Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Aktualności

Piątek 8 czerwca 2018r. zapowiada się niezwykle atrakcyjnie dla klientów Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej. Od godziny 9:00 pracownicy z wielką radością oprowadzą po naszych pomieszczeniach kilka grup przedszkolaków (każda licząca nie więcej niż 20 osób).

Będzie możliwość zajrzenia we wszystkie zakamarki poradni, gwarantujemy też przednią i bezpieczną, bo pod okiem zatrudnionych tu specjalistów,  zabawę z użyciem wszystkich pomocy dydaktycznych. Największą popularnością zwykle cieszy się magiczny dywan, maluchy uwielbiają także suche kąpiele w basenie z piłeczkami. Chcemy się też pochwalić nowiutką salą doświadczania świata, gdzie proponujemy niesamowicie atrakcyjną terapię światłem.

Zgłoszenia przyjmujemy osobiście w sekretariacie poradni, telefonicznie pod numerem telefonu 2271156 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do dnia 18 maja b.r.

Decyduje kolejność wniosków.

Zapraszamy!!!

Z wiarą, że Zmartwychwstały Chrystus obudził w nas to,

co jeszcze uśpione, ożywił to, co już martwe.

Z nadzieją, że światło Jego słowa prowadzi nas przez życie do wieczności.

Z miłością rodziny, przy wspólnym stole,

Życzymy, by Święta Wielkanocne przyniosły radość oraz wzajemną życzliwość,
By stały się źródłem wzmacniania ducha.
Niech Zmartwychwstanie, które niesie odrodzenie,
da siłę w pokonywaniu trudności
i pozwoli z ufnością patrzeć w przyszłość

Zapraszamy rodziców zaniepokojonych rozwojem swojego dziecka oraz nauczycieli, którzy pracują z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych z terenu powiatu kolbuszowskiego. Porad i pomocy udzielą specjaliści z zakresu terapii pedagogicznej, psychologii, logopedii wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz pracujący na co dzień z dziećmi z odchyleniami rozwojowymi.

CELE I ZADANIA PUNKTU KONSULTACYJNEGO

  • rozmowy z rodzicami/prawnymi opiekunami mające na celu ustalenie przycyzn trudności dziecka,
  • udzielanie kompleksowej informacji dotyczącej możliwości uzyskania odpowiednich form pomocy,
  • przeprowadzenie diagnozy funkcjonalnej rozwoju dziecka i oceny postępów w rozwoju,
  • wskazanie możliwości stymulacji dziecka w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka dla dzieci od 0-7 lat,
  • pomoc rodzicom (konsultacje, porady, instruktaż, wsparcie psychologiczne),
  • pomoc w tworzeniu dokumantacji, w tym IPET-u

Konsultacje odbywają się raz w miasiącu w godzinach od 10-14 powcześniejszym umówieniu terminu wizyty (telefonicznie bądź osobiście w sekretariacie poradni).

Najbliższe terminy:

  • 13 marca 2018 r. dyżuruje Justyna  Pomykała, psycholog,  w godzinach 11:30 - 15:30,
  • 17 kwietnia 2018 r. dyżuruje Agnieszka Poczekajło, w godzinach 10:00 - 14:00,
  • 15 maja 2018 r. dyżuruje Marzena Selwa, w godzinach 10:00 - 14:00,
  • 12 czerwca 2018 r. dyżuruje Beata Zasowska, w godzinach 10:00 - 14:00

Na umówioną wizytę należy zabrać ze sobą wszelką dokumentację medyczną dziecka (zaświadczenia lekarskie, karty informacyjne), a także Pesel dziecka.

Jest  świętem stworzonym dla upamiętnienia pięciu studentów z uniwersytetu w Bangladeszu, którzy w1952 roku zginęli podczas demonstracji, w której domagano się nadania statusu języka urzędowego językowi bengalskiemu.

Przesłanie dla każdego narodu jest jedno – dbajmy o swój język ojczysty.

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ma w założeniu dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego.

Dla przykładu w 2012 roku w Polsce wystartowała kampania społeczna Ojczysty - dodaj do ulubionych zorganizowana przez Narodowe Centrum Kultury i Radę Języka Polskiego. Miała ona na celu podnoszenie świadomości językowej oraz kształtowanie poczucia odpowiedzialności za polszczyznę.

 Natomiast w 2013 ruszyła kolejna kampania społeczna: Język polski jest ą-ę. Jej celem była obrona znaków diakrytycznych i przeciwdziałanie nieużywaniu charakterystycznych polskich liter.

 Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to bardzo ważne święto - podkreśla prof. Jerzy Bralczyk. Językoznawca dodaje, że najlepiej codziennie należałoby pamiętać, iż język jest dla nas bardzo ważny i dbamy o niego. Podkreśla  znaczenie języka ojczystego dla jakości edukacji i różnorodności językowej. Porusza również zagadnienie edukacji wielojęzycznej.

Prof. Ratajski tłumaczy, że chronimy języki po to, by nie zagubić tożsamości kulturowej.

Naukowcy szacują, że w historii ludzkości istniało około 13 tysięcy języków. Jednak wraz z upływem wieków niektóre z nich zaniknęły. Obecnie na świecie używa się od 6. do 7. tysięcy. Według Wikipedii, najwięcej ludzi - ponad miliard 700 milionów - posługuje się językiem angielskim. Drugie miejsce zajmuje chiński, którego obecnie używa około miliard 400 milionów ludzi. W pierwszej dziesiątce znalazły się również: hindi, arabski, hiszpański, francuski, rosyjski, portugalski, bengalski i japoński. Szacuje się, że polski jest językiem ojczystym około 45 milionów ludzi. W różnym stopniu zna go niemal 50 milionów ludzi.

Od pewnego czasu miernikiem żywotności języka stała się jego obecność w Internecie, będącym też największym, powszechnie dostępnym źródłem informacji i największą „biblioteką” świata. Jednak spośród 6-7 istniejących obecnie języków, w Internecie reprezentowanych jest zaledwie kilkadziesiąt, a poza dominującym w ponad 40 procentach angielskim, w statystykach liczy się jeszcze zaledwie kilka języków.

Z okazji Dnia Języka Ojczystego zachęcamy do:

  • Nie używania  wulgaryzmów
  • Poznawania i ciągłego utrwalania zasad poprawnej pisowni zanim zaczniemy doszukiwać  się w naszych pracach pisemnych  cech dysortografii
  • Stosowania polskich znaków w pisowni
  • Dbania o piękno języka również mówionego
  • Poznawania gwary i odmiany języka
  • Propagowania idei ochrony języka
  • Jak najwcześniejszego korzystania z terapii logopedycznej
  • Pisania sms-ów i innych wiadomości z zachowaniem zasad pisowni
  • Czytania, czytania i jeszcze raz czytania....

 

Oto częste błedy językowe, nie popełniaj ich!!!

 

ZLE                                                                                               DOBRZE

W każdym bądż razie                                                                 W kazdym razie

Poszłem                                                                                       Poszedłem

W cudzysłowiu                                                                            W cudzysłowie

Dwutysięczny osiemnasty                                                        Dwa tysiące osiemnasty

Dwudziesty pierwszy luty                                                          Dwudziesty pierwszy lutego

Cofać do tyłu                                                                               Cofać

W miesiącu marcu                                                                    W marcu

Napewno                                                                                     Na pewno

Pod rząd                                                                                       Z rzędu

Wogóle                                                                                         W ogóle

Lubiałem/lubiałam                                                                     Lubiłem/lubiłam

Chcem                                                                                          Chcę

Fakt autentyczny                                                                          Fakt

Wziąść                                                                                          Wziąć

W dniu dzisiejszym                                                                    Dzisiaj

Ilość osób                                                                                    Liczba osób

Adres zamieszkania                                                                  Adres

Swetr                                                                                             Sweter

Ciężki orzech do zgryzienia                                                      Twardy orzech do zgryzienia

 

                                                    APEL DO RODZICÓW

 

MAMO, TATO NAUCZ MNIE ŁADNIE MÓWIĆ PO POLSKU,

A DOPIERO PÓŻNIEJ WYŚLIJ NA LEKCJĘ JĘZYKA OBCEGO !

Zapraszamy na grupowe zajęcia terapeutyczne dla dzieci z problemami lękowymi i trudnościami adaptacyjnymi z klas I- II szkoły podstawowej. Zajęcia realizowane będą według programu „Zaczarowani bajką”.

Celem zajęć jest pomóc dzieciom w radzeniu sobie w różnych sytuacjach wywołujących niepewność, niepokój i lęk związanych z nauką, z funkcjonowaniem rówieśniczym i w różnych sytuacjach społecznych.

Główną metodą pracy z dziećmi będzie terapia bajką. Ponadto wykorzystywane będą: arteterapia, relaksacja, muzykoterapia, gry i zabawy interakcyjne, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.

Zajęcia pomogą dzieciom:                                                                                                  

  • w odreagowaniu napięć i lęków,
  • w zdobywaniu umiejętności ujawniania swoich uczuć i potrzeb,
  • w poznawaniu swoich mocnych stron i w nabywaniu pewności siebie,
  • w uczeniu się radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych.

Program zakłada 20 spotkań. Zajęcia odbywać się będą na terenie Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kolbuszowej w każdy czwartek od 15:00 do 16:00 w sali 105. Początek zajęć od 1 marca 2018 r., zakończenie w czerwcu 2018 r. W zajęciach uczestniczyć będzie 8- 10 dzieci.

Zgłoszenia prosimy kierować do prowadzącej zajęcia: J. Bystrek (p. 106, tel. 7445 726) lub w sekretariacie poradni tel. 2271 156

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna i Starostwo Powiatowe w Kolbuszowej ogłaszają konkurs plastyczny dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

Konkurs włączony jest w obchody „Dnia Bezpiecznego Internetu 2018r.”

Tematem  przewodnim jest hasło „Tworzymy kulturę szacunku w sieci”

 

Regulamin konkursu:

I. Organizatorzy:

  1. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej
  2. Starostwo Powiatowe w Kolbuszowej

 

II. Temat konkursu:

„Bezpieczny Internet”

 

III. Cele konkursu:

  • Promowanie wśród uczniów postaw bezpiecznego korzystania z Internetu,
  • Zachęcanie do właściwych zachowań wobec zagrożeń płynących z Internetu,
  • Budowanie poczucia odpowiedzialności za swoje postępowanie w sieci,
  • Integrowanie środowisk młodzieżowych w zakresie profilaktyki poprzez wykonanie prac plastycznych propagujących bezpieczny Internet,
  • Pozyskanie nowych pomysłów o charakterze prozdrowotnym do działań informacyjno-edukacyjnych.

 

IV.Zasady uczestnictwa:

  • Szkoły mogą wysyłać nie więcej niż 10 prac,
  • W ramach konkursu mogą zostać przygotowane prace plastyczne w dowolnej technice, w formacie  A3,
  • Termin nadsyłania prac do 28 marca 2018r. (środa),
  • Praca konkursowa powinna być autorskim pomysłem uczestnika,
  • Każda praca powinna być podpisana imieniem nazwiskiem autora, nazwą szkoły i klasy,
  • Każdy uczestnik może zgłosić do konkursu jedną pracę,
  • Nadesłane prace zostaną ocenione przez komisję, którą wyłonią organizatorzy,
  • Kryteria oceny:
  • Zgodność z tematem,
  • Indywidualny i twórczy sposób wypowiedzi,
  • Oryginalność środków wyrazu,
  • Estetyka pracy
  • Wyłonienie zwycięzców nastąpi 12 kwietnia 2018r. Zostanie wówczas ogłoszona lista laureatów.

 

Serdecznie zapraszamy!

Od 2004 roku w 45. krajach na świecie, w tym również w Polsce, Dzień Bezpiecznego Internetu był dotychczas (luty 2018) obchodzony jedenastokrotnie. To utworzone z inicjatywy Komisji Europejskiej (w ramach programu "Safer Internet") święto jest obchodzone w całej Europie w pierwszej połowie lutego. Ma ono na celu zwrócenie uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.  W 2018 roku to wydarzenie przypada na dzień 6 lutego, jego motto brzmi: „Dzień Bezpiecznego Internetu: tworzymy kulturę szacunku w sieci”. Głównym celem jest to, by dzieci i młodzież nie były narażone na niebezpieczeństwa w trakcie korzystania z zasobów internetowych.

W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu organizowany jest przez Fundację Dzieci Niczyje oraz NASK, odpowiedzialne za realizację programu "Safer Internet" w Polsce.

Co roku organizatorzy zachęcają szkoły, organizacje pozarządowe, firmy i prywatne osoby do realizowania przez cały luty lokalnych inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów. Do akcji rokrocznie przyłącza się także i cała Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej.

Zapraszamy chętne dzieci do udziału w zajęciach przeznaczonych dla uczniów zdolnych w wieku 9-10 lat (trzecia klasa szkoły podstawowej). Będą trwały od lutego do czerwca 2018r. Odbywać się będą w każdy wtorek w godz. 15:00 - 16:00 w poradni (sala 105, budynek starostwa). Grupa będzie liczyć około 15 dzieci (decyduje kolejność zgłoszeń).

Celem zajęć jest wyzwalanie i rozwijanie aktywnosci twórczej dzieci. W programie m.in.następujące bloki tematyczne:

  • rozwijanie zdolności poznawczych,
  • stymulowanie myślenia twórczego,
  • kształtowanie pozytywnej samooceny,
  • wdrażanie technik skutecznego uczenia się,
  • pobudzanie giętkości i płynności słownej.

Na pierwsze zajęcia zapraszamy dzieci z rodzicami 13 lutego 2018r.

Kontakt tel. (17) 2271 156 lub osobiście w sekretariacie poradni.

Zgodnie z nową koncepcją doradztwa zawodowego,w działania wspierające uczniów w zakresie przygotowania ich do wyboru kierunku kształcenia i zawodu,powinni być zaangażowani wszyscy:

• pracownicy pedagogiczni pracujący z uczniem,

• specjaliści pracujący z uczniem (w tym doradcy zawodowi),

• instytucje zajmujące się kształtowaniem kariery zawodowej.

Obniżony został  wiek odbiorców systemu doradztwa zawodowego, który uzasadniony jest licznymi koncepcjami rozwoju zawodowego, zgodnie z którymi, wybór zawodu lub ścieżki kształcenia nigdy nie jest jednorazowym aktem. Jest to proces rośnięcia i uczenia się.

Według koncepcji D. E. Supera rozwój zawodowy człowieka składa się z pięciu stadiów, a pierwszy przypada już na wiek 4 – 10 lat, stąd tak ważne jest, aby proces wspierania dzieci w zakresie wyboru zawodu lub ścieżki kształcenia, miał miejsce już od najmłodszych lat.

    

Strategia stałego uczenia się  zakłada, że życie wymaga umiejętności podejmowania ważnych decyzji zaczynając od wyboru szkoły ponadpodstawowej, kierunku studiów, decyzji o wyborze miejsca pracy, sposobie podnoszenia swoich kwalifikacji, aż do ewentualnych decyzji o zmianie zawodu. Umiejętności te kształtuje się już od najmłodszych lat, począwszy od zajęć przedszkolnych.

Preorientacja zawodowa

• wprowadzana już w przedszkolu podczas bieżącej pracy z uczniem,

• wykorzystująca podstawy pedagogiki zabawy,

• koncentruje się na poznaniu własnych zasobów, poznaniu zawodów i środowiska pracy,

• realizowana w formie zabaw w naśladownictwo, zabaw konstrukcyjno-manipulacyjnych, zabaw badawczych, zespołowych, gier

  Orientacja zawodowa

• obejmuje dzieci w klasach 1-3 oraz 4-6,

• realizowana podczas bieżącej pracy z uczniem,

• dotyczy poszerzania wiedzy w zakresie:

• nt. metodologii uczenia się,

• radzenia sobie ze stresem,

• treningu twórczego myślenia,

• komunikacji, asertywności,

• współpracy w grupie,

• podejmowania decyzji,

• wiedzy o zawodach i środowisku pracy

 

Doradztwo zawodowe

• dla uczniów klas 7 i 8 oraz szkół ponadpodstawowych,

• organizowane w formie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

• cele ukierunkowane na:

-przygotowanie młodzieży do podjęcia trafnych decyzji edukacyjno-zawodowych, wyboru szkoły i zawodu zgodnych z zainteresowaniami i uzdolnieniami oraz do roli pracownika na współczesnym rynku pracy,

-radzenia sobie z ciągłymi zmianami,

-kształtowanie proaktywnych postaw we współczesnym świecie.

          Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kolbuszowej udziela pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia oraz kariery zawodowej bezpośrednio uczniom, młodzieży i ich rodzicom. Pomoc ta polega w szczególności na planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego.  Te formy pomocy są prowadzone przez naszą placówkę od wielu lat.

         W bieżącym roku szkolnym badania predyspozycji zawodowych uczniów klas trzecich gimnazjów z terenu powiatu kolbuszowskiego i indywidualne rozmowy po przeprowadzonych przez doradcę zawodowego Beatę Zasowską i psychologa Izabelę Halat-Wójcicką miały miejsce w : Raniżowie(63 osoby), Widełce(23 osoby), Woli Raniżowskiej(22 osoby), Kupnie (36 osób), Niwiskach (48 osób), Majdanie Królewskim (60 osób). Planowane są kolejne wizyty w SP nr1 i SP nr2 w Kolbuszowej oraz w Trzęsówce i Dzikowcu.

       Psycholog Jolanta Bystrek dla uczniów klasy VIIb SP nr 2 w Kolbuszowej przeprowadziła zajęcia warsztatowe nt. „Pracuję nad sobą i kształtuję swój charakter”. W spotakaniu wzięło udział 24 uczniów. Kontynuacja tych zajęć ukierunkowanych na kształtowanie właściwych postaw psychospołecznych zaplanowana jest w lutym.

Uczniowie szkół ponadgimnazjalnuch  korzystają z rozmów indywidualnych z zakresu  doradztwa zawodowego po badaniach testem „Osobowości i zainteresowań”. Miał to miejsce w klasach trzecich technikum w ZST im. Bohaterów Września 1939r. w Kolbuszowej i ZSA-E im.Komisji Edukacji Narodowej w Weryni oraz w klasach drugich LO im. Janka Bytnara w Kolbuszowej.  Z uwagi na dużą ilość chętnych badania i rozmowy prowadziły panie psycholog : Jolanta Bystrek, Izabela Halat-Wójcicka, Justyna Pomykała i Agnieszka Tyczka.

       Spotkania te cieszą się dużym zainteresowaniem młodzieży, szczególnie tych uczniów, którzy do tej pory nie mieli okazji doświadczyć diagnozy psychologicznej i porozmawiać o swoich decyzjach edukacyjno-zawodowych ze specjalistami.

 

  

 

  

Informujemy, że  1 grudnia 2017r  między Powiatem Kolbuszowskim a Ministerstwem Edukacji Narodowej zostało podpisane porozumienie na realizowanie przez naszą poradnię zadań, z zakresu administracji rządowej, wynikających z programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „ Za życiem”.  Na obszarze naszego powiatu pełnimy rolę Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno – Rehabilitacyjno – Opiekuńczego (WOKRO). Działalność WOKRO przewidziana jest na 5 lat (2017 – 2021).

Do zadań Ośrodka  należy (Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 5 września 2017 w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych):

1) udzielanie rodzicom specjalistycznej informacji dotyczącej problemów rozwojowych dziecka;

2) wskazanie właściwych dla dziecka i jego rodziny form kompleksowej, specjalistycznej pomocy, w szczególności: rehabilitacyjnej, terapeutycznej, fizjoterapeutycznej, psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej;

3) wskazanie jednostek udzielających specjalistycznej pomocy dzieciom; 

4) koordynowanie korzystania z usług specjalistów dostępnych na obszarze powiatów, w tym:

a) zbieranie i upowszechnianie informacji o usługach i świadczących je specjalistach,

b) prowadzenie akcji informacyjnych,

c) monitorowanie działań związanych z udzielaniem pomocy dzieciom i ich rodzicom.

4. Organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dziecka na warunkach i w formach określonych w przepisach oświatowych, w wymiarze do 5 godzin tygodniowo dla danego dziecka oraz – w zależności od potrzeb dziecka – dodatkowe usługi terapeutów, fizjoterapeutów, psychologów, pedagogów, logopedów i innych specjalistów;
 

Wspieramy rodziców i dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością do podjęcia nauki w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci do 3 roku życia.

Wszelkie dodatkowe informacje można uzyskać w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, ul. 11 Listopada 10, tel. 172271 156

Rodzicu !!! Jeżeli niepokoi Cię rozwój Twojego dziecka, zgłoś się na konsultacje.

Wcześnie podjęta interwencja przynosi najlepsze efekty.

Strona 17 z 21