Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Procedura organizacji zajęć Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka

 Podstawa prawna:

  • Ustawa z dn. 14 grudnia2016 r. Prawo Oświatowe
  • Rozporządzenie MEN z dn. 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
  • Rozporządzenie MEN z dn. 07 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające z publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych
  • Rozporządzenie MEN z dn. 09 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach, przedszkolach i placówkach.
  • Statut Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kolbuszowej 

I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, organizowane w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej
w Kolbuszowej, ma na celu:

  1. Wielospecjalistyczną pomoc dziecku niepełnosprawnemu i jego rodzinie
  2. Stymulowanie rozwoju psychoruchowego, poznawczego oraz społeczno- emocjonalnego dziecka
  3. Wyrównywanie występujących u dziecka deficytów rozwojowych
  4. Wspomaganie rozwoju dziecka w jego środowisku rodzinnym poprzez kształtowanie pożądanych postaw i zachowań w relacji rodzic/ opiekun prawny- dziecko.
  5. Zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka są prowadzone od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.

 II

POWOŁANE ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU (WWRDZ),
JEGO SKŁAD  I ORGANIZACJA PRACY

  1. Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka powoływany i nadzorowany jest przez Dyrektora Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kolbuszowej, odrębnie dla każdego dziecka, na podstawie:
  1. wniosku rodzica/opiekuna prawnego do Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej o zorganizowanie wczesnego wspomagania rozwoju,
  2. opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
  1. W skład zespołu wchodzą:
  1. Pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog,
  2. Psycholog,
  3. Logopeda, neurologopeda, surdologopeda,
  4. Inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny, np. terapeuta pedagogicznym specjalista w zakresie autyzmu.
  1. Pracą zespołu kieruje koordynator zespołu powołany przez dyrektora Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kolbuszowej.
  2. Zespół terapeutyczny spotyka się systematycznie (zgodnie z harmonogramem posiedzeń) w celu:
  1. Organizacji pracy zespołu wczesnego wspomagania,
  2. Omówienia spraw bieżących dotyczących funkcjonowania dziecka,
  3. Analizy postępów dziecka i dokonania ewaluacji programu zajęć.
  1. Dokumentacja WWRDz obejmuje:
  1. Opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
  2. Wniosek rodzica /opiekuna prawnego o objęcie dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju,
  3. Zarządzenie Dyrektora poradni o powołaniu zespołu do pracy z danym dzieckiem,
  4. Indywidualny program wczesnego wspomagania,
  5. Harmonogram – terminy zajęć ustalane są na bieżąco z rodzicami,
  6. Kontrakt zawarty pomiędzy rodzicem/opiekunem prawnym, a specjalistami pracującymi z dzieckiem,
  7. Przebieg spotkań, potwierdzający pracę specjalistów WWRDz z dzieckiem
  8. Harmonogram superwizja i spotkań zespołów specjalistów.
  1. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
  1. Organizuje się w wymiarze od 4 do 8  godzin miesięcznie, w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka,
  2. Odbywają się zgodnie z ilością godzin przyznanych dziecku przez zespół WWRDz, według ustalonego harmonogramu zajęć,
  3. Prowadzone są indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną, bądź w 2-3 osobowych grupach dla dzieci, które ukończyły 3 rok życia odbywają się na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej.

Korzystanie z pomocy w ramach wczesnego wspomagania rodzaju dziecka jest dobrowolne i bezpłatne.

III

ZADANIA ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA

  1. Do zadań zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należy:
  1. ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka
  2. nawiązanie współpracy z podmiotem leczniczym lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb,
  3. opracowanie i realizowanie indywidualnego programu terapii dziecka z uwzględnieniem działań wspierających jego rodzinę w realizacji programu,
  4. analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzania zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.

2.Zespół współpracuje z rodziną dziecka poprzez:

  1. modelowanie pracy z dzieckiem, udzielanie porad i instrukcji dotyczących pracy z dzieckiem,
  2. udzielanie pomocy w zakresie nabywania i kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem,
  3. udzielanie porad dotyczących przystosowania warunków domowych do potrzeb dziecka oraz pozyskiwania i wykorzystywania w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i sprzętu,
  4. udzielanie instruktażu i konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,
  5. wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem,

3.Zespół działa w oparciu o „Regulamin pracy Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka działającego w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kolbuszowej”.

IV

OBOWIĄZKI CZŁONKÓW ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA

  1. Koordynator  zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
  1. Koordynuje pracę zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, monitoruje dokumentację,
  2. Odpowiada za przygotowanie przez zespół programu terapeutycznego, prawidłowe dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w tym spotkań zespołu WWRDz,
  3. Organizuje cykliczne spotkania zespołu, które poświęcone są omówieniu problemów dziecka i jego rodziny, ewaluacji programów, a także ustalaniu dalszego przebiegu i rodzaju zajęć specjalistycznych dla dziecka,
  4. Informuje dyrektora o poczynaniach zespołu.
  1. Psycholog:
  1. Przeprowadza diagnozę psychologiczną w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,
  2. Ustala wraz z innymi członkami zespołu WWRDz indywidualny program terapeutyczny,
  3. Prowadzi zajęcia terapeutyczne o charakterze psychopedagogicznym z zastosowaniem odpowiednich metod stymulacji rozwoju psychicznego, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
  4. Wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
  5. Udziela rodzicom pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem,
  6. Koordynuje współpracę z rodzicami,
  7. Na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię psychologiczną.

 

  1. Pedagog specjalny / terapeuta:
  1. Przeprowadza diagnozę pedagogiczną w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,
  2. Ustala wraz z innymi członkami zespołu WWRDz indywidualny program terapeutyczny,
  3. Prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
  4. Przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
  5. Wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
  6. Na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię pedagogiczną.

 

  1. Logopeda:
  1. Przeprowadza diagnozę logopedyczną,
  2. Ustala wraz z innymi członkami zespołu WWRDz indywidualny program terapeutyczny,
  3. Prowadzi terapię logopedyczną, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
  4. Przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
  5. Wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
  6. Na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię pedagogiczną.

 

  1. Rehabilitant / specjalista z zakresu usprawniania ruchowego:
  1. Ustala wraz z innymi członkami zespołu WWRDz indywidualny program terapeutyczny,
  2. Prowadzi zajęcia mające na celu pobudzanie rozwoju dziecka, a w szczególności naprowadzanie na prawidłowy wzorzec ruchowy i aktywne wykonywanie ruchu, stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
  3. Przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
  4. Wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka.

V

DOKUMENTACJA PRACY ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA

Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach zajęć wczesnego wspomagania poprzez:

  1. Prowadzenie indywidualnych dzienników zajęć,
  2. Opracowanie indywidualnych programów terapeutycznych,
  3. Opracowanie oceny postępów dziecka,
  4. Opracowanie specjalistycznych opinii.

VI

WYMIAR, MIEJSCE PRACY I RODZAJE ZAJĘĆ TERAPEUTYCZNYCH

  1. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
  2. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną przez terapeutę określonej specjalności według ustalonego harmonogramu,
  3. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
  4. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
  5. Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor poradni w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.

VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Rodzice/opiekunowie prawni dziecka mają prawo do:
  1. Udziału w zajęciach prowadzonych z dzieckiem oraz w zajęciach organizowanych dla  rodziców/opiekunów dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju,
  2. Informacji na temat potrzeb, możliwości i postępów czynionych przez dziecko,
  3. Uzyskiwania porad, instrukcji i konsultacji dotyczących pracy z dzieckiem,
  4. Zgłaszania uwag i propozycji dotyczących indywidualnego programu pracy z dzieckiem.
  1. Rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do:
  1. Systematycznego przyprowadzania dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju, zgodnie z ustalonymi terminami spotkań,
  2. W razie choroby lub innej okoliczności uniemożliwiającej udział dziecka w zajęciach powiadomienie sekretariatu poradni o nieobecności dziecka (telefonicznie, osobiście lub pisemnie) w celu ustalenia nowego terminu,
  3. Nieprzyprowadzania na zajęcia dzieci chorych.
  1. W przypadku nieobecności dziecka na zajęciach nie ma możliwości ich odrobienia.

 

Procedura została opracowana na zebraniu samokształceniowym pracowników poradni w dniu  22 grudnia 2017r. Wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

Procedura  przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2017 poz. 1257)
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r. Nr 5, poz.46)

1. W placówce skargi i wnioski przyjmowane są przez:

  • dyrektora,
  • osobę upoważnioną przez dyrektora.

2. Pełnoletni klienci poradni lub ich rodzcie/opiekunowie prawni mają prawo zgłaszać uwagi, w tym skargi i wnioski, na temat funkcjonowania poradni z zachowaniem drogi służbowej: dyrektor poradni - organ prowadzący - Kuratorium Oświaty.

3. Miejscem przyjmowania wniosków i skarg jest gabinet dyrektora poradni, pokój 109, ul. 11-go Listopada 10, 36-100 Kolbuszowa lub sekretariat - pokój 108.

4. Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski osobiście w każdy wtorek w godzinach od 10 do 12.

5. Informacja o przyjmowaniu i rozpatrywaniu skarg i wniosków podana jest do wiadomości na stronie: www.poradnia.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w poradni.

6.Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, pocztą elektroniczą, a także ustnie.

7. Pracownik poradni, do którego wpłynęła skarga dotycząca działalności poradni jest zobowiązany przekazać ją niezwłocznie dyrektorowi poradni.

8. Dyrektor prowadzi rejestr skarg i wniosków.

9. Rejestr skarg uwzględnia następujące elementy:

  • liczba porządkowa,
  • data wpływu skargi / wniosku,
  • osoba lub instytucja wnosząca skargę / wniosek, jej adres,
  • informacja na temat przedmiotu skargi / wniosku,
  • termin załatwienia skargi / wniosku,
  • imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej  za załatwienie skargi/wniosku,
  • data załatwienia,
  • krótka informacja o sposobie załatwienia sprawy.

10. Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości poradni.

11. Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zwierają imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego.

Kwalifikowanie skarg i wniosków

1.Kwalifikowania spraw jako skargi / wniosku dokonuje dyrektor.

2. Każda  sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga / wniosek wpisana jest do rejestru skarg i wniosków.

3. Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor zwraca się do wnoszącego o wyjaśnienie lub uzupełnienie.

4. Skargi / wnioski, które nie należą do kompetencji poradni, rejestruje się, a następnie wraz z pismem przewodnim przesyła zgodnie z właściwością do odpowiedniego organu, zawiadamiając o  tym równocześnie wnoszącego, albo zwraca się wnoszącemu, a kopie pisma zostawia się w dokumentacji poradni.

5. Skargi / wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, rejestruje się, następnie pismem przewodnim odsyła odpisy właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawia się w  dokumentacji placówki.

6. Skargi / wnioski anonimowe (tj. bez danych personalnych nadawcy) po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpatrzenia.

7. Jeżeli przekazana anonimowo skarga zawiera informacje dotyczące bezpieczeństwa przeprowadza się postępowanie sprawdzające występowanie zagrożenia i podejmuje się działania zmierzające do usunięcia go.

Rozpatrywanie skarg i wniosków

1.  Skargi / wnioski rozpatruje dyrektor poradni lub pod jego  nieobecność upoważniona przez dyrektora osoba.

2.Skarga dotycząca określonej osoby nie może być przekazana do rozpatrywania tej osobie.

3. Z wyjaśnienia skargi / wniosku sporządza się następującą dokumentację:

  • oryginał skargi / wniosku,
  • notatka służbowa informująca o sposobie załatwienia skargi / wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego,
  • materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśnienia skargi / wniosku,
  • odpowiedź do wnoszącego, w której zostal powiadomiony o  sposobie rozstrzygnięcia sprawy,
  • inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga,

4. Odpowiedź do wnoszącego powinna zawierać:

  • oznaczenie organu, od którego pochodzi,
  • wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów / wniosków zawartych w  skardze / wniosku,
  • faktyczne i prawne uzasadnienie, jeśli skarga / wniosek została załatwiona odmownie,
  • imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.

5. Pełna dokumentacja  po zakończeniu sprawy przechowywana jest w sekretariacie poradni.

6.Skargę / wniosek rozpatruje się niezwłocznie w czasie nie dłuższym niż 14 dni roboczych od dnia złożenia.

7. Procedura wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, tj. 4 listopada 2017 r.

Procedura  ubiegania się o wydanie opinii w sprawie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia

  1. Przygotowanie przez szkołę oceny opisowej dziecka/ucznia uwzględniającej analizę funkcjonowania oraz efekty udzielanej dotychczas przez przedszkole lub szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
  1. trudności w funkcjonowaniu  ucznia opisane przez wychowawcę z uwzględnieniem wpływu przebiegu choroby oraz ograniczeń wynikających ze stanu zdrowia,
  2. opinie nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem zawierającą informację na temat ograniczeń w zakresie możliwości udziału w zajęciach,
  3. formy dotychczas udzielonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  1. Uzyskanie przez rodziców zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia i wpływie przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia/dziecka (wydane przez specjalistę).
  2. Złożenie wniosku do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej o badanie dziecka i wydanie opinii (w załączeniu dokumentacja szkolne i medyczna).
  3. Przeprowadzenie pełnej diagnozy na terenie poradni.
  4. Analiza wyników badań i przedłożonej dokumentacji.
  5. Pozytywne lub negatywne rozpatrzenie wniosku.

Procedury badania dzieci sześcioletnich i wydawania opinii w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego

  1. Diagnozę na terenie poradni przeprowadzają dwie osoby.
  2. Diagności zasięgają opinii wychowawcy dziecka. W przypadku braku opinii, odnotowujemy to w treści wydanego dokumentu.
  3. Należy dołączyć druk pediatryczny.
  4. Opinie będą wydawane na pisemny wniosek rodzica, po przeprowadzeniu  badań i dostarczeniu dokumentacji.
  5. Dzieciom, u których stwierdzono gotowość szkolną na wniosek rodzica może zostać wydana opinia w sprawie osiągnięcia gotowości szkolnej.
  6. W każdym roku zostanie sporządzona lista dzieci, które osiągnęły gotowość szkolną i nie miały wydanej opinii w tej sprawie.
  7. Opinie będą wydawane od 1 kwietnia bieżącego roku.
  8. Opinie mogą być wydawanie do końca sierpnia bieżącego roku.

Procedury postępowania przy wydawaniu opinii o indywidualnym programie lub toku nauki w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej

(opracowano na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki)

1.  Z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki mogą wystąpić:

  • uczeń - z tym że uczeń niepełnoletni za zgodą rodziców (prawnych opiekunów),
  • rodzice (prawni opiekunowie) niepełnoletniego ucznia,
  • wychowawca klasy lub nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek - za zgodą rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia.

Wniosek składa się do dyrektora szkoły za pośrednictwem wychowawcy klasy.

2. Dyrektor szkoły, po otrzymaniu wniosku i indywidualnego programu nauki, zasięga opinii rady pedagogicznej oraz opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

3. Dyrektor szkoły występuje pisemnie do poradni w celu uzyskania opinii o indywidualnym programie lub toku nauki i dołącza kserokopię następujących dokumentów:

  • opinia rady pedagogicznej,
  • opinia wychowawcy i nauczyciela przedmiotu, w zakresie którego uczeń będzie realizował indywidualny program lub tok nauki,
  • dyplomów potwierdzających  szczególne osiągnięcia ucznia z przedmiotu, w zakresie którego uczeń ubiega się o indywidualny program lub tok nauki (konkursy i olimpiady na szczeblu powiatowym, wojewódzkim, ogólnopolskim, międzynarodowym),
  • świadectwa szkolnego z poprzedniego roku szkolnego lub wykazu ocen z I półrocza nauki w danym roku szkolnym.

4. Kryteria przyznanie pozytywnych opinii o indywidualnym ulub toku nauki:

  • ponadprzeciętny lub wysoki poziom inteligencji,
  • wybiórcze, szczególne uzdolnienia w danej  dziedzinie kierunkowej, przy co najmniej przeciętnych ogólnych możliwościach intelektualnych,
  • celujące wyniki w nauce przedmiotu, w zakresie którego uczeń ubiega się o indywidualny program lub tok nauki,
  • wysoka motywacja, ciekawość poznawcza,
  • dojrzałość emocjonalno-społeczna,
  • potwierdzenie szczególnych osiągnięć w konkursach i olimpiadach (tytuł laureata, olimpijczyka):
  • szkoła podstawowa (kl.IV - VIII) - laureaci konkursów powiatowych, wysokie miejsca w konkursach wojewódzkich, ogólnopolskich, międzynarodowych,
  • szkoły ponadpodstawowe - laureaci konkursów wojewódzkich, laureaci i finaliści konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych.

 

PROCEDURY PRZEPROWADZENIA BADAŃ DIAGNOSTYCZNYCH UCZNIA SZKOŁY PONADPODSTAWOWEJ W KIERUNKU WYSTĘPOWANIA SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ

 

Specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja rozwojowa) odnoszą się do uczniów w normie intelektualnej, którzy mają trudności w uczeniu się wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania percepcyjno – motorycznego i poznawczego.

1. Diagnoza ucznia może składać się z kilku spotkań badawczych.
2. Podczas pierwszej diagnozy przeprowadzanej w klasach I – III, może być stwierdzone u ucznia ryzyko wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się.
3. Podczas pierwszej diagnozy w klasie IV lub wyższej (do ukończenia szkoły podstawowej), mogą być stwierdzone u ucznia symptomy występowania specyficznych trudności w uczeniu się.

4. Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej.

5. Podczas kolejnej diagnozy, jeżeli dziecko spełnia wymogi psychologiczno-pedagogiczne oraz wykaże się znajomością zasad pisowni polskiej, może otrzymać opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się. Wskazane jest wykazanie się również dowodami pracy w zakresie występujących trudności.
6. Opinia stwierdzająca występowanie specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii) raz wydana zachowuje swoją ważność do końca edukacji szkolnej badanego ucznia.

7. W szczególnych przypadkach opinia może być wydana po ukończeniu szkoły podstawowej. Dotyczy to uczniów u których z różnych przyczyn niemożliwe było wydanie opinii w terminie ustawowym lub w przypadku których zachodzą inne uzasadnione, niezależne od ucznia okoliczności, uniemożliwiające wydanie takiej opinii. W takiej sytuacji opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi szkoły ponadpodstawowej w następującym trybie:
• nauczyciel bądź specjalista pracujący z uczniem w szkole, po uzyskaniu zgody rodzica (prawnego opiekuna lub pełnoletniego ucznia) lub na wniosek rodzica (prawnego opiekuna lub pełnoletniego ucznia) składa do dyrektora szkoły wniosek wraz z uzasadnieniem,
• dyrektor zasięga w tej sprawie opinii rady pedagogicznej;
• dyrektor szkoły składa wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do poradni psychologiczno- pedagogicznej oraz informuje o tym fakcie rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego ucznia;
• rodzice z uczniem lub pełnoletni uczeń zgłaszają się do poradni psychologiczno – pedagogicznej w celu przeprowadzenia postępowania diagnostycznego i wydania opinii.
8. Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodziców, opiekuna prawnego lub pełnoletniego ucznia.
9. Wskazane jest dołączenie do wniosku o przeprowadzenie badania opinii wychowawcy, nauczyciela języka polskiego lub innych specjalistów pracujących z uczniem.
10. Wskazane jest, aby rodzice (opiekunowie prawni lub pełnoletni uczeń) dołączyli do wniosku wytwory pisemne (zeszyty, dyktanda, sprawdziany i inne wytwory).
14. Opinię odbiera rodzic (prawny opiekun, pełnoletni uczeń) lub osoba upoważniona pisemnie przez rodzica w sekretariacie poradni lub zgodnie z prośbą rodzica – otrzymuje ją pocztą na adres zamieszkania.
15. Na wniosek rodzica (prawnego opiekuna) bądź pełnoletniego ucznia poradnia przekazuje kopię opinii do szkoły lub placówki.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1) z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych Na podstawie art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 oraz z 2023 r. poz. 1234 i 2005) zarządza się, co następuje:

 

Regulamin przyjęć do Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Kolbuszowej.

 

1. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kolbuszowej jest placówką oświatową.

2. Wszystkie formy pomocy udzielane są bezpłatnie.

3. Poradnia udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej uczniom, rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie powiatu kolbuszowskiego. W przypadku dzieci nie uczęszczających do przedszkola lub szkoły pomocy udziela poradnia ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.

4. Dzieci i młodzież rejestrowane są do poradni na pisemne lub telefoniczne zgłoszenie rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia. Do zgłoszenia wskazane jest dołączenie (w zależności od problemu) stosownej opinii przedszkola, szkoły o uczniu. Wymagany jest również numer PESEL.

  • Badania uczniów z trudnościami w nauce oprócz zgłoszenia rodziców /prawnych opiekunów/wymagają przedłożenia druku "Opinia o uczniu z trudnościami dydaktycznymi" wypełnionego przez nauczyciela wychowawcę.
  • Badania uczniów w kierunku stwierdzenia specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji rozwojowej) oprócz zgłoszenia wymagają przedłożenia druku "Opinia o uczniu z trudnościami w czytaniu i pisaniu" wypełnionego przez nauczyciela polonistę.

5. Zgłoszenia przyjmowane są w sekretariacie poradni (p.108) w godzinach urzędowania tj. poniedziałek – piątek w godzinach 8.00 – 16.00.

6. Zainteresowani są informowani osobiście lub telefonicznie o terminie wizyty (dzień, godzina).

7. W razie potrzeby poza kolejnością rozpatrywane są wnioski i zgłoszenia dotyczące:

  • spraw rozpatrywanych przez Zespół Orzekający (wydawanie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego oraz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju),
  • interwencji kryzysowych (np. zagrożenie samobójstwem, depresja, przeżycia traumatyczne),
  • inne szczególne przypadki na podstawie przedstawionej dokumentacji (medycznej, sądowej).

8. Badania w zakresie wydania opinii o przyśpieszeniu lub odroczeniu obowiązku szkolnego przeprowadzane są od kwietnia do końca sierpnia każdego roku i oprócz zgłoszenia wymagają przedłożenia „Informacji o gotowości szkolnej” opracowywanej przez wychowawcę przedszkola oraz wyniku badania pediatrycznego.

9. Badania z zakresu doradztwa zawodowego realizowane są indywidualnie lub grupowo.

10. Wszelkie formy terapii (psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej) realizowane są według  uprawnień pracowników poradni do udzielania takich form pomocy.Terminy i częstotliwość spotkań ustala się zgodnie z zaleceniem terapeuty.

11.Terminy badań, terapii,, które zostały odwołane przez pracownika poradni (z powodu choroby lub wyjazdu służbowego) są wyznaczone przez uprawnioną osobę w pierwszym możliwym terminie.

12.W przypadku, gdy zgłoszone dziecko (pełnoletni uczeń) było diagnozowane w innych poradniach lub placówkach wskazane jest przedstawienie posiadanej dokumentacji.

13.Stosowne druki wymaganych dokumentów można pobrać ze strony internetowej poradni (www.poradnia.kolbuszowa.pl), w zakładce „Druki do pobrania”.

14.Opinie, orzeczenia i informacje (po powiadomieniu sms) odbierane są osobiście przez wnioskodawcóww sekretariacie w godzinach urzędowania tj. poniedziałek – piątek w godzinach 8.00 – 16.00.

15.Na badania i terapie przyjmujemy dzieci zdrowe.

16.Wyjazdy pracowników do szkół, przedszkoli i placówek wymagają wcześniejszego pisemnego zgłoszenia.

17.Wszystkich pracowników poradni (zarówno merytorycznych, jak i administracji oraz obsługi) obowiązuje tajemnica służbowa.