Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Aktualności

Pomimo trwającej pandemii Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej realizuje stacjonarnie swoje zadania statutowe  świadcząc usługi obejmujące pomoc dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom.

Jedną z form takiej pomocy są  badania przesiewowe na terenie przedszkoli.

W okresie wakacji  przeprowadzono ponad 100  diagnoz, które poświęcone były ocenie rozwoju dzieci powyżej trzeciego roku życia. Badania te wykonali pedagodzy i psycholodzy stosując tradycyjne metody badawcze oraz m.in. „Platformę do badania zmysłów”.

Z tej formy wsparcia skorzystały następujące przedszkola:

  • Przedszkole im. Marii Montessori w Kolbuszowej,
  • Przedszkole nr 1 w Kolbuszowej,
  • Przedszkole nr 2 w Kolbuszowej,
  • Przedszkole nr 3 w Kolbuszowej,
  • Przedszkole w Kolbuszowej Dolnej,
  • Punkt Przedszkolny „Elemelek” w Trześni.

W planach Przedszkole w Kolbuszowej Górnej.

Badania przesiewowe prowadzone przez pracowników poradni mają na celu wczesne wykrywanie u dzieci zakłóceń w rozwoju oraz „ wychwycenie” tych, które powinny być objęte  pogłębioną diagnozą czy terapią  .

Planując powyższe badania specjaliści pracujący w poradni wyszli naprzeciw społecznemu zapotrzebowaniu na skuteczne działania profilaktyczne. Po zakończeniu spotkań  każdy z rodziców  otrzymał ustną informację o wynikach badań i ewentualne zalecenia dotyczące dalszego postępowania.

 

 

Metoda Warnkego umożliwia pracę z dziećmi od 6. roku życia mającymi problemy w następujących obszarach:

  • trudności w nauce,
  • problemy w nauce czytania i pisania,
  • zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD),
  • opóźnienia lub zaburzenia rozwoju mowy i języka,
  • problemy osób z grupy ryzyka dysleksji rozwojowej lub u których zdiagnozowano dysleksję
  • zakłócenia w lateralizacji.

   Niweluje również  problemy słuchu obwodowego u osób dorosłych.

   Założeniem metody Warnkego jest oddziaływanie podczas treningu na zmysły wzroku, słuchu i motorykę ćwiczącego. Atrakcyjność metody stosowanej przez terapeutów wynika z zaangażowania pacjenta w trening (ćwiczący nie tylko słucha, ale także odpowiednio reaguje na występujące bodźce). Odpowiedzi uzyskane od osoby  w czasie diagnozy porównywane są do norm wiekowych, na podstawie których terapeuta tworzy plan treningowy. Zgodnie z założeniami metody Warnkego, trening dostosowywany jest do posiadanych w danym momencie umiejętności pacjenta.

   Za pomocą metody Warnkego można szybko sprawdzić czternaście różnych funkcji poznawczych  w celu diagnozy i indywidualizacji przebiegu terapii.

 

 

 Dyrektor P P-P uprzejmie informuje, iż w okresie wakacyjnym, tj. od 01 lipca do 31 sierpnia br., praca dydaktyczna Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej odbywa się w godzinach od 9:00 do 13:00.

      Jedną z możliwych form pomocy oferowanych przez poradnię są mediacje.

Jest to metoda rozwiązywania sporów, w której bezstronna, trzecia osoba pomaga stronom we wzajemnej komunikacji i dojściu do wspólnie akceptowanego porozumienia. Mediacje mają charakter dobrowolny, poufny i nieformalny. Mogą być prowadzone w przypadku  konfliktów rówieśniczych, małżeńskich, na linii nauczyciel-rodzic. W naszej poradni prowadzi je pani Agnieszka Tyczka – mediator, negocjator, psycholog. Cieszą się one coraz większą popularnością, gdyż często kończą się podpisaniem ugody.

Osoby zainteresowane wszczęciem mediacji prosimy o kontakt osobisty (w siedzibie poradni) lub telefoniczny pod numerem (17) 2271-156.

Strony postępowania mediacyjnego czy negocjacji nie ponoszą kosztów.

Proponowany wzór ugody:

 

Ugoda

W dniu …………………. na terenie …………………………………………………….. przeprowadzono postępowanie mediacyjne, w wyniku którego zawarto umowę przed mediatorem.

Mediację przeprowadzono pomiędzy:

  1. …………………………………………………………………………………………………………………………….
  2. ……………………………………………………………………………………………………………………………….

Mediator: Agnieszka Tyczka zatrudniona w PPP w Kolbuszowej.

Ugoda dotyczy:  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Uczestnicy mediacji ustalają/zobowiązują się:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

I  Strony zgodnie oświadczają, że postanowienia są dla nich zrozumiałe.

II  W przypadku naruszenia treści ugody strony zobowiązują się do skorzystania w pierwszej kolejności z pomocy mediatora.

 

……………………………………………..                                                                   …………………………………………..

Podpis  strony                                                                                                       Podpis strony                                                                                                                                                                                                                                                      

                                                                                   ……………………………………………………

                                                                                         Podpis mediatora

 

Minął kolejny rok wytężonej pracy. Pomimo przeszkód i wyzwań związanych z epidemią walczyliście o zdobycie wiedzy i osiągaliście sukcesy.

Gratulujemy Wam wszystkim sukcesów w rozwoju i w nauce.

Jesteśmy z Was bardzo dumni!

Dziękujemy za współpracę i zaangażowanie oraz trud włożony w naukę.

Życzymy wszystkim udanych wakacji! Wypoczywajcie i gromadźcie siły na następny rok szkolny. Nigdy jednak nie zapominajcie
o bezpieczeństwie.

Pragniemy aby nauka od września przebiegała w zdrowiu i w pomyślności, a nie w „zdalnej” rzeczywistości.

Dyrektor i Pracownicy Poradni!

Wiadomości | Szkoła Podstawowa im. hetmana Stanisława Żółkiewskiego w  Żółkiewce

Liceum, technikum, czy szkoła branżowa? Co będzie najlepsze? Żeby odpowiedzieć sobie na to pytanie, trzeba wziąć pod uwagę kilka rzeczy.

Plany na przyszłość

Zastanów się, czy masz już sprecyzowane plany na przyszłość.

Jeśli chcesz wykonywać konkretny zawód, dowiedz się, czy można się go nauczyć w technikum, czy w szkole branżowej. Jeśli tak, to właśnie taką szkołę wybierz.

Jeśli przyszła praca wymaga skończenia specjalistycznych studiów (np. lekarz, prawnik) – wybierz liceum ogólnokształcące i tam skup się na nauce przedmiotów, które będą najpotrzebniejsze w danym zawodzie.

Zainteresowania

Duże znaczenie przy wyborze szkoły mają zainteresowania.

Szukaj szkoły, która może ci pomóc w ich rozwijaniu. Jeśli interesujesz się np. programowaniem, poszukaj odpowiedniego technikum.

Pasje związane z mechaniką samochodową, czy gotowaniem świetnie można rozwijać w szkole branżowej.

Potrzeba czasu

Możliwe, że jeszcze nie wiesz, co chcesz robić w życiu.

Wtedy najbezpieczniej jest wybrać liceum ogólnokształcące, gdzie możesz zweryfikować swoją wiedzę i umiejętności oraz zastanowić się nad wyborem zawodu, a potem pójść na studia lub wybrać jakiś kurs zawodowy, czy szkołę policealną.

Temperament i charakter

Przy wyborze szkoły, weź pod uwagę swój temperament i charakter.

Jeśli wolisz być w ruchu i lubisz zmiany, zastanów się nad szkołą branżową lub technikum, gdzie będą różnorodne przedmioty i zajęcia praktyczne. Jeśli tak naprawdę nie lubisz się uczyć, nie wybieraj liceum. Lepiej nauczyć się jakiegoś konkretnego zawodu niż wkuwać ogólne przedmioty i żałować pójścia do liceum.

Samodzielna decyzja

Nie sugeruj się wyborem przyjaciół – to, że koleżanka wybrała jakąś szkołę, nie znaczy, że musisz zrobić to samo! To ma być tylko i wyłącznie twój wybór, a nie np. twoich rodziców. To nie oni, ani nie koleżanka będą się za ciebie uczyć w tej szkole.

Stan zdrowia

Pamiętaj, że na wybór szkoły ma wpływ także stan zdrowia.

Do wielu szkół branżowych czy technicznych wymagany jest dobry stan zdrowia, np. specjalizacja wojskowa wymaga znakomitej sprawności fizycznej.

Aspiracje

No i jeszcze jedna rzecz: aspiracje.

Marzysz o świetnej pracy i dobrych zarobkach? Nastaw się na solidną naukę, ale niekoniecznie na studiach!. To zaangażowanie i ciężka praca pomogą osiągnąć sukces, nawet jeśli skończysz tylko szkołę średnią. Zdobywanie doświadczenia i odpowiednie kursy oraz solidne przykładanie się do samodoskonalenia to dobry sposób na sukces zawodowy.

Predyspozycje w kierunku konkretnego zawodu pomoże Ci określićdoradca zawodowyw Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Wystarczy umówić się na wizytę.

Powodzenia!

 

 

Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju

dziecka. Jeśli jest ono psychicznie i fizycznie gotowe do

podjęcia nauki, to bez trudu i z radością opanuje podstawy

edukacji – a to gwarantuje dobry start w przyszłość.

Czym jest gotowość szkolna?

Gotowość do nauki nie jest czymś, co dziecko osiąga automatycznie.

Decyduje o niej wiele czynników – nie tylko wrodzone możliwości dziecka, ale także (w bardzo dużej mierze) to, jakie doświadczenie zdobyło do tej pory dzięki pomocy dorosłych. Gotowość szkolna - to inaczej - stopień rozwoju dziecka niezbędny do podjęcia obowiązków związanych z rozpoczęciem nauki w szkole.

 Od czego zależy gotowość szkolna?

Dobre przygotowanie do podjęcia nauki w szkole jest wynikiem oddziaływań między dzieckiem, a środowiskiem rodzinnym i wychowaniem przedszkolnym.

Zależy ona od:

  • wieku kalendarzowego dziecka,
  • indywidualnego tempa rozwoju fizycznego i psychicznego,
  • warunków i środowiska w jakim dorasta.

W sytuacji, gdy rodzic nie ma pewności, co do kariery szkolnej dziecka, warto zasięgnąć porady nauczyciela, który zna dziecko i ma możliwość obserwowania go w różnych sytuacjach w przedszkolu. Można również przeprowadzić badania w Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej, gdy:

  • nauczyciel w przedszkolu zaleca ich przeprowadzenie,
  • rodzice nie mają pewności, czy umiejętności dziecka pozwolą mu na prawidłowy rozwój i sukces w nauce szkolnej,
  • pojawiają się wątpliwości, co do prawidłowości rozwoju dziecka i jego umiejętności,
  • rodzice pragną poznać aktualny poziom rozwoju dziecka.

Komponenty dojrzałości szkolnej:

  1. Dojrzałość fizyczna – prawidłowy rozwój ruchowy dziecka uwarunkowany prawidłowym rozwojem fizycznym całego organizmu (prawidłowy rozwój narządów wewnętrznych, układu nerwowego, narządów zmysłów), w tym także sprawność manualna i grafomotoryczna, prawidłowa budowa narządu artykulacyjnego. Ważne jest, by zapewnić dziecku odpowiednią ilość ruchu. Pewność w posługiwaniu się własnym ciałem jest częścią poczucia pewności siebie, dlatego warto inspirować dziecko do podejmowania różnych typów aktywności fizycznej: uprawiania sportu, tańca czy gimnastyki. Przykładowe sposoby doskonalenia sprawności ruchowej, koordynacji całego ciała i sprawności manualnej:
    • gry i zabawy ruchowe na powietrzu (zabawy z piłką, skakanką, chodzenie wzdłuż linii jazda na rowerze, hulajnodze),
    • gimnastyka, pływanie, taniec,
    • trening czynności samoobsługowych,
    • lepienie, ugniatanie, wycinanie, nawlekanie ,
    • zabawy konstrukcyjnie, majsterkowanie,
    • malowanie pędzlem, opuszkami palców, całą dłonią na dużych powierzchniach,
    • zabawy masą solną.
  2. Dojrzałość intelektualna – prawidłowy rozwój umysłowy (spostrzeganie, myślenie, mowa, uwaga, pamięć). Dziecko dojrzałe intelektualnie jest zainteresowane nauką, otoczeniem. Potrafi słuchać ze zrozumieniem, wypowiada się swobodnie, jasno formułuje wnioski, uogólnia, słucha i rozumie polecenia, koncentruje się na omawianych tematach, przekazuje swoje myśli w sposób zrozumiały i logiczny, potrafi wyciągać wnioski i oceniać, łatwo przyswaja i utrwala nowe pojęcia, wykorzystuje posiadaną wiedzę w praktyce.Rozwój funkcji spostrzegania wzrokowego doskonalić można poprzez:
    • ćwiczenia w różnicowaniu kształtów (nawet bardzo zbliżonych),
    • układanie puzzli, układanie wg wzoru i bez wzoru poczynając od ćwiczeń na wzorze,
    • tworzenie konstrukcji z klocków, majsterkowanie,
    • odtwarzanie układów geometrycznych – szlaczki, wzory,
    • zapamiętywanie szczegółów obrazków, wymienianie z pamięci wszystkich zapamiętanych przez dziecko.

Rozwój funkcji spostrzegania słuchowego można doskonalić w trakcie:

  • nazywania i rozpoznawania różnorodnych dźwięków (z otoczenia, odgłosy zwierząt, instrumentów),
  • odtwarzania dźwięków i przekładania ich na ruch lub obraz graficzny,
  • nauka wierszyków, rymowanek, piosenek,
  • segregowania obrazków ze względu na liczbę sylab w ich nazwach - dziecko odkłada obrazki do odpowiednich kopert, pudełek z odpowiadającą im liczbą sylab (na kopercie można narysować odpowiednio jedną, dwie, trzy, cztery kropki oznaczające liczbę sylab),
  • łączenia sylab w wyrazy, głosek w sylaby (z wykorzystaniem ciekawych ilustracji lub konkretnych przedmiotów),
  • różnicowania dźwięków mowy, określania głosek na początku i końcu wyrazów, wysłuchiwania poszczególnych głosek w wyrazach.

Funkcje słowne (myślenie i mowę, koncentrację uwagi i pamięć) można ćwiczyć w trakcie codziennych czynności:

  • rozmowa, opowiadanie o wydarzeniach dnia, o swoich przeżyciach,
  • opisywanie kolejno wykonywanych czynności np.: w trakcie przyrządzania posiłków, wykonywania prac plastycznych,
  • układanie zagadek, wymyślanie interesujących/zaskakujących zakończeń wydarzeń,
  • układanie historyjek obrazkowych i opowiadanie ich treści.

Dla prawidłowego funkcjonowania w szkole niezbędna jest orientacja przestrzenna. Dziecko powinno rozróżniać strony ciała, kierunki w przestrzeni i na kartce. Przykładowe ćwiczenia kształtujące powyższe umiejętności:

  • nazywanie i wskazywanie części ciała,
  • wykonywanie poleceń poruszania się w przestrzeni typu: przejdź dwa kroki do przodu, obróć się w lewą stronę itp.,
  • używanie w trakcie zabaw określeń: nad, pod, za, przed, obok,
  • rysowanie pod dyktando np.: u góry kartki narysuj słońce, w dolnym prawym rogu kwiatek,
  • zachowanie prawidłowego kierunku rysowania koła – przeciwny do ruchu wskazówek zegara, rysowanie od lewej do prawej.

Dobre przygotowanie do nauki matematyki, pisania i czytania uwarunkowane jest prawidłowym rozwojem funkcji wzrokowych, słuchowych, poprawną orientacją w przestrzeni i schemacie własnego ciała, umiejętnością przeliczania przedmiotów, dodawania i odejmowania włącznie z liczeniem na palcach, postrzegania zależności i następstwa dni tygodnia, pór dnia i roku.

  1. Dojrzałość emocjonalno – społeczna dziecka na opisywanym etapie rozwoju to umiejętność podporządkowania się normom i zasadom obowiązującym w grupie, respektowanie zasad, umiejętność współdziałania. Zachowania dziecka świadczące o jego dojrzałości emocjonalno – społecznej:
    • dziecko jest wytrwałe w działaniu, stara się pokonać ewentualne trudności,
    • doprowadza rozpoczęte zadania do końca,
    • umie współdziałać w grupie rówieśniczej, podporządkowuje się regułom i zasadom zabawy,
    • potrafi czekać na swoją kolej,
    • potrafi zachować się adekwatnie do sytuacji (dostosowuje swoje reakcje do określonej sytuacji),
    • wykazuje zainteresowanie nauką.

A co, jeśli dziecko nie osiągnęło gotowości szkolnej?

 Grafika wektorowa, ikony, ilustracje Przedszkolak na licencji royalty-free  - iStock

Każdy rodzic dziecka 6-letniego do 30 kwietnia powinien otrzymać w przedszkolu lub oddziale przedszkolnym, do którego dziecko uczęszcza „Opinię o gotowości szkolnej dziecka”.

Ta wydawana jest na podstawie obserwacji dziecka i zawiera opis jego mocnych i słabych stron w zakresie wymienionych wcześniej sfer rozwoju.

W przypadku, gdy rodzic ma wątpliwości co do trafności wydanej opinii, może

skonsultować się ze specjalistami w poradni psychologiczno- pedagogicznej. Tam, na

wniosek rodzica, dziecko może zostać ponownie „przebadane”. W przypadku opinii poradni

wskazującej potrzebę odroczenie dziecka, dokument zawiera uargumentowanie tego faktu.

Dorosły jest wzorem dla dziecka, jak należy radzić sobie z trudnościami, pokonywać je i jak przyjmować niepowodzenia. Nie wystarczy tłumaczyć, dziecko potrzebuje treningu i wielu doświadczeń, by móc poradzić sobie z porażką. Dziecko chwalone i nagradzane za doprowadzanie zadań do końca jest obowiązkowe, wytrwałe i sumienne, natomiast dostrzeganie wysiłku włożonego w pracę umożliwia budowanie wiary we własne siły i wytrwałości w działaniu..

Od 26 kwietnia 2021 roku w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej można obejrzeć wystawę prac konkursowych„Niebieski Świat”.


Konkurs plastyczny został zorganizowany przez Niepubliczne Przedszkole Specjalne im. M. Montessori i Niepubliczne Przedszkole im. M. Montessori w Kolbuszowej w ramach obchodów Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, który przypada na dzień 2 kwietnia.
Konkurs adresowany był dla dzieci 3-4 oraz 5-6-letnich, uczęszczających do przedszkoli na terenie gminy Kolbuszowa.  Celem konkursu było  podniesienie świadomości społecznej dotyczącej spektrum autyzmu, kształtowanie wyobraźni plastycznej dzieci, rozwijanie zainteresowań różnorodnymi technikami plastycznymi oraz wzmacnianie wiary ze własne możliwości.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia nagrodzonych i wyróżnionych prac.
Więcej informacji  znajduje  się na stronie internetowej obydwu przedszkoli.
  

 

 

 

Serdecznie zapraszamy rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na pierwsze spotkanie grupy wsparcia, które odbędzie się w formie zdalnej 19 maja 2021 r. o godz. 15:30. W ramach warsztatów przewidujemy dwa krótkie szkolenia:

1) W jaki sposób reagować na zachowania trudne dziecka, w tym reakcje agresywne?

2) Jak rozmawiać z dzieckiem o jego niepełnosprawności?

Ponadto będzie ono miejscem wymiany doświadczeń, wspólnego szukania rozwiązań problemów, z którymi rodzice spotkają się na co dzień.

Zainteresowanych rodziców prosimy o zgłaszanie się pod numerem telefonu 17 2271156 lub mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 16 maja (koniecznie podając numer telefonu i adres mailowy). Po tym terminie zarejestrowane osoby otrzymają link, który uaktywni się w dniu i godzinie spotkania.

Szczegółowe informacje można uzyskać u psychologów prowadzących grupę wsparcia:

  • Justyna Pomykała - psycholog, specjalista w zakresie autyzmu
  • Izabela Halat-Wójcicka - psycholog, specjalista w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

W kwietniu 2021r. dwukrotnie odbyło się spotkanie członków Powiatowego Zespołu Koordynującego realizację Powiatowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego w celu opracowania sprawozdania za ubiegły rok. W skład Zespołu wchodzą przedstawiciele różnych instytucji działających na terenie powiatu kolbuszowskiego – Poradni P-P, PZ Orzekającego, PU Pracy, Starostwa, PCP Rodzinie -  co ułatwia współpracę, koordynację, podejmowanie  działań adekwatnych do założeń programu .  Zespołowi przewodniczy Agnieszka Tyczka-psycholog, mediator i negocjator z PP-P w Kolbuszowej.

Celem głównym  programu jest zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi wielostronnej opieki adekwatnej do ich potrzeb, promocja zdrowia psychicznego i zapobieganie zaburzeniom psychicznym.

Cele szczegółowe programu to m.in.:

  • upowszechnianie wiedzy na temat zdrowia psychicznego, wzmacnianie zachowań
    i stylów życia wpływających korzystnie na zdrowie psychiczne, rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających zdrowiu psychicznemu;
  • kształtowanie wobec osób z zaburzeniami psychicznymi właściwych postaw społecznych, a zwłaszcza zrozumienia, tolerancji, życzliwości, a także przeciwdziałania ich dyskryminacji
  • edukacja mieszkańców powiatu dotycząca profilaktyki zdrowia psychicznego;
  • koordynacja różnych form opieki i pomocy;
  • rehabilitacja zawodowa osób z zaburzeniami psychicznymi;
  • upowszechnianie zróżnicowanych form pomocy i oparcia społecznego dla osób
    z zaburzeniami psychicznymi;
  • wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży poprzez udzielanie pomocy psychologiczno –pedagogicznej;
  • integracja społeczna osób z zaburzeniami psychicznymi.

 Inne instytucje pomocowe z terenu powiatu kolbuszowskiego zaangażowane w realizację zadań to: PSSE, ZOZ, DPS, ośrodki pomocy społecznej, środowiskowe domy samopomocy, warsztaty terapii zajęciowej, placówki oświatowe, dzienne domy pobytu dla seniorów.

Obowiązki  związane  z realizacją w/w działań przez samorządy powiatu i gmin określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2017 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2017-2022 (Dz.U. z 2017r.  poz. 458).

 

Opracowała Agnieszka Tyczka

           Podejmowane w ramach obchodów Dnia liczne inicjatywy są okazją do globalnego politycznego zaangażowania i bardziej efektywnej współpracy międzynarodowej w tej dziedzinie. Podstawowe założenia obejmują zwiększenie potencjału zaspokajania szczególnych potrzeb osób dotkniętych autyzmem, umożliwienie rozwijania indywidualnych talentów oraz poprawę dostępu do usług opiekuńczych i pomocowych.

                        Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej systematycznie w codziennej pracy oferuje różne formy pomocy pośredniej i bezpośredniej dzieciom oraz młodzieży z autyzmem i zespołem Aspergera, ich rodzicom i nauczycielom, a także terapeutom.

         Dziecko, u którego zdiagnozowano autyzm ma praw do opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju (od momentu wykrycia niepełnosprawności do czasu rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej) oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na każdym etapie edukacyjnym.

Wymienione dokumenty wydawane są przez zespoły orzekające w PPP, po złożeniu wniosku oraz stosownych zaświadczeń (specjalistycznych diagnoz, wyniku badania lekarskiego, opinii wychowawcy) przez rodzica lub pełnoletniego ucznia.

 Dla przykładu roku szkolnym 2018/2019 poradnia wydała 13 orzeczeń z uwagi na autyzm, w tym Zespół Aspergera, 2019/2020 – 11 orzeczeń. Średnio w każdym roku szkolnym wydajemy  ich od 10 -20 .

         Pomoc oferowana osobom z autyzmem nie ogranicza się do wydawania dokumentów. Istotną formą wsparcia jest realizowane przez specjalistów pracujących w poradni wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, w ramach którego dziecko ma zapewnioną wielowymiarową pomoc dostosowaną do jego potrzeb. Wykorzystujemy zarówno podejście rozwojowe zakładające, że każde dziecko jest aktywnym „uczniem” jak i behawioralne dążące do zmiany zachowania dziecka.

 W szczególności są to zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne,terapia neurologopedyczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, alternatywne metody komunikacji (AAC),...Terapeuci stosują w pracy nowoczesne pomoce dydaktyczne i terapeutyczne dla małych dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych , m.in.: Sala Doświadczania Świata,  zestawy różnych pomocy dydaktycznych do pracy, w tym "Metoda Krakowska” , pakiet Edu-Przedszkole, „Magiczny Dywan”,...

         Od 2011 roku organizujemy zajęcia grupowe dla dzieci i młodzieży z autyzmem wg.autorskiego programu ,,Krok po kroku -  w świecie zasad, emocji i komunikacji''. Co dwa tygodnie w ramach  spotkań uczniowie mają szansę m.in. na rozwijanie kompetencji społecznych, poznanie nowych kolegów oraz doświadczenie akceptacji i zrozumienia. Terapeuci-psychologowie prowadząc zajęcia wykorzystując elementy Treningu Umiejętności Społecznych.

         Rodzice dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają także możliwość konsultacji z pracownikami poradni. Prowadzone rozmowy są okazją do zrozumienia zachowań dziecka, ukierunkowania jego edukacji, szukania dodatkowych form pomocy w innych instytucjach, stowarzyszeniach i placówkach, a także omawiania wszelkich wątpliwości i rozterek związanych z wychowaniem.

W tym roku chcemy  również zaprosić rodziców do nowo tworzonej grupy wsparcia. Pierwsze spotkanie w formie on-line odbędzie się 19 maja br. Dokładne informacje na ten temat zostaną podane w terminie późniejszym na stronie internetowej placówki. Po zakończeniu pandemii planowane jest kontynuowanie ich w siedzibie poradni.

         W celu wsparcia nauczycieli i wychowawców uczniów z autyzmem poradnia stworzyła  sieć współpracy i doskonalenia, w ramach której począwszy od 2019 dwa razy w roku organizowane są spotkania konsultacyjno – warsztatowe.

Są one okazją do poszerzenia  wiedzy i umiejętności w zakresie wychowania i edukacji  uczniów z autyzmem oraz wymiany doświadczeń. W tym roku z racji obostrzeń epidemicznych odbyło się ono w formie zdalnej na platformie Google Meet, w dniu 17 marca 2021.

 Dziękujemy nauczycielom za udział, ciekawą dyskusje i  wspólne szukanie sposobów radzenia sobie z  problemami, z którymi spotykają się na co dzień w swojej pracy.

         Nauczyciele mają również możliwość indywidualnych konsultacji ze specjalistami. W miarę możliwości oraz zgłaszanego przez przedszkola/szkoły zapotrzebowania pracownicy poradni przeprowadzają także szkolenia rad pedagogicznych, konsultują Indywidualne Programy Edukacyjno – Terapeutyczne oraz uczestniczą w tworzeniu Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia

          Pracownicy  poradni, aby zapewnić najwyższy poziom oferowanej pomocy systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje oraz poszerzają swój warsztat pracy poprzez udział w licznych szkoleniach, konferencjach, studiach podyplomowych, a także różnorodnych formach samokształcenia i samodoskonalenia.

         Prowadzone przez poradnię różnorodne formy pomocy i terapii nie doprowadzą do wyeliminowania zaburzeń  autystycznych u dziecka , dają  jednak wielką szansą na stymulację ogólnego rozwoju, rozwinięcie jego potencjalnych możliwości i ograniczenie trudnych zachowań, edukację dostosowaną do potrzeb i możliwości oraz satysfakcjonujące funkcjonowanie w społeczeństwie.

Justyna Pomykała - psycholog, specjalista w zakresie autyzmu

Izabela Halat-Wójcicka – psycholog, spec. wczesnego wspomag. rozwoju dzieci

Strona 11 z 23