Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Aktualności

Zapraszamy dzieci w wieku 4-6 lat na pełne zabaw i ćwiczeń warsztaty nauki czytania przygotowujące do nauki w szkole. Pierwsze kroki w nauce czytania - dzieci poznają samogłoski, sylaby, pierwsze słowa, aż do umiejętności samodzielnego odczytywania prostych słów.

O warsztatach:

Warsztaty to cykl spotkań odbywających się raz w tygodniu (50 minut).

  • miejsce warsztatów: na terenie PPP w Kolbuszowej (parter, budynek starostwa),
  • niewielkie grupy: 5 do 10 uczestników,
  • fachowa kadra, doświadczenie w pracy grupowej z dziećmi,
  • doradztwo logopedyczne i rozwojowe,
  • materiały edukacyjne i warsztatowe.

Zapisy i kontakt

Trwają zapisy na rok 2023/2024

Telefon: Karolina Przybyło 695550115

Paulina Machowska 601857985

Zgłoszenia przyjmujemy do 24.01.2024 r.

W bieżącym roku szkolnym wznowione zostały prace grupy wsparcia pedagogów szkolnych, specjalnych i pedagogów poradni psychologiczno-pedagogicznej. W czwartek 16 listopada b.r. zajęcia warsztatowe poprowadził pan Arkadiusz Nepelski - trener firmy szkoleniowej "Brakujące lekcje". Poruszone przez niego zagadnienia dotyczyły tematu: "W jaki sposób pracować z rodzicami uczniów, by odnieść sukces i nie ulegać frustracji?" Uczestnicy mogli dokonać analizy trudności, z jakimi mierzą się osoby udzielające pomocy, wymienić się doświadczeniami i spostrzeżeniami w obszarze efektywnego i długofalowego pomagania. Prowadzący zajęcia zwrócił uwagę na konieczność zachowania dobrostanu przez "pomagaczy". Jest to niezbędny warunek, aby oferowana pomoc była skuteczna.

Nasze spotkanie upłynęło w atmosferze otwartości, wzajemnego wsparcia i zrozumienia.

O kolejnych terminach spotkań będziemy informować drogą e-mailową i internetową.

Koordynatorki:

M. Zawadzka

M. Ludera

 

    Wraz z nadejściem jesieni i istotnymi zmianami w świecie przyrody zaczynamy zauważać pogorszenie się naszego funkcjonowania psychofizycznego.  Nierzadko stajemy się ociężali, apatyczni, mamy gorszy nastrój i brak chęci do wykonywania codziennych obowiązków. Krótkie dni
i ograniczony czas ekspozycji na słońce ogranicza wytwarzanie przez organizm witaminy D, która jest kluczowa dla aktywności seratoniny. Zarówno serotonina jak i melatonina pomagają utrzymać codzienny rytm organizmu związany
z sezonowym cyklem noc–dzień.  Zmiany stężenia serotoniny i melatoniny zakłócają prawidłowy rytm sen–czuwanie. W efekcie powodują trudności
w dostosowaniu się do sezonowych zmian długości dnia, co skutkuje zaburzeniami snu, nastroju i zachowania, opisywanymi jako depresja sezonowa SAD.
 
    Tak jak i dorośli, dzieci również mogą odczuwać negatywne konsekwencje zmian pór roku. Mały człowiek może być bardziej niż zwykle zmęczony, smutny, zniechęcony i nie cieszyć się jak zazwyczaj swoimi ulubionymi aktywnościami. Rodzice nie powinni lekceważyć tego obniżenia nastroju. Dzieci bardzo często nie potrafią zrozumieć i nazwać stanów emocjonalnych, ale poprzez zmianę w  swoim zachowaniu sygnalizują doświadczane trudności. Niedobory światła powodują drażliwość, niepokój
i kłopoty z koncentracją uwagi. Ograniczona aktywność na świeżym powietrzu
i niezaspokojona potrzeba ruch wzmacniają pobudliwość i impulsywność.
    

Jak radzić sobie z sezonowym obniżeniem nastroju u dzieci?

    Wskazówki dla rodziców:

Zapewnienie jak największej ilości światła, najlepiej naturalnego,
W słoneczne dni spędzania przynajmniej 30 minut na świeżym powietrzu,
Dostarczanie w jadłospisie odpowiedniego zestawu witamin oraz węglowodanów będących źródłem energii,
Zainteresowanie nowymi aktywnościami i zabawami dostosowanymi
do pory roku,
Dostrzeganie drobiazgów wywołujących radość i uśmiech na twarzy,
Dodatkowy czas przeznaczony na odpoczynek, czasem lepiej, aby prace domowe zaczekały, niż żeby dziecko było zbyt wyczerpane i zniechęciło się do uczniowskich obowiązków,
Okazywanie wsparcia i zrozumienia, wspólnie spędzany czas w gronie rodzinnym,
Umożliwianie kontaktów z rówieśnikami i udziału w zajęciach rozwijających zainteresowania.

    Jeśli zauważymy, że stan wyraźnie obniżonego nastroju utrzymuje się
u naszego dziecka bez przerw ponad dwa tygodnie, występują kłopoty ze snem, zobojętnienie, niechęć do wszelkiej aktywności i lęki to powinniśmy udać się na konsultację do specjalisty.


    O depresji sezonowej u dzieci można mówić, gdy epizody zaburzeń nastroju powtarzają się 2-3 lata z rzędu o określonej porze – zwykle to październik lub listopad i ustępują wraz z nadejściem wiosny (marzec/kwiecień).

Objawy depresji sezonowej u najmłodszych:
problemy z koncentracją uwagi, zaburzenia pamięci,
istotny spadek motywacji do systematycznej nauki i obniżenie wyników,
odczuwana w ciągu dnia senność,
bóle głowy, brzucha,
smutek, brak energii i ograniczenie motywacji do wykonywania ulubionych aktywności,
obniżenie odporności i często występujące infekcje (np. przeziębienie, grypa),
nadmierna drażliwość, wybuchy złego humoru, a nawet napady agresji,
wzmożony apetyt – objadanie się batonikami, chipsami, lodami („zajadanie” emocji).

     Objawy depresji sezonowej mogą być nasilone przez stresujące wydarzenia w życiu dziecka takie jak problemy rodzinne, strata bliskiej osoby, konflikty
z rówieśnikami czy nie radzenie sobie z wymaganiami szkolnymi.

Depresja sezonowa a depresja młodzieńcza

 Zachowania depresyjne obserwowane u nastolatków są nietypowe i często odbiegają od ogólnych kryteriów diagnostycznych.

 Smutek, przygnębienie, apatia występują  w niewielkim nasileniu albo wcale.
Często na pierwszy plan wysuwa się arogancja, agresja czy abnegacja – zachowania, które mylimy z „oczywistym” w tym wieku buntem wobec otaczającego świata.
Cierpienie jakie wynika z doświadczanych trudności odbiera nastolatkom nadzieję i sens życia, a jego konsekwencją jest postawa opozycyjno-buntownicza.

Obserwuje się zachowania ryzykowne, autoagresywne, przekraczające przyjęte normy społeczne, często jako wołanie o pomoc.

Następuje pogorszenie zdolności intelektualnych i obniżenie wyników, co może prowadzić do wagarowanie, a ostatecznie spowodować całkowitą odmowę chodzenia do szkoły.

Widoczne jest zaniedbanie codziennej higieny ciała i wyglądu zewnętrznego.

Znika radość z tego, co sprawiało kiedyś przyjemność. Zaprzestanie uprawiania sportu, czytania książek, oglądania telewizji, spotykania się z przyjaciółmi.

W postawie dominuje wycofanie lub nadmierne pobudzenie.

Obserwuje się zmianę apetytu (brak łaknienia lub objadanie się) albo kłopoty ze snem (częściej to nadmierna senność i problem z porannym wstawaniem).

Objawy depresyjne mogą ukrywać się pod maską dolegliwości fizycznych, takich jak bóle głowy, brzucha, kręgosłupa.

Pojawia się obsesyjne zainteresowanie tematyką śmierci, czytanie na jej temat książki lub mówienie o swojej śmierci.

Dochodzi do ucieczek z domu.

Depresja młodzieńcza może być trudna do wychwycenia przez otoczenie
i często mylona ze zmianami wynikającymi z okresu dorastania czy sezonowości pór roku. Powyższe zachowania, które mogą występować
w zróżnicowanym zakresie i stopniu, mogą być sygnałami choroby, wymagającej specjalistycznej diagnozy, leczenia farmakologicznego
i psychoterapeutycznego.
                                                                Izabela Halat-Wójcicka

 Wznawiamy dyżury w Punkcie Konsultacyjnym. Na rodziców/ opiekunów małych dzieci i nauczycieli czekają specjaliści pracujący w naszej poradni, którzy oferują swoją pomoc, wiedzę i doświadczenie.

Porady i konsultacje dla rodziców dotyczą:

  • Rozwoju dziecka
  • Zaburzeń rozwojowych
  • Trudności edukacyjnych
  • Trudności wychowawczych

Porady i konsultacje dla nauczycieli/wychowawców/specjalistów dotyczą:

  • Udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • Trudności edukacyjnych lub wychowawczych
  • Zwiększenia kompetencji w obszarze pomocy dziecku i rodzinie

W ramach punktu można skorzystać z osobistej wizyty po wcześniejszym umówieniu się lub teleporady.

Rejestracja (17 2271-156)  lub 6919290909

 terminy konsultacji:

  • 08 grudnia 2023 r. – Beata Zasowska, w godz. 14:00 – 15:30
  • 19 stycznia 2024 r. - Marzena Selwa, w godz. 14:00 – 15:30
  • 06 lutego 2024 r. – Paulina Machowska, w godz. 14:00 – 15:30
  • 12 marca 2024 r. – Marta Zawadzka, w godz. 14:00 – 15:30
  • 19 kwietnia 2024 r. –Marta Ludera, w godz. 14:00 – 15:30
  • 16 maja 2024 r. – Karolina Przybyło, w godz. 14:00 – 15:30

Serdecznie zapraszamy psychologów pracujących w placówkach oświatowych z powiatu kolbuszowskiego na spotkanie grupy wsparcia, które odbędzie się w dniu 23.11.2023r. (czwartek) o godz. 14:30 sala 105. Celem spotkania będzie nawiązanie współpracy, wymiana doświadczeń, konsultacje.

Prosimy o wcześniejsze zgłoszenie udziału pod numerem telefonu 17 2271156.

Dnia 16.11.2023 r. o godzinie 14:15 zapraszamy na spotkanie w ramach sieci współpracy pedagogów specjalnych i szkolnych oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej. Gościć będziemy  pana Arkadiusza Nepelskiego - doradcę zawodowego, pedagoga i trenera, który poprowadzi z nami zajęcia warsztatowe. Spotkanie w sali 105 (parter). Zgłoszenia przyjmujemy pod nr tel. 2271-156.

Informujemy, że poszerzył się zakres form pomocy świadczonych przez poradnię, o diagnozę i terapię zaburzeń przetwarzania sensorycznego oraz terapię ręki. Posiadamy atrakcyjnie wyposażoną salę Integracji Sensorycznej, gdzie w formie zabawy prowadzone  są różnorodne zadania ruchowe i manualne, stymulujące układ nerwowy do efektywnego działania.
Teoria integracji sensorycznej zakłada, że mózg człowieka nieustannie odbiera informacje dostarczane przez zmysły. Porządkuje je, aby zorganizować zachowanie ludzi i odpowiednio reagować na otoczenie. Centralny układ nerwowy nieustannie skupia się na bodźcach sensorycznych pochodzących z zewnątrz oraz z wewnętrznych receptorów, przesiewa je, sortuje, a w odpowiedzi steruje celowymi czynnościami. Dzięki sprawnej pracy mózgu, układu nerwowego, zmysłów, bazowych układów: równowagi, propriocepcji, dotykowi, możliwa jest skuteczna adaptacja do warunków zewnętrznych. Czasem jednak dochodzi do niewłaściwej integracji bodźców sensorycznych. Prowadzi to do wielu problemów w rozwoju motorycznym, zachowaniu, nauce, prawidłowych nawykach żywieniowych.  Dotyczy dzieci, ale nieusprawnione mechanizmy, wpływają negatywnie również na funkcjonowanie młodzieży oraz dorosłych. Procesy integracji kształtują się do około 4 roku życia. Możliwość diagnozy dotyczy dzieci od 4 do 9 lat. U młodszych dzieci można mówić  o ryzyku wystąpienia zaburzeń. Wtedy też stymulacja przynosi najlepsze efekty.
Chętnych do zapoznania się z teorią, klasyfikacją, objawami zaburzeń przetwarzania sensorycznego, zapraszamy do przeczytania interesującego artykułu zamieszczonego na naszej stronie, w zakładce  „Do poczytania”.
                                                    
Serdecznie zapraszamy do skorzystania z  usług poradni,  jeśli opisane niepokojące objawy, w dużej mierze dotyczą Państwa dzieci.

Opracowała Agnieszka Tyczka – psycholog, diagnosta i terapeuta SI
          

Zapraszamy na zajęcia terapeutyczne dla dzieci z problemami w koncentracji uwagi w wieku 5 i 6 lat realizowane wg programu "Rosnę w górę".

Celem zajęć jest pomoc dzieciom w lepszym funkcjonowaniu w środowisku domowym, przedszkolnym i rówieśniczym.

Na zajęciach dzieci będą miały okazję:

  • poznawać siebie i swoją wartość
  • uczyć się współdziałania, okazywania uczuć, dostrzegania potrzeb innych
  • uczyć się panowania nad impulsywnymi reakcjami i dłuższego koncentrowania się na zadaniach
  • wyciszać układ nerwowy podczas relaksacji
  • zaspokajać potrzebę ruchu w zabawach muzyczno-ruchowych.

Zajęcia odbywać się będą na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej, w środy o godz. 15:00 (z wyjątkiem ostatniej środy miesiąca), w sali 105, początek 11 października 2023 r., zakończenie w lutym 2024 r. W zajęciach uczestniczyć będzie 6-8 dzieci. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Zgłoszenia prosimy kierować  do sekretariatu poradni tel. 2271-156

 

Strona 3 z 21