Został ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Nadrzędnym przesłaniem jest podnoszenie świadomości społecznej na temat autyzmu. Charakterystycznym motywem obchodów jest kolor niebieski wykorzystywany na plakatach , rysunkach, … , a nawet do podświetlania budynków .
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kolbuszowej nie zawsze włącza się w obchody tego dnia , ale systematycznie w codziennej pracy oferuje różne formy pomocy pośredniej i bezpośredniej dzieciom i młodzieży z autyzmem i zespołem Aspergera, ich rodzicom i nauczycielom.
Corocznie diagnozujemy kolejne przypadki wystąpienia tego rodzaju zaburzeń i obserwujemy tendencję wzrostową. Na przestrzeni kilku ostatnich lat dane przedstawiają się następująco :
Rok szkolny 2013/2014 – 1716 przyjętych dzieci i młodzieży
(5 orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz 5 opinii o potrzebie wczesnego wspomagania dzieci z autyzmem , w tym zespołem Aspergera),
Rok szkolny 2014/2015 - 1794 przyjętych dzieci i młodzieży
(9 orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz 1 opinia o potrzebie wczesnego wspomagania dzieci z autyzmem , w tym zespołem Aspergera),
Rok szkolny 2015/2016 - 1665 przyjętych dzieci i młodzieży
(11 orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz 2 opinie o potrzebie wczesnego wspomagania dzieci z autyzmem, w tym zespołem Aspergera),
Powyższe dane nie przedstawiają ilości wszystkich dzieci i uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu zamieszkałych na terenie powiatu kolbuszowskiego, gdyż niektórzy otrzymali np. orzeczenia z uwagi na niepełnosprawności sprzężone tj. autyzm i inną niepełnosprawność (tej statystyki nie uwzględniliśmy w obecnym zestawieniu).
Pomoc oferowana osobom z autyzmem nie ogranicza się do wydawania dokumentów. Istotną formą wsparcia jest realizowane przez specjalistów pracujących w poradni wczesne wspomaganie rozwoju , w ramach którego dziecko z tym zaburzeniem ma zapewnioną wielowymiarową pomoc dostosowaną do jego potrzeb, w szczególności są to zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne oraz terapia neurologopedyczna . Prowadzone są również od 2011 roku zajęcia grupowe dla dzieci i młodzieży z autyzmem, w ramach których zainteresowane osoby mają szansę m.in. rozwijania kompetencji społecznych, poznania nowych kolegów oraz doświadczenia akceptacji i zrozumienia.
Rodzice dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają możliwość konsultacji z pracownikami poradni. Prowadzone rozmowy są okazją m.in. do zrozumienia zachowań dziecka, ukierunkowania jego edukacji, szukania dodatkowych form pomocy w innych instytucjach, stowarzyszeniach i placówkach, a także omawiania wszelkich wątpliwości i rozterek związanych z wychowaniem.
W celu wsparcia nauczycieli i wychowawców uczniów z autyzmem poradnia organizuje dla nich szkolenia na terenie szkół oraz indywidualne konsultacje, odbyły się one m.in. w Gimnazjum w Raniżowie, Szkole Podstawowej w Domatkowie oraz Zespole Szkól Technicznych w Kolbuszowej. Temat ucznia z autyzmem w systemie edukacji został ponadto poruszony podczas konferencji zorganizowanej we wrześniu 2016 roku przez poradnię dla dyrektorów szkół i placówek z terenu powiatu kolbuszowskiego.
Pracownicy poradni, aby zapewnić najwyższy poziom oferowanej pomocy systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje oraz poszerzają swój warsztat pracy poprzez udział w licznych szkoleniach, konferencjach, studiach podyplomowych, a także różnorodnych formach samokształcenia i samodoskonalenia.
Prowadzone przez poradnię różnorodne formy pomocy i terapii nie „wyleczą” autyzmu, nie doprowadzą do wyeliminowania objawów , są jednak wielką szansą na stymulację ogólnego rozwoju dziecka, rozwinięcie jego potencjalnych możliwości i ograniczenie trudnych zachowań, edukację dostosowaną do jego potrzeb i możliwości oraz łatwiejsze i bardziej satysfakcjonujące funkcjonowanie w społeczeństwie.