w Kolbuszowej
W dniu 22 października 2024 roku odbyła się konferencja w ramach sieci współpracy i samokształcenia dla specjalistów. Zaproszenie przyjęła liczna grupa pedagogów, psychologów szkolnych i pedagogów specjalnych. Podczas spotkania pani dyrektor Dorota Frankiewicz zaprezentowała ofertę poradni oraz wyniki dotychczasowych działań w ramach pomocy bezpośredniej i pośredniej udzielanej dzieciom, rodzicom i nauczycielom.
Ponadto pracownicy poradni omówili najistotniejsze elementy związane z pracą w zakresie diagnozy i terapii oraz opiniowania
i orzecznictwa.
Uczestnicy konferencji wymienili się doświadczeniami i uwagami na temat udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
oraz wyrazili potrzebę kontynuowania współpracy w formie spotkań roboczych i cyklicznych konferencji.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej serdecznie zaprasza osoby zajmujące się udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej (pedagogów, psychologów szkolnych i pedagogów specjalnych) na spotkanie w ramach sieci współpracy i samokształcenia. Spotkanie ma na celu dzielenie się zasobami, wymianę doświadczeń, współpracę między instytucjami i wsparcie dla siebie jako specjalisty.
Zapraszamy na godzinę 10.00 w dniu 22 października 2024r. do auli budynku Starostwa Powiatowego ( I piętro, sala 220).
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej od 2017 r. realizuje program rządowy „Za życiem” i pełni funkcję Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego na mocy porozumienia zawartego pomiędzy MEN a Powiatem Kolbuszowskim.
Na terenie poradni został również uruchomiony raz w miesiącu Bezpłatny Punkt Konsultacyjny dla rodziców, nauczycieli i specjalistów pracujących z małymi dziećmi.
Działania WOKRO nadzoruje i koordynuje dyrektor poradni w ramach zadań własnych. Prowadzona jest dokumentacja zgodnie z przepisami prawa oświatowego dotyczącymi realizacji WWRD.
Rodziców zainteresowanych działaniami ośrodka zapraszamy do kontaktu. Informacja pod numerem 17 2271 156 lub 691 920 909 lub u dyrektora poradni.
Rozpoczęcie Nowego Roku Szkolnego 2024/2025 stało się już faktem. Z tej okazji życzymy Wam zdrowia, wzajemnej życzliwości, dobrych relacji i pozytywnego nastawienia . Niech Nowy Rok Szkolny będzie dla wszystkich pełen inspiracji, sukcesów dydaktycznych, wychowawczych i osobistych. Powodzenia życzy dyrekcja i pracownicy naszej poradni.
Jest to też dobra okazja , aby przypomnieć o naszej ofercie . Zapraszamy dzieci, młodzież, rodziców, opiekunów, nauczycieli i wychowawców do korzystania z naszych bezpłatnych usług w zakresie:
diagnozy,
terapii,
doradztwa,
orzecznictwa,
profilaktyki,
edukacji,
mediacji.
DIAGNOZA
psychologiczna
pedagogiczna
logopedyczna
integracji sensorycznej
dojrzałości szkolnej
predyspozycji zawodowych
przesiewowe badania w zakresie słuchu „Słyszę”, mowy, „Mówię”, wzroku „ Widzę”
TERAPIA
psychologiczna
pedagogiczna
logopedyczna
integracji sensorycznej
trening EEG Biofeedback,
Metoda Warnkego
terapia ręki
wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
zajęcia w ramach programu „Za życiem”
ORZECZNICTWO
zespoły orzekające działające w poradni wydają orzeczenia o potrzebie:
kształcenia specjalnego,
zajęć rewalidacyjno – wychowawczych,
nauczania indywidualnego,
opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
WSPIERANIE DZIECI I MŁODZIEŻY W ROZWIJANIU ICH KOMPETENCJI SPOŁECZNO-EMOCJONALNYCH:
zajęcia grupowe dla dzieci
interwencja kryzysowa
mediacje
doradztwo zawodowe
WSPOMAGANIE WYCHOWAWCZEJ I EDUKACYJNEJ FUNKCJI RODZINY:
warsztaty i pogadanki dla rodziców,
konsultacje i porady indywidualne,
WSPOMAGANIE WYCHOWAWCZEJ I EDUKACYJNEJ FUNKCJI PRZEDSZKOLA I SZKOŁY:
porady i konsultacje,
udział w zebraniach rad pedagogicznych,
warsztaty, wykłady i prelekcje,
grupy wsparcia,
prowadzenie mediacji,
interwencje kryzysowe,
działalność informacyjno – szkoleniowa,
organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia
współpraca w określaniu niezbędnych warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Tata pełni w życiu dziecka ważną rolę. Co więcej – jest to rola unikatowa. To nie „druga mama”. Nie zastąpi go w pełni dziadek, nauczyciel czy trener. Ta rola zmienia się również na przestrzeni życia dziecka. Czego innego od swojego taty potrzebuje niemowlę, czego innego przedszkolak czy nastolatek. Jest też trochę inna w zależności od płci dziecka – wychowywanie córki będzie miało położone akcenty w innych miejscach niż wychowywanie syna. Ciąg dalszy po kliknięciu w poniższy link:
https://www.poradnia.kolbuszowa.pl/index.php/zostan-w-domu/267-kim-dla-dziecka-jest-tata
https://www.poradnia.kolbuszowa.pl/index.php/zostan-w-domu/265-wakacje-co-zrobic-by-byly-bezpieczne
Życzymy Wszystkim niezapomnianych, pełnych pozytywnych emocji i wrażeń, a przede wszystkim bezpiecznych wakacji !!!
Są takie święta jak niedawno obchodzony Dzień Matki, zbliżający się Dzień Dziecka czy Dzień Ojca. Są również łączone oba te święta, w jedno wielkie Święto Rodziny. Tylko jak tu świętować, jeżeli rodzina jest rozbita, na skraju rozwodu lub separacji, albo już po całkowitym rozpadzie?
My dorośli często zapominamy, że decyzja o rozwodzie jest odpowiedzialną decyzją rodziców i na taką decyzję dzieci nie mają żadnego wpływu. A wierzcie, że chciałyby mieć. To my jako dorośli, jesteśmy odpowiedzialni za to, w jaki sposób przekażemy te wiadomości naszym dzieciom oraz mamy bardzo duży wpływ na to, jak to rozstanie przeżyją. Częstym błędem rodziców jest to, że zbyt mocno koncentrują się na sobie i swoich przeżyciach i jest to dla nich tak wyczerpujące, że gdzieś po drodze tracą z pola widzenia potrzeby własnych dzieci. Zwykle to one, ze względu na brak odpowiednich zasobów osobistych, najdotkliwiej odczuwają konsekwencje tej decyzji.
Trzeba zaznaczyć, że chociaż rozwód sam w sobie jest trudnym przeżyciem dla dzieci, to nie on stanowi główny problem. Głównym problemem z jakim się mierzą dzieci, to zachowanie rodziców względem nich i samych siebie. Jeśli rodzic będzie chciał rozwiązać sprawę polubownie, wtedy dzieci najprawdopodobniej ( choć nikt tego nie jest w stanie przewidzieć do końca) , nie odczują tak mocno negatywnych skutków rozstania rodziców.
Spotykając się z rodzicami za drzwiami gabinetu jako psycholog dostaję od nich bardzo podobne pytania, dotyczące rozwodu i troski o dzieci w tym trudnym dla całej rodziny czasie. Oto najczęstsze z nich:
Podobno psycholodzy określili że granica najłatwiejszego przejścia przez ten trudny czas to między 8-14 rokiem życia. Najgorzej z rozstaniem rodziców radzą sobie przedszkolaki i nastolatki w wieku od 15-18 roku życia. Osobiście się z tym nie zgadzam. NIE MA uniwersalnego wieku, w którym uda nam się dziecko przygotować na rozstanie rodziców. Trudno jest przewidzieć zachowanie dziecka skoro traci poczucie bezpieczeństwa i brak stabilizacji. Należy pamiętać że sama sytuacja okołorozwodowa wpływa na relacje dziecka z całym światem, zaczynając od dziadków, a kończąc na kolegach i koleżankach z placówek, do których uczęszczają.
Odpowiedź jest równie prosta – nie da się! Dla dziecka rodzice są całym światem, który poprzez ich decyzję o rozstaniu nagle przestał istnieć. Naszym zadaniem jako rodziców jest zadbanie o komfort psychiczny dziecka w całej tej sytuacji. Nie angażujmy więc dzieci w działania po którejkolwiek ze stron. Dziecko powinno zachować pozytywny obraz obojga rodziców. A my dorośli w ferworze walki o własne przekonania i udowadnianie tej drugiej stronie swojej racji, zapominamy o tym, że dziecko powinno MIEĆ PRAWO: kochać obojga rodziców i być przez nich kochanym oraz do kontaktu z obydwojgiem rodziców, kiedy tylko chce.
Trudno wyznaczyć jakieś realne przedziały czasowe. Biorąc jednak pod uwagę badania psychologiczne prowadzone w tej materii, zazwyczaj okres od 2 do 3 lat po rozwodzie, wpływa na stopniowe przystosowanie się dzieci do nowej sytuacji. Ważna w tym wszystkim jest ciągłość kontaktów z tym drugim rodzicem, który na co dzień nie sprawuje opieki, ale i stan finansowy – jeśli dziecko trafi w gorszą sytuację ekonomiczną – psychologiczne skutki rozwodu będą dla dziecka bardziej dotkliwe.
Popularne stają się przykazania dla rodzica w trakcie rozwodu. Dużo dobrych rad się tam pojawia, ale proszę pamiętać, że nie każda porada jest dla każdego. Wybrałam poniżej kilka, które są poparte tylko i wyłącznie moimi obserwacjami i które mogą być w tym trudnym okresie pomocne:
W tym wyjątkowo trudnym okresie szczególnie ważne mogą okazać się spotkania, porady, konsultacje ze specjalistami, którzy pomogą w pełni rozpoznać stan dziecka, podjąć odpowiednie działania i pomóc odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Rodzice, którzy korzystają z takiego wsparcia, wykazują większą uważność na zmiany w zachowaniu dziecka i jego potrzeby.
Opracowała: Agnieszka Anna Ragan - psycholog
Zapraszamy do lektury artykułu pani Justyny Pomykały na temat praw edukacyjnych uczniów z autyzmem (w zakładce "Do poczytania").
W dniu 29 marca 2024r. sekretariat Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej czynny do godz. 13:00
Strona 3 z 23