W dniu 14 września 2016r. , jak co roku o tej porze, dyrektor PP-P w Kolbuszowej Elżbieta Mikołajczyk zdawała sprawozdanie z działalności placówki.
Najistotniejsze dane przedstawiają się następująco :
Liczba przyjętych dzieci i młodzieży - 1 665
Dział I. Pracownicy zatrudnieni w poradni psychologiczno – pedagogicznej:
Obecnie: 6 pracowników posiada stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego,3 – mianowanych, 2 – kontraktowych,
Dane o pracownikach |
Pracownicy pedagogiczni |
Lekarze |
||||
Ogółem |
psycholodzy |
pedagodzy |
logopedzi |
doradcy zaw.
|
||
Liczba osób w przeliczeniu na etaty |
11 |
5 |
3,5 |
2 |
0,5 |
4/40 |
Posiadane specjalności: psychologia, terapia Biofeedback, pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika specjalna, oligofrenopedagogika, tyflopedagogika, terapia pedagogiczna, doradztwo zawodowe, logopedia korekcyjna, neurologopedia, surdologopedia, wczesne wspomaganie rozwoju, specjalizacja z zakresu autyzmu, pediatria – medycyna pracy- rodzinna.
Dział II . Działalność diagnostyczna poradni – 2 602 badań dzieci i młodzieży
Liczba badań
|
Ogółem |
|
|
Psychologicznych |
734 |
Pedagogicznych |
688 |
Logopedycznych |
255 |
Lekarskich |
138 |
Związanych. z wyborem. kierunku kształcenia. i zawodu |
1. 030 |
Ilość dzieci i młodzieży z poszczególnych gmin:
Dział III. Formy pomocy udzielonej dzieciom i młodzieży
Poradnia udziela pomocy pośredniej poprzez wydawanie orzeczeń i opinii w różnych sprawach dotyczących dzieci i młodzieży (łącznie 486 dokumentów).
Natomiast w ramach pomocy bezpośredniej prowadzone były m.in. :
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, terapia logopedyczna, terapia psychologiczna, zajęcia z uczniami zdolnymi, zajęcia warsztatowe prowadzone w szkołach i placówkach oświatowych , indywidualne porady zawodowe na podstawie badań, mediacje i negocjacje, interwencje kryzysowe (667),
- zajęcia grupowe aktywizujące do wyboru kierunku kształcenia i zawodu (2.253),
- badania przesiewowe słuchu programem „Słyszę”, badania przesiewowe wzroku programem „Widzę”, badania przesiewowe mowy programem „Mówię”(łącznie skorzystało 334 dzieci)
Dziesięcioro dzieci w wieku 1-6 r.ż. na terenie poradni było objętych WWRD na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Pracownicy realizowali na terenie poradni wiele programów autorskich:
-Program ogólnorozwojowy dla dzieci 2-4 letnich „Mali zdobywcy sukcesów” – 5 osób oraz grupa wsparcia dla rodziców,
- Program dla dzieci lękowych, niepewnych z klas I - III szk. podst. pt. "Zaczarowani bajką" – 9 osób,
-Program socjoterapeutyczny „Rosnę w górę” dla dzieci nadpobudliwych w wieku 5-6 lat – 10 osób oraz szkolenie dla rodziców,
-Program „Trening pamięci – sprawne półkule” dla uczniów klas V i VI – 10 osób ,
-Program dla dzieci z autyzmem - 6 osoby
-Program dla nieśmiałych 4-5 latków „Poznaję świat”– 10 osób ,
-Program dla dzieci zdolnych „Sówki mądre główki” z klas III szkół podstawowych– 13 osób,
-Program socjoterapeutyczny „Uczę się panować nad sobą” 7 uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
-Program „Z grafią za pan brat” dla uczniów I-II klas szkoły podstawowych – 12 osób.
Zajęcia grupowe dla uczniów realizowane na terenie szkół, przykładowa tematyka spotkań: „Chcę być dobrym dla innych”, „Relacja z rodzicami – jak skutecznie się porozumieć?”, „Poznanie siebie. Obraz własnej osoby”, „Jesteśmy zespołem klasowym”, „Dbajmy o dobre wzajemne relacje”, „Metody skutecznego uczenia się”, „Dojrzewam poprzez koleżeństwo”, „Nikotyna – legalny narkotyk”, „Jak rozpoznać swoje zdolności?”, „Rolna zainteresowań i zdolności w wyborze szkoły”, „Jak dbać o zdrowie?”, „Jak i moja klasa”, „Gimnazjalista wybiera szkołę”, „Agresja rówieśnicza”, „Zjawisko cyberprzemocy”, „Emocje”, „Jestem gotowy do szkoły”, „Moje wady i zalety”, „Rozwiązywanie konfliktów”, „Radzenie sobie z agresją i wyrażanie emocji”, „Profilaktyka uzależnień” .
Dział IV. Formy pomocy udzielonej nauczycielom, rodzicom i wychowawcom
Formy pracy |
pedagodzy i psych. szkol. |
nauczyciele i wych. klas |
rodzice |
wychowawcy placówek |
Inni |
Ogółem |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Udział w radach pedagogicznych (liczba (liczba spotkań)
|
|
9 |
|
2 |
|
11 |
Prelekcje, wykłady (liczba spotkań)
|
6 |
13 |
16 |
|
11 |
46 |
Inne (liczba osób)
|
53 |
147 |
165 |
11 |
94 |
470
|
Tematyka spotkań z rodzicami, np.: „Promocja szkół ponadgimnazjalnych”, „Zasady postępowania z dzieckiem nadpobudliwym”, „Wychowanie dziecka”, „Zagrożenia wynikające z korzystania przez dziecko z komputera i Internetu”, „Na czym polega gotowość szkolna?”, „Rozwój społeczny i emocjonalny dziecka w młodszym wieku szkolnym”, „Jak motywować do nauki?”, „Dziecko w świecie multimediów”, „Jak pomagać w nauce?”
Przykładowa tematyka spotkań z nauczycielami: „Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, „Komunikacja interpersonalna w pracy z uczniem i rodzicem”, „Wczesne wspomaganie szansą zrównoważonego rozwoju dziecka”, „Autorytet w wychowaniu dzieci i młodzieży”, „Diagnoza potrzeb w zakresie wspomagania pracy szkoły”, „Przemoc domowa – profilaktyka i interwencja”, „Uczeń z depresją”, „Współpraca szkoły ze środowiskiem”, „Problemy preorientacji zawodowej”, „Indywidualizacja w postępowaniu wychowawczym”, „Porozmawiajmy o niepełnosprawności”, „Doświadczenia we wspomaganiu szkół i placówek”.