liczne pytania np.:

  • jak powinna postąpić szkoła, gdy jest podejrzenie, że uczeń znajduje się  pod wpływem środków odurzajacych?
  • co robić, gdy mamy podejrzenie, że uczeń popełnił kradzież? Kto i kiedy  może dokonać przeszukania?
  • czy można nieletniego badać alkomatem?

Pani Beata Chmielowiec wskazała, że w rozwiązywaniu wielu z tych problemów może pomóc współpraca między nauczycialmi, a rodzicami i policją. Dodała, że odbywa się ona na bieżąco i należy ją nadal rozwijać.

                 

Samookaleczenia to problem, który w przeważającej większości dotyka grupę nastolatków. Autoagresja polegająca na okaleczaniu się może przyjmować różne formy – od jednorazowych „nieśmiałych zabaw” z żyletką, po regularne, głębokie nacinanie ciała pozostawiające na trwałe blizny. Ostatnimi czasy, panuje również moda na skaryfikacje i modyfikacje ciała, które również stanowią formę samookaleczania się – tym razem, w intencji osób które tego dokonują, dla urody.

Dlaczego nastolatki się samookaleczają? Co stoi za robieniem sobie samemu krzywdy i świadomym decydowaniem się na przeżywanie bólu? Czynników jest wiele i aby w pełni zrozumieć mechanizm tego zjawiska oraz aby nieść skuteczną pomoc na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej w dniu 28 marca 2014 r. zorganizowane zostało szkolenie adresowane do pedagogów szkolnych, nauczycieli i wychowawców zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych  znajdujących się na terenie naszego powiatu.  Poprowadził je pan mgr Maciej Ćwik, psycholog i psychoterapeuta.

Prelekcja wzbogacona było elementami audiowizualnymi, a zakończona panelem dyskusyjnym.


1. Formy samookaleczeń

 
- Najczęściej spotykanym sposobem samookaleczeń jest nacinanie skóry głównie na obszarze przedramienia i ramienia, rzadziej nóg, przy użyciu ostrych narzędzi, takich jak : żyletka, szkło, nóż

- Do zachowań autodestrukcyjnych zaliczyć można także: zaburzenia łaknienia (bulimia, anoreksja, otyłość), nałogi, obgryzanie paznokci i opuszków palców, przymus uszkadzania skóry (drapanie, rozdrapywanie ran, gryzienie warg) oraz przymus wyrywania sobie włosów (z brwi, rzęs, z głowy, a następnie niejednokrotnie zjadanie ich).
 


2. Przyczyny samookaleczeń
- Autoagresja u dzieci i młodzieży najczęściej wynika z nieumiejętności radzenia sobie z problemami domowymi (rozwód, alkoholizm, kłótnie z rodzicami), a także z niewłaściwych postaw rodzicielskich (odrzucenia, zaniedbania, nadopiekuńczości, nadmiernych wymagań). Towarzyszą temu nieprzyjemne emocje: poczucie bezradności, lęk przed oceną, złość na siebie i innych, nieśmiałość. Stres, jaki z tego powodu odczuwają dzieci jest ogromny i muszą go w jakiś sposób odreagować. Niestety często wybierają na to najgorszy z możliwych sposobów, kierują złość na samego siebie, zadają sobie ból fizyczny albo psychiczny.

- Osoba która się okalecza, pytana dlaczego to robi, najczyściej odpowiada, że dlatego iż nienawidzi siebie, nienawidzi rodziców, bo rodzice ją nienawidzą a ludzie ignorują i krytykują, że nikt nie stara się jej wysłuchać i zrozumieć, że jest o wszystko oskarżana, jestem nikim.

- Uszkodzenie własnego ciała świadczyć może o rozpaczy, udręce i bólu.
- Samookaleczenie może być wołaniem o pomoc, chodzi o to, by rodzice zwrócili uwagę na swoje dziecko, zauważyli, że potrzebuje pomocy, i by wyciągnęli do niego rękę

-  Może być próbą przestraszenia kogoś, szantażu, wymuszeniu czegoś.

- Coraz częściej można spotkać się z samookaleczeniem się młodzieży dla ,,szpanu”.

- Najczęściej jednak młodzież okalecza się, aby znieść stres, zapomnieć o problemach, kłopotach domowych lub szkolnych, kompleksach, aby w ten sposób rozładować napięcie psychiczne i uzyskać poprawę swojego samopoczucia.

- Chodzi o to, by odczuwać ból fizyczny, który pomoże zapomnieć o psychicznych rozterkach. 

- Zachowania autoagresywne mogą być związane również z chorobami wrodzonymi (np. syndrom Retta, autyzm, syndrom Lascha-Nyhana) i nabytymi, tj. chroniczne zapalenie mózgu, kiła układu nerwowego oraz uszkodzenia mózgu przez szkodliwe substancje.

- Z możliwością samookaleczenia należy liczyć się w zespołach depresyjnych i w przebiegu nagłych stanów podniecenia psychoruchowego, w chorobach psychicznych (np. schizofrenii), zaburzeniach osobowości (osobowość neurotyczna, psychotyczna, borderline)

 

3. Terapia

Terapia osób autoagresywnych powinna obejmować nie tylko osobę zaburzoną, ale całą rodzinę, ponieważ obecność tego zaburzenia świadczy zwykle o problemach wewnątrz rodziny. Działalność terapeutyczna to: praca z psychoterapeutą (a czasami z psychiatrą) oraz praca socjoterapeutyczna, mająca poprawić funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie.
Najlepszą metodą leczenia jest terapia oparta na psychoanalizie, która pomaga zrozumieć psychiczne konflikty i ich powiązanie z historią życia pacjenta.
Bardzo efektywna może okazać się terapia poprzez twórczość, w której wytwory jednostki wyrażają jej problemy wewnętrzne i pokazują postępy w zdrowieniu. Każdą pracę pacjent omawia z psychoterapeutą, uświadamiając sobie mechanizmy własnego postępowania.
 

4. Profilaktyka

Aby zapobiec takim sytuacjom należy budować atmosferę zaufania, poczucia bezpieczeństwa, swobodnej komunikacji między rodzicami a dziećmi, uczyć dzieci radzenia sobie z własnymi problemami. Jeśli okaże się, że dziecko robi sobie „sznyty”, nie wolno na nie krzyczeć i potępiać, należy okazać mu współczucie. Nawet najbardziej zbuntowany nastolatek oczekuje od rodziców zainteresowania, przytulenia, rozmowy Trzeba pamiętać, że samookaleczenie jest dla niego doraźną metodą radzenia sobie z problemami.

Strona 22 z 23