Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Aktualności

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku.
Organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 roku jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – realizatorzy unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange.

Co roku, PCPSI podejmuje liczne działania, które mają służyć  inicjowaniu i propagowaniu działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomieniu rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocji pozytywnego wykorzystywania internetu. 
Z okazji DBI zorganizowano  konferencję, adresowaną do przedstawicieli  sektora edukacyjnego, organizacji pozarządowych i wszystkich osób zainteresowanych bezpieczeństwem dzieci i młodzieży w internecie.

Konferencja online z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu 2022 odbędzie się
8.02.2022r, w godz. 17.00-20.40
 
Transmisja odbędzie się na stronie dbi.pl oraz profilach w serwisach Facebook i YouTube (bez konieczności wcześniejszej rejestracji).

PROGRAM

17.00-17.30 – Otwarcie konferencji

17.30-17.55 - Dzień Bezpiecznego Internetu w Polsce i na świecie - Anna Rywczyńska, dr Szymon Wójcik
 
17.55-18.15 – Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży online - wyzwania przyszłości - Natalia Hatalska
 
18.15-18.35 - Relacje w onlajnach, czyli czy i jak budować bezpieczne więzi w klasie czarnych ekranów? - Dariusz Martynowicz

18.35-18.45 - Rozmowa z panelem młodzieżowym
 
18.45-19.05 - Profilaktyka nadużywania ekranów wśród dzieci i młodzieży - co robić, a czego nie robić jako rodzic/opiekun - dr Magdalena Rowicka

19:05-19.25 - Nowe technologie w szkole - szansa na rozwój czy strata czasu?  - Joanna Mikusek-Przystajko

19.25-19.45 - #nienapokaz – co wiemy o problemie seksitngu i jak mu przeciwdziałać - Ewa Domańska, Martyna Różycka
 
19.45-20.05 - Ciało nie określa, czyli jak przeciwdziałać wzorcom urody w internecie - Łukasz Wojtasik, Ewa Dziemidowicz

 20.05 – 20.40 - Koncert
 
Grażyna Auguścik - wokal
Sebastian Frankiewicz - perkusja
Kuba Stankiewicz - piano
Wojciech Pulcyn - kontrabas

Ponadto na stronie https://www.saferinternet.pl/ są ciekawe materiały multimedialne, projekty , kursy, scenariusze zajęć, poradniki, broszury czy podcasty i audiobooki dotyczące bezpieczeństwa dzieci i młodzieży on-line.

Wybór szkoły, kierunku kształcenia studiów nie jest  decyzją łatwą. Powinien uwzględniać indywidualne predyspozycje, możliwości oraz zdolności, a także stan zdrowia ucznia. Młodzież może liczyć na wsparcie nie tylko  rodziców  i nauczycieli ze swoich szkół lecz również specjalistów z poradni – doradcy zawodowego, psychologów, pedagogów.

W bieżącym roku szkolnym Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej kontynuuje prowadzenie diagnozy predyspozycji zawodowych uczniów, zarówno na trenie placówki, jak i szkół. Cieszą się one bardzo dużym zainteresowaniem, gdyż dzięki odpowiednio dobranym narzędziom i testom można poznać własne kompetencje zawodowe, mocne i słabe strony, cechy osobowościowe.

Od września 2021 r. do końca stycznia 2022 r. badaniami objęto:

  • Szkołę Podstawową w Woli Rusinowskiej - 11 uczniów,
  • Szkołę Podstawową w Siedlance - 12 uczniów,
  • Szkołę Podstawową nr 1 w Kolbuszowej - 19 uczniów,
  • Szkołę Podstawową w Trześni - 10 uczniów,
  • Szkołę Podstawową w Domatkowie - 8 uczniów,
  • Szkołę Podstawową w Widełce - 39 uczniów,
  • Szkołę Podstawową w Woli Raniżowskiej - 20 uczniów,
  • Zespół Szkół Technicznych w Kolbuszowej – 41 uczniów,
  • Liceum Ogólnokształcące w Kolbuszowej – 131 uczniów,
  • Zespół Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni – 38 uczniów.

Po opracowaniu wyników badań prowadzone są indywidualne rozmowy doradcze z każdym uczniem.

W październiku oraz listopadzie 2021 r. odbyły się również zajęcia warsztatowe z zakresu doradztwa zawodowego z uczniami klas starszych w Zespole Szkół Specjalnych w Kolbuszowej Dolnej oraz z klasą ósmą w Publicznej Szkole Podstawowej w Woli Rusinowskiej.

Wszystkim uczniom, którzy mają przed sobą trudne wybory związane z dalszą szkoła. Kierunkiem kształcenia oraz zawodem życzymy trafnych decyzji i satysfakcji na kolejnych etapach edukacji.

 

Opr. Beata Zasowska

Doradca zawodowy

Z nowym rokiem wznawiamy dyżury w Punkcie Konsultacyjnym. Na rodziców (opiekunów małych dzieci i nauczycieli czekają specjaliści pracujący w naszej poradni, którzy oferują swoją pomoc, wiedzę i doświadczenie.

Porady i konsultacje dla rodziców dotyczą:

  • rozwoju dziecka
  • zaburzeń rozwojowych
  • trudności edukacyjnych
  • trudności wychowawczych

Porady lub konsultacje dla nauczycieli/wychowawców/specjalistów dotyczą:

  • udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • trudności edukacyjnych lub wychowawczych
  • zwiększenia kompetencji w obszarze pomocy dziecku i rodzinie.

W ramach punktu można skorzystać z osobistej wizyty po wcześniejszym umówieniu się lub tele-porady.

Rejestracja (17) 2271-156  691920909

Terminy konsultacji:

  • 2 luty 2022r. - Paulina Machowska w godz. 10:00 - 12:00
  • 2 marca 2022r. - Izabela Halat-Wójcicka - w godz. 10:00 - 12:00
  • 6 kwietnia 2022r. - Marzena Selwa w godz. 10:00 - 12:00
  • 4 maja 2022r. - Beata Zasowska w godz. 10:00 - 12:00
  • 1 czerwca 2022r. - Jolanta Bystrek w godz. 10:00 - 12:00
  • 6 lipca 2022r. - Marta Zawadzka w godz. 10:00 - 12:00
  • 3 sierpnia 2022r. - Agnieszka Anna Ragan w godz. 10:00 - 12:00

Serdecznie zapraszamy nauczycieli pracujących z uczniami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz trudnościami w sferze społeczno-emocjonalnej na kolejne spotkanie w ramach sieci współpracy i doskonalenia. Warsztaty w formie zdalnej na platformie Google Meet odbędą się w dniu 14 stycznia 2022 r. (piątek) w godzinach 13:30 – 15:30.

Planujemy następujące tematy:

  1. Praca z uczniem z autyzmem na lekcjach (przygotowanie do egzaminów),
  2. Stres egzaminacyjny.
  3. Warunki i formy przeprowadzania egzaminów zewnętrznych dla uczniów z autyzmem.

Ponadto w ramach wymiany doświadczeń prosimy o przesyłanie pytań, sytuacji problemowych, o których chcielibyście Państwo porozmawiać w trakcie spotkania.

Zainteresowanych nauczycieli prosimy o zgłaszanie się telefonicznie pod numerem 17 2271 156 lub mailowo Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. – podając adres pod który zostanie wysłane zaproszenie (w formie linku) w dniu spotkania. Szczegółowe informacje można uzyskać w psychologów prowadzących spotkanie: J. Pomykała i I.Halat-Wójcicka

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej od 2017 r. pełni funkcję Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego na mocy  porozumienia  zawartego pomiędzy MEN a  Powiatem Kolbuszowskim w dniu 1.12.2017r. W ramach programu  wczesnym wspomaganiem rozwoju objęte zostały dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością przez powiatowy zespół ds. orzekania , poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub zagrożone niepełnosprawnością. Gdy ruszał program wsparciem objęto troje dzieci, w ubiegłym roku było ich sześcioro  w przedziale wiekowym 2 – 6 lat. Wszyscy są mieszkańcami powiatu kolbuszowskiego. W trakcie trwania programu dzieci i ich rodziny korzystały z kompleksowych form specjalistycznej pomocy .
 W ramach projektu pracowali specjaliści z zakresu psychologii, autyzmu,  oligofrenopedagog, logopeda, neurologopeda, terapeuta pedagogiczny,  fizjoterapeutki,diagnostka i terapeutka SI, surdopedagog, tyflopedagog,  co stwarzało szansę na różnorodność prowadzonego wspomagania.
  Wieloprofilowe programy usprawniania dzieci w sferze intelektualnej, ruchowej, społecznej i emocjonalnej w ubiegłym roku były realizowane w formie zajęć  indywidualnych, a  także w formie spotkań  w małej grupie. Rodzice korzystali  również z porad i wskazówek dotyczących sposobów usprawniania dziecka w warunkach domowych oraz wsparcia emocjonalnego.
Terapeuci realizujący zajęcia w ramach programu „Za życiem”,  dostosowywali je do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. W pracy stosowali nowoczesne pomoce dydaktyczne i terapeutyczne dla małych dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych zakupione w ramach Programu jak i będące na wyposażeniu naszej poradni.  Ze środków własnych zakupiono dodatkowy sprzęt komputerowy/laptopy/, zestawy pomocy dydaktycznych do pracy, m.in. "Metodą Krakowską, oraz pakiet Edu-Przedszkole. Specjaliści uczesniczyli również w licznych kursach i szkoleniach, doskonaląc i wzbogacając warsztat pracy.
Kończąc program chcemy podkreślić wzrost zaufania i współpracy dziecka w kontakcie z terapeutą, wzrost motywacji do poprawnego wykonywania zadań przez dzieci, mniejszą częstotliwość występowania zachowań „trudnych” u dzieci,  wzrost kompetencji komunikacyjnych, umiejętności motorycznych w zakresie motoryki małej i dużej, poprawę funkcjonowania poznawczego, społecznego i emocjonalnego dzieci, poprawę funkcjonowania układów sensorycznych, zwiększenie tolerancji na bodźce sensoryczne, poprawę sprawności fizycznej w możliwym dla dziecka zakresie, zwiększenie umiejętności i aktywności dzieci w środowisku rodzinnym i społecznym, wzrost umiejętności w zakresie samoobsługi i samodzielności dzieci.
Z kolei rodzice nie tylko doceniają możliwość wspierania rozwoju dziecka, ale też wsparcia udzielanego rodzinie, w tym między innymi: udzielanie rodzicom instruktażu i porad w zakresie specjalistycznej pracy z dzieckiem, w dostosowaniu środowiska domowego do potrzeb dziecka oraz przekazywaniu informacji na temat pomocy i środków dydaktycznych wspierających rozwój dziecka.
 Na terenie poradni został uruchomiony raz w miesiącu Bezpłatny Punkt Konsultacyjny dla rodziców, nauczycieli i specjalistów pracujących z małymi dziećmi.
Działania WOKRO nadzorował  i koordynował dyrektor poradni w ramach zadań własnych. Prowadzona była również dokumentacja potwierdzająca realizację zadań, zgodnie z przepisami prawa oświatowego dotyczącymi WWRD.  
  Aktualnie Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem”. Przygotowywane są nowe porozumienia na lata 2022 – 2026. Będziemy informować, gdy będą znane szczegóły.

To właśnie tego wieczoru,

gdy wiatr zimnym śniegiem dmucha -

w serca złamane i smutne,

cicha wstępuje otucha.

To właśnie tego wieczoru,

od bardzo wielu już wieków,

pod dachem tkliwej kolędy,

Bóg się rodzi w człowieku.

Radosnych i pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku...

Telefon zaufania i bezpłatny czat internetowy dla uczniów przeżywających trudności 

Młodzi ludzie, którzy przeżywają trudności wpływające na zdrowie psychiczne, mogą skorzystać z bezpłatnego telefonu zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Dzwoniąc pod numer 800 12 12 12, otrzymają profesjonalne wsparcie psychologiczne. Rozmówcy będą mieli zapewnioną dyskrecję i anonimowość

Dzieci i młodzież mogą skorzystać także z czatu internetowego. Nie wymaga on logowania oraz instalowania żadnej aplikacji.

Telefon i czat są czynne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu! 

Więcej informacji na temat Dziecięcego telefonu Zaufania można znaleźć na stronie Rzecznika Praw Dziecka

Telefonem zaufania Rzecznika Praw Dziecka od 1 listopada zastąpił ogólnopolską infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów POMAGAMY (800 800 605). 

Doradcy zawodowi z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej informują uczniów, którzy z różnych powodów nie mogli skorzystać z badań predyspozycji zawodowych, przeprowadzonych na terenie swojej szkoły, że istnieje możliwość indywidualnego spotkania na terenie poradni. Kontakt 17 2271 156

W dniu 29.09.2021 r. odbyło się pierwsze w tym roku szkolnym spotkanie pedagogów szkolnych i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej w ramach działania sieci współpracy i samokształcenia.

Obecni na spotkaniu pedagodzy podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat problemów związanych z powrotem dzieci i młodzieży do szkół do nauki w formie stacjonarnej . W swojej codziennej pracy zaobserwowali znaczny spadek kondycji psychicznej uczniów oraz motywacji do podejmowania wysiłku umysłowego.

W związku z tym podjęta decyzję o dyżurach psychologów na terenie szkół ponadpodstawowych powiatu kolbuszowskiego. Pracownicy poradni  wyrazili również chęć udzielania bieżącej pomocy uczniom i nauczycielom, w zależności od zgłaszanych potrzeb.

Wsparcie i dzielenie się doświadczeniami jest możliwe także na platformie on-line www.doskonaleniewsieci.pl

Psycholożki z P P-P w Kolbuszowej zapraszają uczniów szkół ponadpodstawowych na indywidualne konsultacje na terenie placówki. Spotkania będą się odbywać przez cały bieżący rok szkolny zgodnie z harmonogramem w godzinach 8-12.

I Półrocze 2021/2022

LO

11.10.2021

23.11.2021

10.12.2021

13.01.2022

ZST

21.10.2021

19.11.2021

10.12.2021

13.01.2022

ZSA_E

12.10.2021

26.11.2021

10.12.2021

13.01.2022

Szczegółowe informacje można uzyskać u dyrektorów szkół i pedagogów szkolnych.

P P-P w Kolbuszowej zaprasza pedagogów szkolnych na spotkanie w ramach sieci współpracy i samokształcenia w dniu 29.09.2021 r. (środa) o godz. 10:00 (sala 105).
 

Strona 7 z 21