Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Aktualności

       W dniu 22 września  2016 r. w Sali Konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Kolbuszowej  odbyła się konferencja poświęcona współpracy przedszkoli, szkół oraz rodziców i poradni psychologiczno-  pedagogicznych w zakresie wspierania rozwoju dziecka ze SPE

 Zorganizowana została przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Kolbuszowej pod patronatem Starosty Kolbuszowskiego na prośbę  Podkarpackiego Kuratora Oświaty  Małgorzaty Rauch.

 Konferencję otworzył Pan Wicestarosta Wojciech Cebula. Następnie  Pani Elżbieta Mikołajczyk Dyrektor PPP w Kolbuszowej, wprowadziła uczestników w tematykę konferencji. 

 Pierwszy wykład - Uczeń ze SPE w przedszkolu i szkole przedstawia również Pani Elżbieta Mikołajczyk, omawiał on szeroki zakres specyficznych potrzeb edukacyjnych, których doświadczają uczniowie oraz sposoby i formy udzielania im oraz ich rodzicom adekwatnej pomocy psychologiczno – pedagogicznej na terenie szkoły. Prezentując  zagadnienie Pani Dyrektor odwoływała się do obowiązujących uregulowań prawa oświatowego, jak również najczęstszych sytuacji i problemów związanych z pracą z uczniem ze SPE, w tym zagadnieniu opiniowania i orzekania przez PPP oraz realizacji tych dokumentów na terenie szkół.

Następny temat  zaprezentowała Pani Justyna Pomykała (psycholog, specj. z zakresu autyzmu). Wystąpienie dotyczyło dzieci z autyzmem w systemie edukacji . W jego trakcie omówiono podstawowe zagadnienia dotyczące objawów autyzmu i Zespołu Aspergera, prawa tej grupy uczniów wynikające z przepisów oświatowych, jak również wskazówki dla nauczycieli umożliwiające efektywną pracę z nimi na terenie szkoły.

Kolejna prelekcja -  „Procedury współpracy w pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Rodzic jako partner” przeprowadzona przez Panią Agnieszkę Poczekajło (psycholog, specjalista WWRD)  była okazją  podkreślenia roli jaką  rodzic może spełnić   w skutecznym udzielaniu pomocy i wspieraniu rozwoju uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. Zaprezentowano również przykłady skutecznych praktyk związanych ze współpracą pomiędzy nauczycielami a rodzicem dziecka.

Pani Marta  Ludera ( pedagog resocjalizacyjny, logopeda) w wykładzie „Warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci lub uczniów” omówiła potrzebę oraz różnorodne formy  wsparcia niepełnosprawnych uczniów ułatwiające im realizację programu nauczania oraz stymulację rozwoju.

Konferencja była również okazją do wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami.

       

  

    

     W dniu 14 września 2016r. , jak co roku o tej porze, dyrektor PP-P w Kolbuszowej Elżbieta Mikołajczyk  zdawała sprawozdanie z działalności placówki.

Najistotniejsze dane przedstawiają się następująco :

Liczba przyjętych dzieci i młodzieży - 1 665

        Dział I. Pracownicy zatrudnieni w poradni psychologiczno – pedagogicznej:

        Obecnie: 6 pracowników posiada stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego,3 – mianowanych, 2 – kontraktowych,

 

 

Dane o pracownikach

Pracownicy pedagogiczni

 Lekarze

Ogółem

psycholodzy

pedagodzy

logopedzi

doradcy zaw.

 

Liczba osób

w przeliczeniu na etaty

11

5

3,5

2

0,5

4/40

Posiadane specjalności: psychologia, terapia Biofeedback, pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika specjalna, oligofrenopedagogika, tyflopedagogika, terapia pedagogiczna,   doradztwo zawodowe, logopedia korekcyjna, neurologopedia, surdologopedia, wczesne wspomaganie rozwoju, specjalizacja z zakresu autyzmu, pediatria – medycyna pracy- rodzinna.      

         

Dział II . Działalność diagnostyczna poradni – 2 602    badań dzieci i młodzieży

Liczba badań

 

Ogółem

          

Psychologicznych

   734

Pedagogicznych

   688

Logopedycznych

   255

Lekarskich

   138

Związanych.  z wyborem. kierunku kształcenia. i zawodu

1. 030

Ilość  dzieci i młodzieży z poszczególnych gmin:

 

Dział III. Formy pomocy udzielonej dzieciom i młodzieży

Poradnia udziela pomocy pośredniej poprzez wydawanie orzeczeń i opinii w różnych sprawach dotyczących dzieci i młodzieży   (łącznie  486  dokumentów).

Natomiast w ramach  pomocy bezpośredniej  prowadzone były m.in.  :

  • zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, terapia logopedyczna, terapia psychologiczna, zajęcia z uczniami zdolnymi, zajęcia warsztatowe prowadzone w szkołach i placówkach oświatowych , indywidualne porady zawodowe na  podstawie badań, mediacje i negocjacje, interwencje kryzysowe  (667),  
  • zajęcia grupowe aktywizujące do wyboru kierunku kształcenia i zawodu (2.253),
  • badania przesiewowe słuchu programem „Słyszę”, badania przesiewowe wzroku programem „Widzę”, badania przesiewowe mowy programem „Mówię”(łącznie skorzystało 334 dzieci)

Dziesięcioro dzieci w wieku 1-6 r.ż. na terenie poradni było objętych WWRD na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.

      Pracownicy realizowali na terenie poradni wiele programów autorskich:

-Program ogólnorozwojowy dla dzieci 2-4 letnich „Mali zdobywcy sukcesów” – 5 osób oraz grupa wsparcia dla rodziców,

- Program dla dzieci lękowych, niepewnych z klas I - III szk. podst. pt. "Zaczarowani bajką" – 9 osób,

-Program socjoterapeutyczny „Rosnę w górę” dla dzieci nadpobudliwych w wieku 5-6 lat – 10 osób oraz szkolenie dla rodziców,

-Program „Trening pamięci – sprawne półkule” dla uczniów klas V i VI – 10 osób ,

-Program dla dzieci z autyzmem  - 6 osoby

-Program dla nieśmiałych  4-5 latków „Poznaję świat”– 10 osób , 

-Program dla dzieci zdolnych „Sówki mądre główki” z klas III szkół podstawowych– 13 osób,

-Program socjoterapeutyczny „Uczę się panować nad sobą” 7 uczniów klas  I-III  szkoły podstawowej,

-Program „Z grafią za pan brat” dla uczniów I-II klas szkoły podstawowych – 12 osób.

Zajęcia grupowe dla uczniów realizowane na terenie szkół, przykładowa tematyka spotkań: „Chcę być dobrym dla innych”, „Relacja z rodzicami – jak skutecznie się porozumieć?”, „Poznanie siebie. Obraz własnej osoby”, „Jesteśmy zespołem klasowym”, „Dbajmy o dobre wzajemne relacje”, „Metody skutecznego uczenia się”, „Dojrzewam poprzez koleżeństwo”, „Nikotyna – legalny narkotyk”, „Jak rozpoznać swoje zdolności?”, „Rolna zainteresowań i zdolności w wyborze szkoły”, „Jak dbać o zdrowie?”, „Jak i moja klasa”, „Gimnazjalista wybiera szkołę”, „Agresja rówieśnicza”, „Zjawisko cyberprzemocy”, „Emocje”, „Jestem gotowy do szkoły”, „Moje wady i zalety”, „Rozwiązywanie konfliktów”, „Radzenie sobie z agresją i wyrażanie emocji”, „Profilaktyka uzależnień” .

Dział IV. Formy pomocy udzielonej nauczycielom, rodzicom i wychowawcom

 

                   Formy pracy

   pedagodzy

i psych. szkol.

    nauczyciele

 i wych. klas 

      rodzice

  wychowawcy

     placówek

           Inni

       Ogółem

            1

             2

3

4

             5

           6

Udział w radach pedagogicznych       

(liczba (liczba spotkań)

 

 

9

 

2

 

 11

Prelekcje, wykłady (liczba spotkań)

 

6

13

16

 

11

 46

Inne (liczba osób)

 

53

147

165

11

94

470

 

Tematyka spotkań z rodzicami, np.: „Promocja szkół ponadgimnazjalnych”, „Zasady postępowania z dzieckiem nadpobudliwym”, „Wychowanie dziecka”, „Zagrożenia wynikające z korzystania przez dziecko z komputera i Internetu”, „Na czym polega gotowość szkolna?”, „Rozwój społeczny i emocjonalny dziecka w młodszym wieku szkolnym”, „Jak motywować do nauki?”, „Dziecko w świecie multimediów”, „Jak pomagać w nauce?”

 

Przykładowa tematyka spotkań z nauczycielami: „Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, „Komunikacja interpersonalna w pracy z uczniem i rodzicem”, „Wczesne wspomaganie szansą zrównoważonego rozwoju dziecka”, „Autorytet w wychowaniu dzieci i młodzieży”, „Diagnoza potrzeb w zakresie wspomagania pracy szkoły”,  „Przemoc domowa – profilaktyka i interwencja”, „Uczeń z depresją”, „Współpraca szkoły ze środowiskiem”, „Problemy preorientacji zawodowej”, „Indywidualizacja w postępowaniu wychowawczym”, „Porozmawiajmy o niepełnosprawności”, „Doświadczenia we wspomaganiu szkół i placówek”.

Czas realizacji: wrzesień 2015-  czerwiec 2016r.

  

Koordynatorzy sieci: Dorota Frankiewicz, Marta Zawadzka

Uczestnikami sieci byli pedagodzy szkolni pracujący na  wszystkich etapach edukacyjnych ( szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne) oraz pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej. Łącznie  23 osoby.

Praca w sieciach przebiegała zgodnie z planem pracy, opartym o wstępną diagnozę potrzeb uczestników.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem odbyły się cztery spotkania. Pierwsze miało charakter organizacyjno- integracyjny. Przekazano na nim podstawowe informacje dotyczące funkcjonowania sieci współpracy i samokształcenia,   zapoznano z zasadami korzystania z platformy internetowej. Odbyło się logowanie uczestników na platformie www.doskonaleniewsieci.pl . Przeprowadzono również diagnozę potrzeb uczestników.

Kolejne spotkanie odbyło się 18 stycznia 2016 roku. Poświęcone było organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i dostosowaniu wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości ucznia.  Miało charakter warsztatowy, oparty na analizie indywidualnych przypadków

Nastepne szkolenie w ramach sieci na temat "Uczeń z depresją w szkole" odbyło się 14 marca 2016 roku. Prezentacja pomocnych materiałów została zamieszczona na forum platformy edukacyjnej.

Ostatnie spotkanie w dniu 06 czerwca 2016 miało charakter podsumowujący realizację zadań w ramach sieci współpracy i samokształcenia. Przeprowadzono ankiety ewaluacyjne, wypracowano wnioski do pracy na kolejny rok szkolny.

Posumowanie:

Sieć pedagogów szkolnych i pracowników poradni jest nową i interesującą formą współpracy, dającą wiele wspólnych korzyści . Stworzona została przestrzeń, w której uczestnicy mają możliwość podzielenia  się swoim profesjonalizmem i doświadczeniem zawodowym oraz poszerzania swoich kompetencji Dziękujemy za dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami i ciekawymi materiałami. Zapraszamy do współpracy w przyszłym roku szkolnym.

 

                                                                                           Koordynatorzy sieci

W dniu 19 maja 2016 r. w Sali Konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Kolbuszowej  odbyła się konferencja w ramach Sieci współpracy i samokształcenia dyrektorów szkół i placówek powiatu kolbuszowskiego oraz Sieci współpracy pedagogów szkolnych i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej. Poświecona była zagadnieniom cyberprzemocy oraz jej przeciwdziałaniu.

 Zorganizowana została przez Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie ,Oddział w Tarnobrzegu i Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Kolbuszowej.

Konferencję otworzył Pan Józef Kardyś, Starosta Powiatu Kolbuszowskiego. Następnie  Pani Elżbieta Mikołajczyk Dyrektor PPP w Kolbuszowej, oraz Pan Robert Jóźwik nauczyciel konsultant PCEN wprowadzili w tematykę konferencji.  Pierwszy wykład dotyczył zagadnień teoretycznych dotyczących zagrożeń podczas  korzystania z Internetu, które przedstawił Pan Robert Jóźwik.

Następny temat zaprezentowała Sierż.szt. Beata Chmielowiec, referent ds. Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii.sierżant sztabowy -  przedstawiciel Powiatowej Komendy Policji w Kolbuszowej. Wystąpienie dotyczyło ochrony prawnej i konsekwencji karnych związanych z cyberprzestępczością. Podkreślała w nim jak ważna jest edukacja oraz współpraca z rodzicami i nauczycielami.

Pani Izabela Halat-Wójcicka (psycholog PPP w Kolbuszowej) przedstawiła najważniejsze informacje na temat, przyczyn, skutków i środowiskowych uwarunkowań uzależnień od nowych mediów elektronicznych ,,Zaginienie w sieci – na drodze do uzależniania’’. Wskazała na konieczność uczenia dzieci i młodzieży zarówno przez rodziców jaki i nauczycieli i wychowawców, bezpiecznego korzystania z sieci. Uczniowie powinni także, wiedzieć jakie mogą być realne konsekwencje tego, co robią w wirtualnym świecie.

Dorota Frankiewicz (pedagog resocjalizacyjny PPP w Kolbuszowej) w prezentacji „Szkoła wobec uzależnień –interwencja”, podkreślała, że każde ujawnienie zjawiska cyberprzemocy wymaga podjęcia  w szkole konkretnych działań interwencyjnych, prowadzenia działań profilaktycznych, uświadamiających  całej społeczności szkolnej (uczniom, rodzicom, nauczycielom  i innym pracownikom szkoły) zasady korzystania i zagrożenia płynące z użytkowania różnych technologii komunikacyjnych oraz opracowanie procedur reagowania w szkole na zjawisko cyberprzemocy. Ważne jest aby  funkcjonował czytelny system norm i zasad współżycia społecznego i jasny system konsekwencji  w przypadku ich złamania.

Na zakończenie Pani Elżbieta Konieczko Kierownik Dydaktyczny PCEN O/Tarnobrzeg zaprezentowała ofertę doskonalenia dla nauczycieli.

 

W ubiegły czwartek (3.12.2015) na terenie naszej poradni mieliśmy przyjemność gościć

panią dr Wandę Matras – Mastalerz,

która wprowadziła nas w zagadnienie treningu pamięci pozwalającym rozwijać możliwości poznawcze i umysłowe u uczniów. Podczas szkolenia przeplatały się ze sobą wątki teoretyczne (wyjaśniające neuroplastyczność i pracę mózgu oraz elementy neurodydaktyki) i ćwiczenia praktyczne (zapoznające uczestników z konkretnymi i skutecznymi możliwościami poprawienia pamięci operacyjnej oraz  procesu skupienia uwagi). Osoby biorące udział w zajęciach mieli również szansę lepiej zrozumieć zależność pomiędzy pracą neuronów pamięciowych oraz lustrzanych, które odpowiadają za inteligencję emocjonalną oraz zapoznać się z najnowszymi  publikacjami w omawianym zakresie. W szkoleniu uczestniczyli pracownicy PPP oraz Biblioteki Pedagogicznej w Kolbuszowej, pedagodzy szkolni, pracownicy bibliotek szkolnych oraz inni zainteresowani nauczyciele z terenu powiatu kolbuszowskiego.

 

 

 

1 grudnia 2015 roku – w Światowym Dniu Walki z AIDS, w Starostwie Powiatowym w Kolbuszowej już po raz szósty odbyła się Olimpiada o HIV/ AIDS pod hasłem „Wiedza ratuje życie”. Jej głównym organizatorem była Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej, zaś współorganizatorem Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Kolbuszowej.  Honorowy patronat sprawował Starosta Kolbuszowski Pan Józef Kardyś, natomiast patronat medialny : Korso Kolbuszowskie i Ziemia Kolbuszowska.

Celem Olimpiady było popularyzowanie wiedzy w zakresie HIV i AIDS oraz kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji wobec ludzi żyjących z HIV i chorych na AIDS. Wszystkich zebranych powitał Starosta Kolbuszowski Pan Józef Kardyś, przypominając, że obchody Światowego dnia AIDS niosą przesłanie solidarności z ludźmi żyjącymi z HIV i AIDS oraz ich bliskimi, a także zrozumienie problemów związanych z HIV/AIDS w każdym kraju na świecie.

O istotnym znaczeniu wiedzy dotyczącej zakażeń wirusem HIV i chorobie AIDS powiedziała  Pani Dorota Frankiewicz-pedagog PPP w Kolbuszowej. Poinformowała, że dane epidemiologiczne wskazują na wysoką i stale rosnącą liczbę niezdiagnozowanych przypadków HIV oraz wysoki odsetek pacjentów, u których późno zdiagnozowano zakażenie. Przekazała, że obecnie na świecie żyje ok. 37 mln ludzi zakażonych wirusem HIV, a z powodu AIDS w zeszłym roku zmarło na świecie  1,2 miliona osób.  AIDS jest drugą, a w Afryce główną przyczyną śmierci wśród nastolatków. To jedyna grupa społeczna, której wskaźnik umieralności z powodu wirusa HIV nie maleje, dlatego właśnie niezbędne jest uświadamianie i profilaktyka w tym zakresie. Eksperci szacują, że w Polsce liczba osób zakażonych sięga 35 tysięcy. Naukowcom wciąż nie udało się opracować szczepionki przeciw HIV ani leków eliminujących wirusa HIV z organizmu.                                  

Do rozwiązania testu sprawdzającego wiedzę o HIV/AIDS przystąpiło 20 uczniów, reprezentujących szkoły ponadgimnazjalne naszego powiatu. Komisja konkursowa wnikliwie oceniła prace uczniów i wyłoniła zwycięzców:

I miejsce – Marzena Materska  - ZSA-E w Weryni

II miejsce – Karolina Zuber - ZST w Kolbuszowej

III miejsce – Justyna Witas   -  ZSA-E w Kolbuszowej

IV miejsce – Aleksandra Niezgoda - ZST w Kolbuszowej i Sylwia Darłak – ZSA-E w Weryni

Jak co roku laureaci odebrali atrakcyjne nagrody rzeczowe, wszyscy otrzymali dyplomy uczestnictwa. Fundatorami nagród byli: Starosta Kolbuszowski, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna i Państwowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Kolbuszowej. Okolicznościowe dyplomy oraz nagrody wręczył  Starosta Kolbuszowski Józef Kardyś, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej Elżbieta Mikołajczyk i Barbara Dudzińska-Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny.

Wysoki poziom konkursu jest dowodem na to, że podejmowane od kilku lat przedsięwzięcie przekłada się na zdobywanie coraz głębszej wiedzy o HIV/AIDS przez młodych ludzi oraz poszerzanie świadomości o zagrożeniu tą chorobą.

Koordynatorzy Olimpiady: Dorota Frankiewicz i Marta Zawadzka -  Poradnia Psychologiczno – Pedagogicznej w Kolbuszowej

   

     

    

Przemiany w doskonaleniu zawodowym nauczycieli to wynik transformacji zachodzącej w systemie oświaty. Obecna reforma edukacji stawia przed nauczycielami wyzwania, których realizacja  zależy od tego, w jaki sposób będą wzbogacać swoją wiedzę i umiejętności, aby im sprostać. Nowy model doskonalenia nauczycieli  polega na wspomaganiu pracy szkół - od diagnozy przez planowanie i wdrażanie zmian po ich ewaluację oraz na prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia.

Nowe formy doskonalenia nauczycieli zostały uwzględnione w przepisach dotyczących m.in. poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. Wychodząc naprzeciw nowym obowiązkom w powiecie kolbuszowskim w ramach funkcjonującej od 2006r. grupy wsparcia  pedagogów szkolnych i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej stworzono obecnie sieć współpracy i samokształcenia na platformie edukacyjnej udostępnione przez ORE w Warszawie. Praca w sieci daje uczestnikom możliwość wymiany doświadczeń, analizę, dobrych praktyk, podniesienie swoich kompetencji poprzez merytoryczne i metodyczne wsparcie ekspertów  w obszarze tematycznym sieci.

Spotkanie połączone z indywidualnym logowaniem każdego uczestnika na platformie odbyło się 16 listopada 2015 roku na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej.

.

Pierwsza część spotkania miała charakter informacyjno-organizacyjny. Zostały przedstawione cele i założenia sieciowania, rola koordynatora oraz praca na platformie internetowej. Uczestnicy określali także swoje oczekiwania .

Druga cześć spotkania miała charakter warsztatowy. Pracowano  nad wyodrębnieniem obszaru tematycznego w ramach powołanej sieci. Przez najbliższe miesiące uczestnicy zajmować się będą organizowaniem i udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom.

Omówione zostały zasady działania platformy internetowej ORE (www.doskonaleniewsieci.pl), wyposażono uczestników w niezbędne umiejętności pracy na platformie. Założone zostały również konta uczestników. Ustalono terminy kolejnych spotkań. Między spotkaniami uczestnicy pracować będą na platformie edukacyjnych.

 

W gęstwinie mlecznych i białych oparów

Kłębi się mnóstwo cieni i czarów,

Zaś wśród mruczących za oknem deszczyków

Pobrzmiewa echo dawnych śmiechów i krzyków.

Tą właśnie porą jesienną i złotą

Naznaczoną nostalgiczną słotą

W poradni ożyły wspomnienia

Z 45 lat naszego istnienia...

          

       

Dnia 13 października 2015r. w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej świętowali wszyscy pracownicy: pedagogiczni, administracyjni i obsługi. W uznaniu szczególnych osiągnięć w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, jak również doceniając  promowanie wśród uczniów pięknych postaw oraz przybliżanie wychowankom świata wartości Pani Elżbieta Mikołajczyk wręczyła Nagrody Dyrektora następującym osobom:

  • Kazimierze Chmielowiec
  • Dorocie Frankiewicz
  • Marcie Fitał
  • Marcie Luderze
  • Agnieszce  Poczekajło
  • Marzenie Selwie
  • Beacie Zasowskiej.

 

Poniedziałkowe ( 12 X ) obchody Powiatowego Dnia Nauczyciela, były doskonałą okazją do wręczenia Nagród Starosty Kolbuszowskiego pracownikom oraz nauczycielom za szczególnie wyróżniającą  pracę dydaktyczno- wychowawczą.  Spośród osób zatrudnionych w poradni otrzymała ją Marta Zawadzka.

W obchodach udział wzięli: nauczyciele oraz dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych, przedstawiciele rad rodziców, emerytowani nauczyciele, pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kolbuszowej, Biura Obsługi Jednostek Samorządu Terytorialnego w Kolbuszowej oraz zaproszeni goście. W tym gronie znaleźli się: Poseł RP Zbigniew Chmielowiec, Starosta Kolbuszowski Józef Kardyś, Janina Świerczewska  starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Rzeszowie oraz księża. Oprawę artystyczną zapewnili uczniowie z Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych  w Weryni.

 

Optimus  est magister

qui docendo animus discipulorum delectare potest

(Najlepszy jest ten nauczyciel, który ucząc

potrafi tchnąć przyjemność w duszę uczniów)

W dniu 17 września 2015r. odbyła się kolejna sesja Rady Powiatu Kolbuszowskiego V kadencji.

         Jednym z punktów porządku obrad było sprawozdanie z funkcjonowania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej, które przedłożyła dyrektor  placówki Elżbieta Mikołajczyk. Dane sprawozdawcze obejmowały okres 01 września 2014 – 31 sierpnia 2015r.

        Z usług prowadzonych przez poradnię korzystają dzieci i młodzież, rodzice i nauczyciele z terenu powiatu kolbuszowskiego. Mamy pod opieką 84 szkoły i placówki. Zatrudnionych jest 11 specjalistów, którzy  w tym roku przyjęli 1 794 dzieci i młodzieży. Wykonali 2 746 różnego rodzaju diagnoz. Ilość osób z poszczególnych gmin przedstawia się następująco:

 

L.P.

Nazwa rejonu objętego zasięgiem działania poradni

Liczba uczniów 

 

% odsetek uczniów z poszczególnych gmin w stosunku do liczby dzieci zamieszkujących na terenie odpowiedniej gminy

2013/2014

2014/2015

2013/2014

 

2014/2015

1.

Kolbuszowa

704

798

40

44

2.

Cmolas

249

221

15

12

3.

Dzikowiec

166

139

10

8

4.

Majdan Król.

257

145

15

8

5.

Niwiska

138

261

8

15

6.

Raniżów

202

228

12

13

 

W ramach pomocy pośredniej wydawane są orzeczenia, opinie i informacje m.in. :

  • 183 orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na różne rodzaje niepełnosprawności,
  • 330 opinii w sprawie  odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,
  • 7  opinii w sprawie  dostosowania wymagań  edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia,
  • 58 opinii w sprawie  specyficznych trudności  w uczeniu się,
  • 55 opinii w sprawie  objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole,
  • 75 opinii w sprawie  udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki dla uczniów zdolnych itd.

Pracownicy realizują wiele programów autorskich:

  • Program ogólnorozwojowy dla dzieci 2-4 letnich „Mali zdobywcy sukcesów” ,
  • Program socjoterapeutyczny „Rosnę w górę” dla dzieci nadpobudliwych w wieku 5-6 lat,
  • Program „Trening pamięci – sprawne półkule” dla uczniów klas V i VI ,
  • Program dla dzieci z autyzmem ,
  • Program dla nieśmiałych  4-5 latków „Poznaję świat”,
  • Program dla dzieci zdolnych „Sówki mądre główki” z klas III szkół podstawowych,
  • Program socjoterapeutyczny „Uczę się panować nad sobą” 9 uczniów klas  I-III  szkoły podstawowej,
  • Program „Z grafią za pan brat” dla uczniów I-II klas szkoły podstawowych.

         Prowadzimy też takie formy działalności jak: Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka (WWRD), terapię EEG Biofeedback, terapię  oligofrenopedagogiczna, psychologiczną, tyflopedagogiczną, neurologopedyczną, psychologiczną, surdologopedyczną, pedagogiczną, logopedyczną…

        W ramach pomocy bezpośredniej 2 544 uczniów skorzystało z zajęć grupowych prowadzonych na terenie szkół; 410 uczniów – z indywidualnych porad zawodowych po przeprowadzonych badaniach dotyczących wyboru dalszego kierunku kształcenia i zawodu.

        Posiadamy „Platformę do badania zmysłów”, co pozwoliło na wykonanie 277 badań przesiewowych wzroku, słuchu i mowy.

        Nauczyciele, wychowawcy i rodzice skorzystali z prelekcji (39 spotkań), szkoleń Rad Pedagogicznych (14), warsztatów (56), innych form pracy (284). Prowadzimy szeroka współpracę z całym środowiskiem.

W drugiej edycji programu pilotażowego 1/POKL/3,5/2012„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspomagania rozwoju szkół 
i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” wzięło udział /podobnie jak i w pierwszej /jedenaście szkół i placówek.

 W lutym  2015r. zakończył się kolejny etap, tj. proces doskonalenia nauczycieli oparty o Roczne Plany Wspomagania (RPW) sporządzone na podstawie diagnozy potrzeb przedszkola, czy szkoły.

     

Szkoła Podstawowa im.Polskich Noblistów w Bukowcu           Szkoła Podstawowa im.Jana Czekanowskiego w Cmolasie   
Temat:" Praca z uczniem młodszym"
                                              Temat:  "Nauczyciel 45+"

 

   

Szkoła Podstawowa im.M. Konopnickiej w Domatkowie              Gimnazjum Publiczne nr 1 im. 11 Listopada w Kolbuszowej      

Temat:" Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny"      Temat: "Współpraca ze środowiskiem lokalnym"

 

       

Gimnazjum im.Jana Pawła II w Kupnie-                                                   Publiczne Przedszkole w Majdanie Królewskim

Temat:" Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny"           Temat:" Nauczyciel 45+"

 

    

Publiczne Przedszkole nr 3 w Kolbuszowej                                        Gminne Gimnazjum  im. Jana Pawła II w Raniżowie

Temat: "Nauczyciel 45+"                                                                           Temat:" Jak pomóc uczniowi osiągnąć  sukces edukacyjny"

 

   

Szkoła Podstawowa im.Konstytucji 3 Maja w Widełce                 Szkoła Podstawowa im. A.Jadacha  w Zarębkach

Temat:" Ocenianie kształtujące"                                                       Temat: "Wspieranie pracy wychowawców klas. Bezpieczna Szkoła"

 

                                        

                                         Zespół Szkół Technicznych  im. Bohaterów Września 1939r. w Kolbuszowej

                                         Temat: "Techniki uczenia się i metody motywujące ucznia do nauki"

Strona 20 z 21