Procedura organizacji zajęć Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka
Podstawa prawna:
- Ustawa z dn. 14 grudnia2016 r. Prawo Oświatowe
- Rozporządzenie MEN z dn. 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
- Rozporządzenie MEN z dn. 07 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające z publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych
- Rozporządzenie MEN z dn. 09 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach, przedszkolach i placówkach.
- Statut Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kolbuszowej
I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, organizowane w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej
w Kolbuszowej, ma na celu:
- Wielospecjalistyczną pomoc dziecku niepełnosprawnemu i jego rodzinie
- Stymulowanie rozwoju psychoruchowego, poznawczego oraz społeczno- emocjonalnego dziecka
- Wyrównywanie występujących u dziecka deficytów rozwojowych
- Wspomaganie rozwoju dziecka w jego środowisku rodzinnym poprzez kształtowanie pożądanych postaw i zachowań w relacji rodzic/ opiekun prawny- dziecko.
- Zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka są prowadzone od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
II
POWOŁANE ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU (WWRDZ),
JEGO SKŁAD I ORGANIZACJA PRACY
- Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka powoływany i nadzorowany jest przez Dyrektora Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kolbuszowej, odrębnie dla każdego dziecka, na podstawie:
- wniosku rodzica/opiekuna prawnego do Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej o zorganizowanie wczesnego wspomagania rozwoju,
- opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
- W skład zespołu wchodzą:
- Pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog,
- Psycholog,
- Logopeda, neurologopeda, surdologopeda,
- Inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny, np. terapeuta pedagogicznym specjalista w zakresie autyzmu.
- Pracą zespołu kieruje koordynator zespołu powołany przez dyrektora Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kolbuszowej.
- Zespół terapeutyczny spotyka się systematycznie (zgodnie z harmonogramem posiedzeń) w celu:
- Organizacji pracy zespołu wczesnego wspomagania,
- Omówienia spraw bieżących dotyczących funkcjonowania dziecka,
- Analizy postępów dziecka i dokonania ewaluacji programu zajęć.
- Dokumentacja WWRDz obejmuje:
- Opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- Wniosek rodzica /opiekuna prawnego o objęcie dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju,
- Zarządzenie Dyrektora poradni o powołaniu zespołu do pracy z danym dzieckiem,
- Indywidualny program wczesnego wspomagania,
- Harmonogram – terminy zajęć ustalane są na bieżąco z rodzicami,
- Kontrakt zawarty pomiędzy rodzicem/opiekunem prawnym, a specjalistami pracującymi z dzieckiem,
- Przebieg spotkań, potwierdzający pracę specjalistów WWRDz z dzieckiem
- Harmonogram superwizja i spotkań zespołów specjalistów.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
- Organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin miesięcznie, w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka,
- Odbywają się zgodnie z ilością godzin przyznanych dziecku przez zespół WWRDz, według ustalonego harmonogramu zajęć,
- Prowadzone są indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną, bądź w 2-3 osobowych grupach dla dzieci, które ukończyły 3 rok życia odbywają się na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej.
Korzystanie z pomocy w ramach wczesnego wspomagania rodzaju dziecka jest dobrowolne i bezpłatne.
III
ZADANIA ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
- Do zadań zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należy:
- ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka
- nawiązanie współpracy z podmiotem leczniczym lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb,
- opracowanie i realizowanie indywidualnego programu terapii dziecka z uwzględnieniem działań wspierających jego rodzinę w realizacji programu,
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzania zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
2.Zespół współpracuje z rodziną dziecka poprzez:
- modelowanie pracy z dzieckiem, udzielanie porad i instrukcji dotyczących pracy z dzieckiem,
- udzielanie pomocy w zakresie nabywania i kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem,
- udzielanie porad dotyczących przystosowania warunków domowych do potrzeb dziecka oraz pozyskiwania i wykorzystywania w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i sprzętu,
- udzielanie instruktażu i konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,
- wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem,
3.Zespół działa w oparciu o „Regulamin pracy Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka działającego w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kolbuszowej”.
IV
OBOWIĄZKI CZŁONKÓW ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
- Koordynator zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
- Koordynuje pracę zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, monitoruje dokumentację,
- Odpowiada za przygotowanie przez zespół programu terapeutycznego, prawidłowe dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w tym spotkań zespołu WWRDz,
- Organizuje cykliczne spotkania zespołu, które poświęcone są omówieniu problemów dziecka i jego rodziny, ewaluacji programów, a także ustalaniu dalszego przebiegu i rodzaju zajęć specjalistycznych dla dziecka,
- Informuje dyrektora o poczynaniach zespołu.
- Psycholog:
- Przeprowadza diagnozę psychologiczną w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,
- Ustala wraz z innymi członkami zespołu WWRDz indywidualny program terapeutyczny,
- Prowadzi zajęcia terapeutyczne o charakterze psychopedagogicznym z zastosowaniem odpowiednich metod stymulacji rozwoju psychicznego, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
- Wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
- Udziela rodzicom pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem,
- Koordynuje współpracę z rodzicami,
- Na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię psychologiczną.
- Pedagog specjalny / terapeuta:
- Przeprowadza diagnozę pedagogiczną w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,
- Ustala wraz z innymi członkami zespołu WWRDz indywidualny program terapeutyczny,
- Prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
- Przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
- Wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
- Na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię pedagogiczną.
- Logopeda:
- Przeprowadza diagnozę logopedyczną,
- Ustala wraz z innymi członkami zespołu WWRDz indywidualny program terapeutyczny,
- Prowadzi terapię logopedyczną, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
- Przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
- Wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
- Na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię pedagogiczną.
- Rehabilitant / specjalista z zakresu usprawniania ruchowego:
- Ustala wraz z innymi członkami zespołu WWRDz indywidualny program terapeutyczny,
- Prowadzi zajęcia mające na celu pobudzanie rozwoju dziecka, a w szczególności naprowadzanie na prawidłowy wzorzec ruchowy i aktywne wykonywanie ruchu, stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
- Przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
- Wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka.
V
DOKUMENTACJA PRACY ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach zajęć wczesnego wspomagania poprzez:
- Prowadzenie indywidualnych dzienników zajęć,
- Opracowanie indywidualnych programów terapeutycznych,
- Opracowanie oceny postępów dziecka,
- Opracowanie specjalistycznych opinii.
VI
WYMIAR, MIEJSCE PRACY I RODZAJE ZAJĘĆ TERAPEUTYCZNYCH
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną przez terapeutę określonej specjalności według ustalonego harmonogramu,
- W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
- Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor poradni w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.
VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Rodzice/opiekunowie prawni dziecka mają prawo do:
- Udziału w zajęciach prowadzonych z dzieckiem oraz w zajęciach organizowanych dla rodziców/opiekunów dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju,
- Informacji na temat potrzeb, możliwości i postępów czynionych przez dziecko,
- Uzyskiwania porad, instrukcji i konsultacji dotyczących pracy z dzieckiem,
- Zgłaszania uwag i propozycji dotyczących indywidualnego programu pracy z dzieckiem.
- Rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do:
- Systematycznego przyprowadzania dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju, zgodnie z ustalonymi terminami spotkań,
- W razie choroby lub innej okoliczności uniemożliwiającej udział dziecka w zajęciach powiadomienie sekretariatu poradni o nieobecności dziecka (telefonicznie, osobiście lub pisemnie) w celu ustalenia nowego terminu,
- Nieprzyprowadzania na zajęcia dzieci chorych.
- W przypadku nieobecności dziecka na zajęciach nie ma możliwości ich odrobienia.
Procedura została opracowana na zebraniu samokształceniowym pracowników poradni w dniu 22 grudnia 2017r. Wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Procedura przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2017 poz. 1257)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r. Nr 5, poz.46)
1. W placówce skargi i wnioski przyjmowane są przez:
- dyrektora,
- osobę upoważnioną przez dyrektora.
2. Pełnoletni klienci poradni lub ich rodzcie/opiekunowie prawni mają prawo zgłaszać uwagi, w tym skargi i wnioski, na temat funkcjonowania poradni z zachowaniem drogi służbowej: dyrektor poradni - organ prowadzący - Kuratorium Oświaty.
3. Miejscem przyjmowania wniosków i skarg jest gabinet dyrektora poradni, pokój 109, ul. 11-go Listopada 10, 36-100 Kolbuszowa lub sekretariat - pokój 108.
4. Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski osobiście w każdy wtorek w godzinach od 10 do 12.
5. Informacja o przyjmowaniu i rozpatrywaniu skarg i wniosków podana jest do wiadomości na stronie: www.poradnia.kolbuszowa.pl oraz na tablicy ogłoszeń w poradni.
6.Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, pocztą elektroniczą, a także ustnie.
7. Pracownik poradni, do którego wpłynęła skarga dotycząca działalności poradni jest zobowiązany przekazać ją niezwłocznie dyrektorowi poradni.
8. Dyrektor prowadzi rejestr skarg i wniosków.
9. Rejestr skarg uwzględnia następujące elementy:
- liczba porządkowa,
- data wpływu skargi / wniosku,
- osoba lub instytucja wnosząca skargę / wniosek, jej adres,
- informacja na temat przedmiotu skargi / wniosku,
- termin załatwienia skargi / wniosku,
- imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku,
- data załatwienia,
- krótka informacja o sposobie załatwienia sprawy.
10. Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości poradni.
11. Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zwierają imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego.
Kwalifikowanie skarg i wniosków
1.Kwalifikowania spraw jako skargi / wniosku dokonuje dyrektor.
2. Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga / wniosek wpisana jest do rejestru skarg i wniosków.
3. Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor zwraca się do wnoszącego o wyjaśnienie lub uzupełnienie.
4. Skargi / wnioski, które nie należą do kompetencji poradni, rejestruje się, a następnie wraz z pismem przewodnim przesyła zgodnie z właściwością do odpowiedniego organu, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, albo zwraca się wnoszącemu, a kopie pisma zostawia się w dokumentacji poradni.
5. Skargi / wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, rejestruje się, następnie pismem przewodnim odsyła odpisy właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawia się w dokumentacji placówki.
6. Skargi / wnioski anonimowe (tj. bez danych personalnych nadawcy) po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpatrzenia.
7. Jeżeli przekazana anonimowo skarga zawiera informacje dotyczące bezpieczeństwa przeprowadza się postępowanie sprawdzające występowanie zagrożenia i podejmuje się działania zmierzające do usunięcia go.
Rozpatrywanie skarg i wniosków
1. Skargi / wnioski rozpatruje dyrektor poradni lub pod jego nieobecność upoważniona przez dyrektora osoba.
2.Skarga dotycząca określonej osoby nie może być przekazana do rozpatrywania tej osobie.
3. Z wyjaśnienia skargi / wniosku sporządza się następującą dokumentację:
- oryginał skargi / wniosku,
- notatka służbowa informująca o sposobie załatwienia skargi / wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego,
- materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśnienia skargi / wniosku,
- odpowiedź do wnoszącego, w której zostal powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy,
- inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga,
4. Odpowiedź do wnoszącego powinna zawierać:
- oznaczenie organu, od którego pochodzi,
- wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów / wniosków zawartych w skardze / wniosku,
- faktyczne i prawne uzasadnienie, jeśli skarga / wniosek została załatwiona odmownie,
- imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.
5. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w sekretariacie poradni.
6.Skargę / wniosek rozpatruje się niezwłocznie w czasie nie dłuższym niż 14 dni roboczych od dnia złożenia.
7. Procedura wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, tj. 4 listopada 2017 r.
Procedura ubiegania się o wydanie opinii w sprawie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia
- Przygotowanie przez szkołę oceny opisowej dziecka/ucznia uwzględniającej analizę funkcjonowania oraz efekty udzielanej dotychczas przez przedszkole lub szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- trudności w funkcjonowaniu ucznia opisane przez wychowawcę z uwzględnieniem wpływu przebiegu choroby oraz ograniczeń wynikających ze stanu zdrowia,
- opinie nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem zawierającą informację na temat ograniczeń w zakresie możliwości udziału w zajęciach,
- formy dotychczas udzielonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Uzyskanie przez rodziców zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia i wpływie przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia/dziecka (wydane przez specjalistę).
- Złożenie wniosku do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej o badanie dziecka i wydanie opinii (w załączeniu dokumentacja szkolne i medyczna).
- Przeprowadzenie pełnej diagnozy na terenie poradni.
- Analiza wyników badań i przedłożonej dokumentacji.
- Pozytywne lub negatywne rozpatrzenie wniosku.
Procedury badania dzieci sześcioletnich i wydawania opinii w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego
- Diagnozę na terenie poradni przeprowadzają dwie osoby.
- Diagności zasięgają opinii wychowawcy dziecka. W przypadku braku opinii, odnotowujemy to w treści wydanego dokumentu.
- Należy dołączyć druk pediatryczny.
- Opinie będą wydawane na pisemny wniosek rodzica, po przeprowadzeniu badań i dostarczeniu dokumentacji.
- Dzieciom, u których stwierdzono gotowość szkolną na wniosek rodzica może zostać wydana opinia w sprawie osiągnięcia gotowości szkolnej.
- W każdym roku zostanie sporządzona lista dzieci, które osiągnęły gotowość szkolną i nie miały wydanej opinii w tej sprawie.
- Opinie będą wydawane od 1 kwietnia bieżącego roku.
- Opinie mogą być wydawanie do końca sierpnia bieżącego roku.
Procedury postępowania przy wydawaniu opinii o indywidualnym programie lub toku nauki w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej
(opracowano na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki)
1. Z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki mogą wystąpić:
- uczeń - z tym że uczeń niepełnoletni za zgodą rodziców (prawnych opiekunów),
- rodzice (prawni opiekunowie) niepełnoletniego ucznia,
- wychowawca klasy lub nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek - za zgodą rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia.
Wniosek składa się do dyrektora szkoły za pośrednictwem wychowawcy klasy.
2. Dyrektor szkoły, po otrzymaniu wniosku i indywidualnego programu nauki, zasięga opinii rady pedagogicznej oraz opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
3. Dyrektor szkoły występuje pisemnie do poradni w celu uzyskania opinii o indywidualnym programie lub toku nauki i dołącza kserokopię następujących dokumentów:
- opinia rady pedagogicznej,
- opinia wychowawcy i nauczyciela przedmiotu, w zakresie którego uczeń będzie realizował indywidualny program lub tok nauki,
- dyplomów potwierdzających szczególne osiągnięcia ucznia z przedmiotu, w zakresie którego uczeń ubiega się o indywidualny program lub tok nauki (konkursy i olimpiady na szczeblu powiatowym, wojewódzkim, ogólnopolskim, międzynarodowym),
- świadectwa szkolnego z poprzedniego roku szkolnego lub wykazu ocen z I półrocza nauki w danym roku szkolnym.
4. Kryteria przyznanie pozytywnych opinii o indywidualnym ulub toku nauki:
- ponadprzeciętny lub wysoki poziom inteligencji,
- wybiórcze, szczególne uzdolnienia w danej dziedzinie kierunkowej, przy co najmniej przeciętnych ogólnych możliwościach intelektualnych,
- celujące wyniki w nauce przedmiotu, w zakresie którego uczeń ubiega się o indywidualny program lub tok nauki,
- wysoka motywacja, ciekawość poznawcza,
- dojrzałość emocjonalno-społeczna,
- potwierdzenie szczególnych osiągnięć w konkursach i olimpiadach (tytuł laureata, olimpijczyka):
- szkoła podstawowa (kl.IV - VIII) - laureaci konkursów powiatowych, wysokie miejsca w konkursach wojewódzkich, ogólnopolskich, międzynarodowych,
- szkoły ponadpodstawowe - laureaci konkursów wojewódzkich, laureaci i finaliści konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych.
PROCEDURY PRZEPROWADZENIA BADAŃ DIAGNOSTYCZNYCH UCZNIA SZKOŁY PONADPODSTAWOWEJ W KIERUNKU WYSTĘPOWANIA SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ
W przypadku potrzeby przeprowadzenia badania psychologiczno-pedagogicznego ucznia w szkole ponadpodstawowej (od 01.09.2012 r.) po raz pierwszy w sprawie wydania opinii o występowaniu specyficznych trudności w uczeniu się, w tym dostosowaniu wymagań edukacyjnych i warunków egzaminacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się zachowuje się następujące procedury postępowania:
- Wniosek może złożyć nauczyciel lub specjalista wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzący zajęcia z uczniem w szkole lub rodzice (prawni opiekunowie) albo pełnoletni uczeń.
- Wniosek składa się do dyrektora szkoły. Wzór wniosku dostępny do pobrania na naszej stronie internetowej (www.poradnia.kolbuszowa.pl) w zakładce „druki do pobrania”
- Do wniosku musi być dołączone uzasadnienie konieczności przeprowadzenia badania psychologiczno-pedagogicznego w kierunku występowania specyficznych trudności w uczeniu się – dysleksji rozwojowej (dysleksji, dysortografii, dysgrafii).
- Konieczna jest pisemna zgoda rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia dołączona do wniosku.
- Rada Pedagogiczna danej szkoły wyraża swoją opinię na piśmie (opiniuje zasadność wykonania badań).
- Dyrektor szkoły przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią Rady Pedagogicznej do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej
- Dyrektor szkoły informuje rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia o przekazaniu wniosku o przeprowadzenie badań diagnostycznych
- Poradnia wyznacza terminy badania psychologicznego i pedagogicznego oraz informuje o tym szkołę.
Procedury opracowano na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. (Dz.U. Nr 228, poz. 1491)
,„ § 6a. (nowy tryb uzyskania opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się);
1. Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu trzeciej klasy szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej.
2. Na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem w szkole, i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia lub na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia, opinia, o której mowa w ust. 1, może być wydana także uczniowi szkoły ponadpodstawowej.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, wraz z uzasadnieniem składa się do dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, i informuje o tym rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego ucznia”
Regulamin przyjęć do Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Kolbuszowej.
1. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kolbuszowej jest placówką oświatową.
2. Wszystkie formy pomocy udzielane są bezpłatnie.
3. Poradnia udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej uczniom, rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie powiatu kolbuszowskiego. W przypadku dzieci nie uczęszczających do przedszkola lub szkoły pomocy udziela poradnia ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
4. Dzieci i młodzież rejestrowane są do poradni na pisemne lub telefoniczne zgłoszenie rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia. Do zgłoszenia wskazane jest dołączenie (w zależności od problemu) stosownej opinii przedszkola, szkoły o uczniu. Wymagany jest również numer PESEL.
- Badania uczniów z trudnościami w nauce oprócz zgłoszenia rodziców /prawnych opiekunów/wymagają przedłożenia druku "Opinia o uczniu z trudnościami dydaktycznymi" wypełnionego przez nauczyciela wychowawcę.
- Badania uczniów w kierunku stwierdzenia specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji rozwojowej) oprócz zgłoszenia wymagają przedłożenia druku "Opinia o uczniu z trudnościami w czytaniu i pisaniu" wypełnionego przez nauczyciela polonistę.
5. Zgłoszenia przyjmowane są w sekretariacie poradni (p.108) w godzinach urzędowania tj. poniedziałek – piątek w godzinach 8.00 – 16.00.
6. Zainteresowani są informowani osobiście lub telefonicznie o terminie wizyty (dzień, godzina).
7. W razie potrzeby poza kolejnością rozpatrywane są wnioski i zgłoszenia dotyczące:
- spraw rozpatrywanych przez Zespół Orzekający (wydawanie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego oraz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju),
- interwencji kryzysowych (np. zagrożenie samobójstwem, depresja, przeżycia traumatyczne),
- inne szczególne przypadki na podstawie przedstawionej dokumentacji (medycznej, sądowej).
8. Badania w zakresie wydania opinii o przyśpieszeniu lub odroczeniu obowiązku szkolnego przeprowadzane są od kwietnia do końca sierpnia każdego roku i oprócz zgłoszenia wymagają przedłożenia „Informacji o gotowości szkolnej” opracowywanej przez wychowawcę przedszkola oraz wyniku badania pediatrycznego.
9. Badania z zakresu doradztwa zawodowego realizowane są indywidualnie lub grupowo.
10. Wszelkie formy terapii (psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej) realizowane są według uprawnień pracowników poradni do udzielania takich form pomocy.Terminy i częstotliwość spotkań ustala się zgodnie z zaleceniem terapeuty.
11.Terminy badań, terapii,, które zostały odwołane przez pracownika poradni (z powodu choroby lub wyjazdu służbowego) są wyznaczone przez uprawnioną osobę w pierwszym możliwym terminie.
12.W przypadku, gdy zgłoszone dziecko (pełnoletni uczeń) było diagnozowane w innych poradniach lub placówkach wskazane jest przedstawienie posiadanej dokumentacji.
13.Stosowne druki wymaganych dokumentów można pobrać ze strony internetowej poradni (www.poradnia.kolbuszowa.pl), w zakładce „Druki do pobrania”.
14.Opinie, orzeczenia i informacje (po powiadomieniu sms) odbierane są osobiście przez wnioskodawcóww sekretariacie w godzinach urzędowania tj. poniedziałek – piątek w godzinach 8.00 – 16.00.
15.Na badania i terapie przyjmujemy dzieci zdrowe.
16.Wyjazdy pracowników do szkół, przedszkoli i placówek wymagają wcześniejszego pisemnego zgłoszenia.
17.Wszystkich pracowników poradni (zarówno merytorycznych, jak i administracji oraz obsługi) obowiązuje tajemnica służbowa.