09 lutego 2021 roku obchodziliśmy po raz kolejny Dzień Bezpiecznego Internetu pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy Razem!”. Ten dzień obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku. Natomiast organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 r. jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą Państwowy Instytut Badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – realizatorzy unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Celem obchodów jest zwrócenie uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.
Pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kolbuszowej, jak co roku, włączyli się w obchody Dnia Bezpiecznego Internetu we współpracy z placówkami oświatowymi znajdującymi się na terenie naszego Powiatu. Warsztaty w formie bezpośredniej – na terenie szkoły lub pośredniej – za pośrednictwem dostępnej technologii informatycznej (Microsoft Teams , Zoom Meeting, Classroom , Google Meet) odbyły się lub są w realizacji w następujących placówkach:
SP w Krzątce kl. I, II, III – forma bezpośredniego kontaktu, a klasy IV, V, VI, VII, VIII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,
SP w Niwiskach kl. V, VI, VII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,
ZSA-E w Weryni kl. I Technikum za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,
SP w Przyłęku kl. IV, V, VI za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,
SP w Mechowcu kl. I, II, III forma bezpośredniego kontaktu,
SP w Woli Rusinowskiej kl. I, II, III forma bezpośredniego kontaktu, kl. VII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,
SP w Zarębkach – udostępnienie materiałów do pracy z uczniami, rodzicami na temat zagadnień związanych z bezpiecznym użytkowaniem Internetu,
SP w Kolbuszowej Górnej kl. VIII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,
SP w Majdanie Królewskim kl. VIII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,
ZST w Kolbuszowej kl. IV Technikum oraz Szkoła Branżowa I Stopnia za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,
SP w Wilczej Woli kl. IV, V, VI za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,
SP nr 2 w Kolbuszowej kl. VI, VII, VIII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,
ZSS w Kolbuszowej Dolnej są planowane z uczniami klas starszych tejże szkoły.
Łącznie pracownicy PP-P w Kolbuszowej objęli 653 uczniów zajęciami warsztatowymi o charakterze psychoedukacyjnym i profilaktycznym.
Urządzenia ekranowe używane świadomie i z umiarem mogą stanowić atrakcyjny element życia dzieci i młodzieży. W dobie pandemii są głównym pośrednikiem edukacji, komunikacji czy też rozrywki. Jednak nadmiar ekranów może mieć zgubny wpływ na rozwój i zdrowie dzieci oraz relacje rodzinne. Dlatego tak ważne jest, aby rodzice kontrolowali korzystanie z wysokiej technologii swoich pociech.
Wyniki badań uczniów szkół podstawowych, jeszcze sprzed pandemii budzą duży niepokój:
- Aż 79,6 % uczniów deklaruje, że ich rodzice nie interesują się tym, jak ich dzieci korzystają z Internetu.
- 41,4 % uczniów deklaruje, że nikt nie był ich przewodnikiem po Internecie.
- 30,9 % uczniów bez wiedzy i zgody rodziców spotykało się z ludźmi poznanymi w sieci.
- 51,2 % uczniów korzystających z serwisów społecznościowych ustawia swój profil tak, aby był widoczny tylko dla znajomych.
- Około 30% nastolatków pozostaje online cały czas niezależnie od miejsca pobytu, a 93,4% codziennie korzysta z internetu w domu (bad. Nastolatki 3.0 – NASK, 2016).
- Jak wynika ze statystyk internetowych, ogółem niemal jedna trzecia (32%) polskich dzieci w wieku 7–18 lat miała kontakt z erotyką i pornografią w Internecie. Starsza młodzież miała styczność z takimi materiałami częściej, ale nawet w przypadku dzieci w wieku 7–12 lat było to 27% (Megapanel PBI dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, 2015).
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w sieci oraz ich prawidłowe z niej korzystanie w dużym stopniu zależy od rodziców. Warto zatem wprowadzić w domu zasady korzystania z urządzeń ekranowych, dostosowane do wieku i potrzeb domowników:
- Ustalmy limity czasu spędzanego przed ekranem:
- Dzieci do 2 r.ż : zero ekranów,
- 2-5 lat: do jednej godziny,
- 6-12 lat: do dwóch godzin,
- Nastolatek: do czterech godzin.
- Nie patrzymy w ekran przed snem:
- Światło smartfonów utrudnia zasypianie i pogarsza jakość snu,
- Zaleca się niekorzystanie z nich przynajmniej 1 godzinę przed zaśnięciem.
- Nie korzystamy z ekranów przy jedzeniu.
- Spędzamy razem aktywnie czas.
- Bawmy się wspólnie bez ekranów.
- Udostępniamy dzieciom jedynie pozytywne i bezpieczne treści.
- Rozmawiamy z dzieckiem o jego doświadczeniach w sieci.
- Konfigurujemy ustawienia bezpieczeństwa w urządzeniu.
- Instalujemy program do kontroli rodzicielskiej.
- Sami dajmy właściwy przykład ograniczając swój czas spędzany przed monitorami.
Więcej informacji na ten temat znajdziecie Państwo w zakładce „Zostań w domu”.