Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

2 kwietnia Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Został  ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Nadrzędnym przesłaniem jest podnoszenie świadomości społecznej na temat autyzmu. Charakterystycznym motywem obchodów jest kolor niebieski  wykorzystywany na plakatach ,  rysunkach,  … , a nawet do podświetlania budynków .

              Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kolbuszowej nie zawsze włącza się w obchody tego dnia , ale systematycznie w codziennej pracy oferuje różne formy pomocy pośredniej i bezpośredniej dzieciom i młodzieży z autyzmem i zespołem Aspergera, ich rodzicom i nauczycielom.

             Corocznie diagnozujemy kolejne przypadki wystąpienia tego rodzaju zaburzeń i obserwujemy tendencję wzrostową. Na przestrzeni kilku ostatnich lat dane przedstawiają się następująco :

Rok szkolny 2013/2014 – 1716 przyjętych dzieci i młodzieży

(5 orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz  5 opinii o potrzebie wczesnego wspomagania  dzieci z autyzmem , w tym zespołem Aspergera),

Rok szkolny  2014/2015  - 1794 przyjętych dzieci i młodzieży

(9 orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz  1 opinia o potrzebie wczesnego wspomagania  dzieci z autyzmem , w tym zespołem Aspergera),

Rok szkolny  2015/2016  - 1665 przyjętych dzieci i młodzieży

  (11 orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz  2 opinie o potrzebie wczesnego wspomagania   dzieci z autyzmem, w tym zespołem Aspergera),

            Powyższe dane nie przedstawiają ilości wszystkich dzieci i uczniów  z zaburzeniami ze spektrum autyzmu zamieszkałych na terenie powiatu kolbuszowskiego, gdyż niektórzy otrzymali  np. orzeczenia z uwagi na niepełnosprawności sprzężone tj. autyzm i inną niepełnosprawność (tej statystyki  nie uwzględniliśmy w obecnym zestawieniu).

Pomoc oferowana osobom z autyzmem nie ogranicza się do wydawania dokumentów. Istotną formą wsparcia jest  realizowane przez specjalistów pracujących w poradni wczesne wspomaganie rozwoju , w ramach którego dziecko z tym zaburzeniem ma zapewnioną wielowymiarową pomoc dostosowaną do jego potrzeb, w szczególności są to zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne oraz terapia neurologopedyczna .  Prowadzone są również od 2011 roku zajęcia grupowe dla dzieci i młodzieży z autyzmem, w ramach których zainteresowane osoby mają szansę m.in.  rozwijania kompetencji społecznych, poznania nowych kolegów oraz doświadczenia akceptacji i zrozumienia.

Rodzice dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają możliwość konsultacji z pracownikami poradni. Prowadzone rozmowy są okazją m.in. do zrozumienia zachowań dziecka, ukierunkowania jego edukacji, szukania dodatkowych form pomocy w innych instytucjach, stowarzyszeniach i placówkach, a także omawiania wszelkich wątpliwości i rozterek związanych z wychowaniem.

W celu wsparcia nauczycieli i wychowawców uczniów z autyzmem poradnia organizuje dla nich szkolenia na terenie szkół oraz indywidualne konsultacje, odbyły się one m.in. w Gimnazjum w Raniżowie, Szkole Podstawowej w Domatkowie oraz Zespole Szkól Technicznych w Kolbuszowej. Temat ucznia z autyzmem w systemie edukacji został ponadto poruszony podczas konferencji zorganizowanej we wrześniu 2016 roku przez poradnię dla dyrektorów szkół i placówek z terenu powiatu kolbuszowskiego.

Pracownicy poradni, aby zapewnić najwyższy poziom oferowanej pomocy systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje oraz poszerzają swój warsztat pracy poprzez udział w licznych szkoleniach, konferencjach, studiach podyplomowych, a także różnorodnych formach samokształcenia i samodoskonalenia.

Prowadzone przez poradnię różnorodne formy pomocy i terapii nie „wyleczą” autyzmu, nie doprowadzą do wyeliminowania objawów , są jednak wielką szansą na stymulację ogólnego rozwoju dziecka, rozwinięcie jego potencjalnych możliwości i ograniczenie trudnych zachowań, edukację dostosowaną do jego potrzeb i możliwości oraz łatwiejsze i bardziej satysfakcjonujące funkcjonowanie w społeczeństwie.