Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

SPRAWOZDANIE NA SESJI RADY POWIATU KOLBUSZOWSKIEGO Z FUNKCJONOWANIA PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W KOLBUSZOWEJ ZA OKRES 1.IX.2015R. – 31.VIII.2016R.

     W dniu 14 września 2016r. , jak co roku o tej porze, dyrektor PP-P w Kolbuszowej Elżbieta Mikołajczyk  zdawała sprawozdanie z działalności placówki.

Najistotniejsze dane przedstawiają się następująco :

Liczba przyjętych dzieci i młodzieży - 1 665

        Dział I. Pracownicy zatrudnieni w poradni psychologiczno – pedagogicznej:

        Obecnie: 6 pracowników posiada stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego,3 – mianowanych, 2 – kontraktowych,

 

 

Dane o pracownikach

Pracownicy pedagogiczni

 Lekarze

Ogółem

psycholodzy

pedagodzy

logopedzi

doradcy zaw.

 

Liczba osób

w przeliczeniu na etaty

11

5

3,5

2

0,5

4/40

Posiadane specjalności: psychologia, terapia Biofeedback, pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika specjalna, oligofrenopedagogika, tyflopedagogika, terapia pedagogiczna,   doradztwo zawodowe, logopedia korekcyjna, neurologopedia, surdologopedia, wczesne wspomaganie rozwoju, specjalizacja z zakresu autyzmu, pediatria – medycyna pracy- rodzinna.      

         

Dział II . Działalność diagnostyczna poradni – 2 602    badań dzieci i młodzieży

Liczba badań

 

Ogółem

          

Psychologicznych

   734

Pedagogicznych

   688

Logopedycznych

   255

Lekarskich

   138

Związanych.  z wyborem. kierunku kształcenia. i zawodu

1. 030

Ilość  dzieci i młodzieży z poszczególnych gmin:

 

Dział III. Formy pomocy udzielonej dzieciom i młodzieży

Poradnia udziela pomocy pośredniej poprzez wydawanie orzeczeń i opinii w różnych sprawach dotyczących dzieci i młodzieży   (łącznie  486  dokumentów).

Natomiast w ramach  pomocy bezpośredniej  prowadzone były m.in.  :

  • zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, terapia logopedyczna, terapia psychologiczna, zajęcia z uczniami zdolnymi, zajęcia warsztatowe prowadzone w szkołach i placówkach oświatowych , indywidualne porady zawodowe na  podstawie badań, mediacje i negocjacje, interwencje kryzysowe  (667),  
  • zajęcia grupowe aktywizujące do wyboru kierunku kształcenia i zawodu (2.253),
  • badania przesiewowe słuchu programem „Słyszę”, badania przesiewowe wzroku programem „Widzę”, badania przesiewowe mowy programem „Mówię”(łącznie skorzystało 334 dzieci)

Dziesięcioro dzieci w wieku 1-6 r.ż. na terenie poradni było objętych WWRD na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.

      Pracownicy realizowali na terenie poradni wiele programów autorskich:

-Program ogólnorozwojowy dla dzieci 2-4 letnich „Mali zdobywcy sukcesów” – 5 osób oraz grupa wsparcia dla rodziców,

- Program dla dzieci lękowych, niepewnych z klas I - III szk. podst. pt. "Zaczarowani bajką" – 9 osób,

-Program socjoterapeutyczny „Rosnę w górę” dla dzieci nadpobudliwych w wieku 5-6 lat – 10 osób oraz szkolenie dla rodziców,

-Program „Trening pamięci – sprawne półkule” dla uczniów klas V i VI – 10 osób ,

-Program dla dzieci z autyzmem  - 6 osoby

-Program dla nieśmiałych  4-5 latków „Poznaję świat”– 10 osób , 

-Program dla dzieci zdolnych „Sówki mądre główki” z klas III szkół podstawowych– 13 osób,

-Program socjoterapeutyczny „Uczę się panować nad sobą” 7 uczniów klas  I-III  szkoły podstawowej,

-Program „Z grafią za pan brat” dla uczniów I-II klas szkoły podstawowych – 12 osób.

Zajęcia grupowe dla uczniów realizowane na terenie szkół, przykładowa tematyka spotkań: „Chcę być dobrym dla innych”, „Relacja z rodzicami – jak skutecznie się porozumieć?”, „Poznanie siebie. Obraz własnej osoby”, „Jesteśmy zespołem klasowym”, „Dbajmy o dobre wzajemne relacje”, „Metody skutecznego uczenia się”, „Dojrzewam poprzez koleżeństwo”, „Nikotyna – legalny narkotyk”, „Jak rozpoznać swoje zdolności?”, „Rolna zainteresowań i zdolności w wyborze szkoły”, „Jak dbać o zdrowie?”, „Jak i moja klasa”, „Gimnazjalista wybiera szkołę”, „Agresja rówieśnicza”, „Zjawisko cyberprzemocy”, „Emocje”, „Jestem gotowy do szkoły”, „Moje wady i zalety”, „Rozwiązywanie konfliktów”, „Radzenie sobie z agresją i wyrażanie emocji”, „Profilaktyka uzależnień” .

Dział IV. Formy pomocy udzielonej nauczycielom, rodzicom i wychowawcom

 

                   Formy pracy

   pedagodzy

i psych. szkol.

    nauczyciele

 i wych. klas 

      rodzice

  wychowawcy

     placówek

           Inni

       Ogółem

            1

             2

3

4

             5

           6

Udział w radach pedagogicznych       

(liczba (liczba spotkań)

 

 

9

 

2

 

 11

Prelekcje, wykłady (liczba spotkań)

 

6

13

16

 

11

 46

Inne (liczba osób)

 

53

147

165

11

94

470

 

Tematyka spotkań z rodzicami, np.: „Promocja szkół ponadgimnazjalnych”, „Zasady postępowania z dzieckiem nadpobudliwym”, „Wychowanie dziecka”, „Zagrożenia wynikające z korzystania przez dziecko z komputera i Internetu”, „Na czym polega gotowość szkolna?”, „Rozwój społeczny i emocjonalny dziecka w młodszym wieku szkolnym”, „Jak motywować do nauki?”, „Dziecko w świecie multimediów”, „Jak pomagać w nauce?”

 

Przykładowa tematyka spotkań z nauczycielami: „Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, „Komunikacja interpersonalna w pracy z uczniem i rodzicem”, „Wczesne wspomaganie szansą zrównoważonego rozwoju dziecka”, „Autorytet w wychowaniu dzieci i młodzieży”, „Diagnoza potrzeb w zakresie wspomagania pracy szkoły”,  „Przemoc domowa – profilaktyka i interwencja”, „Uczeń z depresją”, „Współpraca szkoły ze środowiskiem”, „Problemy preorientacji zawodowej”, „Indywidualizacja w postępowaniu wychowawczym”, „Porozmawiajmy o niepełnosprawności”, „Doświadczenia we wspomaganiu szkół i placówek”.