Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Aktualności

Przemiany w doskonaleniu zawodowym nauczycieli to wynik transformacji zachodzącej w systemie oświaty. Obecna reforma edukacji stawia przed nauczycielami wyzwania, których realizacja  zależy od tego, w jaki sposób będą wzbogacać swoją wiedzę i umiejętności, aby im sprostać. Nowy model doskonalenia nauczycieli  polega na wspomaganiu pracy szkół - od diagnozy przez planowanie i wdrażanie zmian po ich ewaluację oraz na prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia.

Nowe formy doskonalenia nauczycieli zostały uwzględnione w przepisach dotyczących m.in. poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. Wychodząc naprzeciw nowym obowiązkom w powiecie kolbuszowskim w ramach funkcjonującej od 2006r. grupy wsparcia  pedagogów szkolnych i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej stworzono obecnie sieć współpracy i samokształcenia na platformie edukacyjnej udostępnione przez ORE w Warszawie. Praca w sieci daje uczestnikom możliwość wymiany doświadczeń, analizę, dobrych praktyk, podniesienie swoich kompetencji poprzez merytoryczne i metodyczne wsparcie ekspertów  w obszarze tematycznym sieci.

Spotkanie połączone z indywidualnym logowaniem każdego uczestnika na platformie odbyło się 16 listopada 2015 roku na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej.

.

Pierwsza część spotkania miała charakter informacyjno-organizacyjny. Zostały przedstawione cele i założenia sieciowania, rola koordynatora oraz praca na platformie internetowej. Uczestnicy określali także swoje oczekiwania .

Druga cześć spotkania miała charakter warsztatowy. Pracowano  nad wyodrębnieniem obszaru tematycznego w ramach powołanej sieci. Przez najbliższe miesiące uczestnicy zajmować się będą organizowaniem i udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom.

Omówione zostały zasady działania platformy internetowej ORE (www.doskonaleniewsieci.pl), wyposażono uczestników w niezbędne umiejętności pracy na platformie. Założone zostały również konta uczestników. Ustalono terminy kolejnych spotkań. Między spotkaniami uczestnicy pracować będą na platformie edukacyjnych.

 

W gęstwinie mlecznych i białych oparów

Kłębi się mnóstwo cieni i czarów,

Zaś wśród mruczących za oknem deszczyków

Pobrzmiewa echo dawnych śmiechów i krzyków.

Tą właśnie porą jesienną i złotą

Naznaczoną nostalgiczną słotą

W poradni ożyły wspomnienia

Z 45 lat naszego istnienia...

          

       

Dnia 13 października 2015r. w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej świętowali wszyscy pracownicy: pedagogiczni, administracyjni i obsługi. W uznaniu szczególnych osiągnięć w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, jak również doceniając  promowanie wśród uczniów pięknych postaw oraz przybliżanie wychowankom świata wartości Pani Elżbieta Mikołajczyk wręczyła Nagrody Dyrektora następującym osobom:

  • Kazimierze Chmielowiec
  • Dorocie Frankiewicz
  • Marcie Fitał
  • Marcie Luderze
  • Agnieszce  Poczekajło
  • Marzenie Selwie
  • Beacie Zasowskiej.

 

Poniedziałkowe ( 12 X ) obchody Powiatowego Dnia Nauczyciela, były doskonałą okazją do wręczenia Nagród Starosty Kolbuszowskiego pracownikom oraz nauczycielom za szczególnie wyróżniającą  pracę dydaktyczno- wychowawczą.  Spośród osób zatrudnionych w poradni otrzymała ją Marta Zawadzka.

W obchodach udział wzięli: nauczyciele oraz dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych, przedstawiciele rad rodziców, emerytowani nauczyciele, pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kolbuszowej, Biura Obsługi Jednostek Samorządu Terytorialnego w Kolbuszowej oraz zaproszeni goście. W tym gronie znaleźli się: Poseł RP Zbigniew Chmielowiec, Starosta Kolbuszowski Józef Kardyś, Janina Świerczewska  starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Rzeszowie oraz księża. Oprawę artystyczną zapewnili uczniowie z Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych  w Weryni.

 

Optimus  est magister

qui docendo animus discipulorum delectare potest

(Najlepszy jest ten nauczyciel, który ucząc

potrafi tchnąć przyjemność w duszę uczniów)

W dniu 17 września 2015r. odbyła się kolejna sesja Rady Powiatu Kolbuszowskiego V kadencji.

         Jednym z punktów porządku obrad było sprawozdanie z funkcjonowania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej, które przedłożyła dyrektor  placówki Elżbieta Mikołajczyk. Dane sprawozdawcze obejmowały okres 01 września 2014 – 31 sierpnia 2015r.

        Z usług prowadzonych przez poradnię korzystają dzieci i młodzież, rodzice i nauczyciele z terenu powiatu kolbuszowskiego. Mamy pod opieką 84 szkoły i placówki. Zatrudnionych jest 11 specjalistów, którzy  w tym roku przyjęli 1 794 dzieci i młodzieży. Wykonali 2 746 różnego rodzaju diagnoz. Ilość osób z poszczególnych gmin przedstawia się następująco:

 

L.P.

Nazwa rejonu objętego zasięgiem działania poradni

Liczba uczniów 

 

% odsetek uczniów z poszczególnych gmin w stosunku do liczby dzieci zamieszkujących na terenie odpowiedniej gminy

2013/2014

2014/2015

2013/2014

 

2014/2015

1.

Kolbuszowa

704

798

40

44

2.

Cmolas

249

221

15

12

3.

Dzikowiec

166

139

10

8

4.

Majdan Król.

257

145

15

8

5.

Niwiska

138

261

8

15

6.

Raniżów

202

228

12

13

 

W ramach pomocy pośredniej wydawane są orzeczenia, opinie i informacje m.in. :

  • 183 orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na różne rodzaje niepełnosprawności,
  • 330 opinii w sprawie  odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,
  • 7  opinii w sprawie  dostosowania wymagań  edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia,
  • 58 opinii w sprawie  specyficznych trudności  w uczeniu się,
  • 55 opinii w sprawie  objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole,
  • 75 opinii w sprawie  udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki dla uczniów zdolnych itd.

Pracownicy realizują wiele programów autorskich:

  • Program ogólnorozwojowy dla dzieci 2-4 letnich „Mali zdobywcy sukcesów” ,
  • Program socjoterapeutyczny „Rosnę w górę” dla dzieci nadpobudliwych w wieku 5-6 lat,
  • Program „Trening pamięci – sprawne półkule” dla uczniów klas V i VI ,
  • Program dla dzieci z autyzmem ,
  • Program dla nieśmiałych  4-5 latków „Poznaję świat”,
  • Program dla dzieci zdolnych „Sówki mądre główki” z klas III szkół podstawowych,
  • Program socjoterapeutyczny „Uczę się panować nad sobą” 9 uczniów klas  I-III  szkoły podstawowej,
  • Program „Z grafią za pan brat” dla uczniów I-II klas szkoły podstawowych.

         Prowadzimy też takie formy działalności jak: Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka (WWRD), terapię EEG Biofeedback, terapię  oligofrenopedagogiczna, psychologiczną, tyflopedagogiczną, neurologopedyczną, psychologiczną, surdologopedyczną, pedagogiczną, logopedyczną…

        W ramach pomocy bezpośredniej 2 544 uczniów skorzystało z zajęć grupowych prowadzonych na terenie szkół; 410 uczniów – z indywidualnych porad zawodowych po przeprowadzonych badaniach dotyczących wyboru dalszego kierunku kształcenia i zawodu.

        Posiadamy „Platformę do badania zmysłów”, co pozwoliło na wykonanie 277 badań przesiewowych wzroku, słuchu i mowy.

        Nauczyciele, wychowawcy i rodzice skorzystali z prelekcji (39 spotkań), szkoleń Rad Pedagogicznych (14), warsztatów (56), innych form pracy (284). Prowadzimy szeroka współpracę z całym środowiskiem.

W drugiej edycji programu pilotażowego 1/POKL/3,5/2012„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspomagania rozwoju szkół 
i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” wzięło udział /podobnie jak i w pierwszej /jedenaście szkół i placówek.

 W lutym  2015r. zakończył się kolejny etap, tj. proces doskonalenia nauczycieli oparty o Roczne Plany Wspomagania (RPW) sporządzone na podstawie diagnozy potrzeb przedszkola, czy szkoły.

     

Szkoła Podstawowa im.Polskich Noblistów w Bukowcu           Szkoła Podstawowa im.Jana Czekanowskiego w Cmolasie   
Temat:" Praca z uczniem młodszym"
                                              Temat:  "Nauczyciel 45+"

 

   

Szkoła Podstawowa im.M. Konopnickiej w Domatkowie              Gimnazjum Publiczne nr 1 im. 11 Listopada w Kolbuszowej      

Temat:" Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny"      Temat: "Współpraca ze środowiskiem lokalnym"

 

       

Gimnazjum im.Jana Pawła II w Kupnie-                                                   Publiczne Przedszkole w Majdanie Królewskim

Temat:" Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny"           Temat:" Nauczyciel 45+"

 

    

Publiczne Przedszkole nr 3 w Kolbuszowej                                        Gminne Gimnazjum  im. Jana Pawła II w Raniżowie

Temat: "Nauczyciel 45+"                                                                           Temat:" Jak pomóc uczniowi osiągnąć  sukces edukacyjny"

 

   

Szkoła Podstawowa im.Konstytucji 3 Maja w Widełce                 Szkoła Podstawowa im. A.Jadacha  w Zarębkach

Temat:" Ocenianie kształtujące"                                                       Temat: "Wspieranie pracy wychowawców klas. Bezpieczna Szkoła"

 

                                        

                                         Zespół Szkół Technicznych  im. Bohaterów Września 1939r. w Kolbuszowej

                                         Temat: "Techniki uczenia się i metody motywujące ucznia do nauki"

W dniu 20 marca b.r. (piątek) odbyło się szkolenie pt. „Biblioterapia w nowoczesnym procesie edukacji”  zorganizowane przez Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką w Rzeszowie Flię w Kolbuszowej, Stowarzyszenie na Rzecz Promocji  Rozwoju Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej  w Rzeszowie oraz Poradnię  Psychologiczno – Pedagogiczną w Kolbuszowej. Było ono przeprowadzone przez dr Wandę Matras (adiunkt w IINiB Uniwersytetu Pedagogicznego im.KEN w Krakowie, członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego we Wrocławiu).

                  

Uroczystego rozpoczęcia dokonał  Starosta Powiatu Kolbuszowskiego p. Józef Kardyś oraz Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej p. Elżbieta Mikołajczyk.

W Szkoleniu udział wzięli pracownicy placówek organizujących spotkanie, a także nauczyciele przedszkoli i szkół podstawowych z terenu powiatu.

Spotkaniu towarzyszyła wystawa publikacji poruszających zagadnienie biblioterapii, bajek i powieści terapeutycznych, a także prac plastycznych, w których dzieci wyraziły własne emocje.

Udział w szkoleniu  pozwolił poszerzyć wiedzę dotyczącą różnorodnego wykorzystania literatury w pracy z dziećmi i młodzieżą. Uczestnicy zapoznali się z zasadami i rodzajami biblioterapii,  bogactwem bajek terapeutycznych oraz przykładami ich praktycznego zastosowania. Odpowiednio dobrany bowiem   tekst bajki, baśni czy też powieści może skutecznie pomóc w rozumieniu i wyrażaniu emocji, radzeniu sobie z trudnymi doświadczeniami, podnoszeniu poczucia własnej wartości oraz kompetencji społecznych, profilaktyce agresji, uzależnień, wyciszaniu i relaksacji. Prowadząca spotkanie dr Matras zachęcała do szerokiego i kreatywnego korzystania z bogactwa pisanego słowa w procesie nauczania, wychowania oraz terapii młodego człowieka.

Nauczyciele czujący potrzebę poszerzenia swojego warsztatu o różnorodne formy pracy z tekstem mogą skorzystać z informacji oraz publikacji umieszczonych na stronie Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego: www.biblioterapiatow.pl

          

 

W dniu 9 marca 2015r. na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej odbyło się spotkanie pedagogów szkolnych i pracowników poradni z policjantką z Komendy Powiatowej Policji w Kolbuszowej sierż. szt. Beatą Chmielowiec.

Pani sierżant sztabowy zwróciła uwagę na problem przemocy w szkoła. Obecnie przemoc przeniosła się do sieci i stała się cyberprzemocą. Oczywiście nie oznacza to, że nie ma tego zjawiska w świecie realnym. Dlatego bardzo ważne jest, aby szkoły miały opracowane procedury przeciwdziałania przemocy i innym negatywnym zjawiskom.

Podczas spotkania padły liczne pytania np.:

  • jak powinna postąpić szkoła, gdy jest podejrzenie, że uczeń znajduje się  pod wpływem środków odurzajacych?
  • co robić, gdy mamy podejrzenie, że uczeń popełnił kradzież? Kto i kiedy  może dokonać przeszukania?
  • czy można nieletniego badać alkomatem?

Pani Beata Chmielowiec wskazała, że w rozwiązywaniu wielu z tych problemów może pomóc współpraca między nauczycialmi, a rodzicami i policją. Dodała, że odbywa się ona na bieżąco i należy ją nadal rozwijać.

                 

Samookaleczenia to problem, który w przeważającej większości dotyka grupę nastolatków. Autoagresja polegająca na okaleczaniu się może przyjmować różne formy – od jednorazowych „nieśmiałych zabaw” z żyletką, po regularne, głębokie nacinanie ciała pozostawiające na trwałe blizny. Ostatnimi czasy, panuje również moda na skaryfikacje i modyfikacje ciała, które również stanowią formę samookaleczania się – tym razem, w intencji osób które tego dokonują, dla urody.

Dlaczego nastolatki się samookaleczają? Co stoi za robieniem sobie samemu krzywdy i świadomym decydowaniem się na przeżywanie bólu? Czynników jest wiele i aby w pełni zrozumieć mechanizm tego zjawiska oraz aby nieść skuteczną pomoc na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej w dniu 28 marca 2014 r. zorganizowane zostało szkolenie adresowane do pedagogów szkolnych, nauczycieli i wychowawców zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych  znajdujących się na terenie naszego powiatu.  Poprowadził je pan mgr Maciej Ćwik, psycholog i psychoterapeuta.

Prelekcja wzbogacona było elementami audiowizualnymi, a zakończona panelem dyskusyjnym.


1. Formy samookaleczeń

 
- Najczęściej spotykanym sposobem samookaleczeń jest nacinanie skóry głównie na obszarze przedramienia i ramienia, rzadziej nóg, przy użyciu ostrych narzędzi, takich jak : żyletka, szkło, nóż

- Do zachowań autodestrukcyjnych zaliczyć można także: zaburzenia łaknienia (bulimia, anoreksja, otyłość), nałogi, obgryzanie paznokci i opuszków palców, przymus uszkadzania skóry (drapanie, rozdrapywanie ran, gryzienie warg) oraz przymus wyrywania sobie włosów (z brwi, rzęs, z głowy, a następnie niejednokrotnie zjadanie ich).
 


2. Przyczyny samookaleczeń
- Autoagresja u dzieci i młodzieży najczęściej wynika z nieumiejętności radzenia sobie z problemami domowymi (rozwód, alkoholizm, kłótnie z rodzicami), a także z niewłaściwych postaw rodzicielskich (odrzucenia, zaniedbania, nadopiekuńczości, nadmiernych wymagań). Towarzyszą temu nieprzyjemne emocje: poczucie bezradności, lęk przed oceną, złość na siebie i innych, nieśmiałość. Stres, jaki z tego powodu odczuwają dzieci jest ogromny i muszą go w jakiś sposób odreagować. Niestety często wybierają na to najgorszy z możliwych sposobów, kierują złość na samego siebie, zadają sobie ból fizyczny albo psychiczny.

- Osoba która się okalecza, pytana dlaczego to robi, najczyściej odpowiada, że dlatego iż nienawidzi siebie, nienawidzi rodziców, bo rodzice ją nienawidzą a ludzie ignorują i krytykują, że nikt nie stara się jej wysłuchać i zrozumieć, że jest o wszystko oskarżana, jestem nikim.

- Uszkodzenie własnego ciała świadczyć może o rozpaczy, udręce i bólu.
- Samookaleczenie może być wołaniem o pomoc, chodzi o to, by rodzice zwrócili uwagę na swoje dziecko, zauważyli, że potrzebuje pomocy, i by wyciągnęli do niego rękę

-  Może być próbą przestraszenia kogoś, szantażu, wymuszeniu czegoś.

- Coraz częściej można spotkać się z samookaleczeniem się młodzieży dla ,,szpanu”.

- Najczęściej jednak młodzież okalecza się, aby znieść stres, zapomnieć o problemach, kłopotach domowych lub szkolnych, kompleksach, aby w ten sposób rozładować napięcie psychiczne i uzyskać poprawę swojego samopoczucia.

- Chodzi o to, by odczuwać ból fizyczny, który pomoże zapomnieć o psychicznych rozterkach. 

- Zachowania autoagresywne mogą być związane również z chorobami wrodzonymi (np. syndrom Retta, autyzm, syndrom Lascha-Nyhana) i nabytymi, tj. chroniczne zapalenie mózgu, kiła układu nerwowego oraz uszkodzenia mózgu przez szkodliwe substancje.

- Z możliwością samookaleczenia należy liczyć się w zespołach depresyjnych i w przebiegu nagłych stanów podniecenia psychoruchowego, w chorobach psychicznych (np. schizofrenii), zaburzeniach osobowości (osobowość neurotyczna, psychotyczna, borderline)

 

3. Terapia

Terapia osób autoagresywnych powinna obejmować nie tylko osobę zaburzoną, ale całą rodzinę, ponieważ obecność tego zaburzenia świadczy zwykle o problemach wewnątrz rodziny. Działalność terapeutyczna to: praca z psychoterapeutą (a czasami z psychiatrą) oraz praca socjoterapeutyczna, mająca poprawić funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie.
Najlepszą metodą leczenia jest terapia oparta na psychoanalizie, która pomaga zrozumieć psychiczne konflikty i ich powiązanie z historią życia pacjenta.
Bardzo efektywna może okazać się terapia poprzez twórczość, w której wytwory jednostki wyrażają jej problemy wewnętrzne i pokazują postępy w zdrowieniu. Każdą pracę pacjent omawia z psychoterapeutą, uświadamiając sobie mechanizmy własnego postępowania.
 

4. Profilaktyka

Aby zapobiec takim sytuacjom należy budować atmosferę zaufania, poczucia bezpieczeństwa, swobodnej komunikacji między rodzicami a dziećmi, uczyć dzieci radzenia sobie z własnymi problemami. Jeśli okaże się, że dziecko robi sobie „sznyty”, nie wolno na nie krzyczeć i potępiać, należy okazać mu współczucie. Nawet najbardziej zbuntowany nastolatek oczekuje od rodziców zainteresowania, przytulenia, rozmowy Trzeba pamiętać, że samookaleczenie jest dla niego doraźną metodą radzenia sobie z problemami.

W poniedziałek 2 grudnia 2013 roku w Starostwie Powiatowym w Kolbuszowej odbyła się już  IV Powiatowa Olimpiada Wiedzy o HIV/AIDS pod hasłem: „Wiedza ratuje życie”.

Jej organizatorem była Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna we współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną, pod honorowym Patronatem Starosty Kolbuszowskiego i tygodnika „Korso Kolbuszowskie”.

Olimpiada skierowana została do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych powiatu kolbuszowskiego. Jej celem było poszerzenie informacji młodzieży na temat zapobiegania zakażeniom wirusem HIV oraz kształtowanie pozytywnych postaw wobec osób dotkniętych chorobą.

 Wzięło w niej udział 21 uczestników.

Oficjalnego otwarcia dokonał Pan Józef Kardyś - Starosta Powiatu Kolbuszowskiego. Następnie dyrektor PPP w Kolbuszowej Pani Elżbieta Mikołajczyk wygłosiła krótki wykład   dotyczący m. in. dróg przenoszenia się wirusa HIV oraz podała aktualne  statystyki związane z liczbą ludności zarażonej wirusem w Polsce i województwie podkarpackim.

Później uczestnicy przystąpili do rozwiązywania testu wiedzy. Po zakończonych zmaganiach młodzież obejrzała prezentacje multimedialną związaną z poruszaną problematyką. W tym czasie członkowie komisji dokonywani podsumowania wyników.

Komisja Konkursowa wyłoniła następujących laureatów:

I miejsce – Paweł Straub – ZST Kolbuszowa

II miejsce – Gabriela Pytel – ZSA-E Werynia

III miejsce – Natalia Wojdyło- LO Kolbuszowa

IV miejsce – Teresa Olszowy – ZST Kolbuszowa

V miejsce – Aneta Piechota – LO Kolbuszowa

Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy, zaś laureaci nagrody rzeczowe, ufundowane przez Starostę Powiatu Kolbuszowskiego, Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Kolbuszowej oraz Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Kolbuszowej.

  Nagrody zostały wręczone przez Panią Elżbietę Mikołajczyk oraz Panią Barbarę Dudzińską p.o. Powiatowego Inspektora Sanitarnego. 

Zwycięzcom gratulujemy, zaś wszystkim uczestnikom życzymy dalszych sukcesów.

Koordynatorzy olimpiady:

Dorota Frankiewicz

Marta Zawadzka

         Pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej włączyli się do ogólnokrajowej akcji organizowanej przez Komendę Powiatową Policji w Kolbuszowej. W dniu 22 czerwca 2013r. o godzinie 16:00 przez 60 sekund na kolbuszowskim rynku wybijałyśmy wspólnie z ludźmi w całym kraju Rytm Wolnych Serc. Serc wolnych od przemocy, uzależnień i obojętności na los drugiego człowieka. Trzymając w dłoniach logo poradni w formie znaku STOP mówimu i pytamy:

  • nie bierz, abyś nie musiał walczyć z samym sobą,
  • powiedz "nie", gdy cię częstują,
  • nie pozwól na agresję i przemoc,
  • pochyl się nad każdym potrzebującym pomocy,
  • rodzicu, czy wiesz co w tej chwili robi twoje dziecko?
  • zatrzymaj się, miej czas dla najbliższych,
  • żyj tu i teraz, a nie wirtualnie,
  • baw się bez wspomagania,
  • coś ci się nie podoba? zareaguj i porozmawiaj,
  • żyj w zgodzie z sobą i innymi.

          Po spotkaniu na rynku odbyły się konsultacje w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece w Kolbuszowej z udziałem przedstawicieli policji, Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz psychologów z poradni.

Skorzystały z nich dzieci i młodzież pytając o symptomy uzależnień, zagrożenia płynące z sieci ...

          

Strona 22 z 22