Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Aktualności

Są takie święta jak niedawno obchodzony Dzień Matki, zbliżający się Dzień Dziecka czy Dzień  Ojca.   Są również łączone oba te święta, w jedno wielkie Święto Rodziny. Tylko jak tu świętować, jeżeli rodzina jest rozbita, na skraju rozwodu lub separacji, albo już po całkowitym rozpadzie?

My dorośli często zapominamy, że decyzja o rozwodzie jest odpowiedzialną decyzją rodziców i na taką decyzję dzieci nie mają żadnego wpływu. A wierzcie, że chciałyby mieć. To my jako dorośli, jesteśmy odpowiedzialni za to, w jaki sposób przekażemy te wiadomości naszym dzieciom oraz mamy bardzo duży wpływ na to, jak to rozstanie przeżyją. Częstym błędem rodziców jest to, że zbyt mocno koncentrują się na sobie i swoich przeżyciach i jest to dla nich tak wyczerpujące, że gdzieś po drodze tracą z pola widzenia potrzeby własnych dzieci. Zwykle to one, ze względu na brak odpowiednich zasobów osobistych, najdotkliwiej odczuwają konsekwencje tej decyzji.

Trzeba zaznaczyć, że chociaż rozwód sam w sobie jest trudnym przeżyciem dla dzieci, to nie on stanowi główny problem. Głównym problemem z jakim się mierzą dzieci,  to zachowanie rodziców względem nich i samych siebie.  Jeśli rodzic będzie chciał rozwiązać sprawę polubownie, wtedy dzieci najprawdopodobniej ( choć  nikt tego nie jest w  stanie przewidzieć do końca) , nie odczują tak mocno negatywnych skutków rozstania rodziców.

Spotykając się z rodzicami za drzwiami gabinetu jako psycholog dostaję od nich bardzo podobne pytania, dotyczące rozwodu i troski o dzieci w tym trudnym dla całej rodziny czasie. Oto najczęstsze z nich:

  1. W jakim wieku dzieci najlepiej znoszą rozwód?

 Podobno psycholodzy określili że granica najłatwiejszego przejścia przez ten trudny czas to między 8-14 rokiem życia. Najgorzej z rozstaniem rodziców radzą sobie przedszkolaki i nastolatki w wieku od 15-18 roku życia. Osobiście się z tym nie zgadzam. NIE MA uniwersalnego wieku, w którym uda nam się dziecko przygotować na rozstanie rodziców. Trudno jest przewidzieć zachowanie dziecka skoro traci poczucie bezpieczeństwa i brak stabilizacji. Należy pamiętać że sama sytuacja okołorozwodowa wpływa na relacje dziecka z całym światem, zaczynając od dziadków, a kończąc na kolegach i koleżankach z placówek, do których uczęszczają.

 

  1. Jak się rozwieść nie krzywdząc dzieci?

 

Odpowiedź jest równie prosta – nie da się! Dla dziecka rodzice są całym światem, który poprzez ich decyzję o rozstaniu nagle przestał istnieć. Naszym zadaniem jako rodziców jest zadbanie o komfort psychiczny dziecka w całej tej sytuacji. Nie angażujmy więc dzieci w działania po którejkolwiek ze stron. Dziecko powinno zachować pozytywny obraz obojga rodziców. A my dorośli w ferworze walki                      o własne przekonania i udowadnianie tej drugiej stronie swojej racji, zapominamy o tym, że dziecko powinno  MIEĆ PRAWO:  kochać obojga rodziców i  być przez nich kochanym oraz do  kontaktu z obydwojgiem rodziców, kiedy tylko chce.

  1. Po ilu latach od rozwodu dzieci będą „normalne” w tej zmienionej rzeczywistości?

Trudno wyznaczyć jakieś realne przedziały czasowe. Biorąc jednak pod uwagę badania psychologiczne prowadzone w tej materii,  zazwyczaj okres od 2 do 3 lat po rozwodzie, wpływa na stopniowe przystosowanie się dzieci do nowej sytuacji. Ważna w tym wszystkim jest ciągłość kontaktów z tym drugim rodzicem, który na co dzień nie sprawuje opieki, ale               i stan finansowy – jeśli dziecko trafi w gorszą sytuację ekonomiczną – psychologiczne skutki rozwodu będą dla dziecka bardziej dotkliwe.

Popularne stają się  przykazania dla rodzica w trakcie rozwodu. Dużo dobrych rad się tam pojawia, ale proszę pamiętać, że nie każda porada jest dla każdego. Wybrałam poniżej kilka, które są poparte tylko i wyłącznie moimi obserwacjami i które mogą być w tym trudnym okresie pomocne:

  1. Ogranicz to minimum liczbę zmian, z jakimi musi uporać się dziecko.
  2. Jeżeli chodzi o nastolatków i podczas rozdzielania rodzeństwa, najlepiej sprawdza się scenariusz, aby dziecko zostało przy rodzicu tej samej płci.
  3. Zadbaj, albo przynajmniej nie przeszkadzaj w kontaktach dziecka z drugim rodzicem, nawet jeżeli jesteś z nim w konflikcie.
  4. Konflikty z byłym partnerem redukuj do minimum.
  5. Nie używaj dziecka jako posłańca, szpiega, kontrolera – można się obyć bez niektórych
  6. Utrzymaj własną sieć wsparcia i jak najczęściej z niej korzystaj.
  7. Dbaj o siebie i swoje potrzeby w myśl maksymy, że „szczęśliwy rodzic to szczęśliwe dziecko”.
  8. Duuuuuuużo rozmawiaj z dzieckiem – bez względu na jego wiek.
  9. Uzbrój się w cierpliwość!!! To czas próby, wzmożonej agresji, pretensji – podobno najgorszy jest pierwszy rok … inni mówią o trzech, ale ten czas względnego spokoju zawita i do was.
  10. Podkreślaj, że rozwód dotyczy współmałżonków, a nie rodziców. Rodzicami jesteśmy do końca życia, czy to się nam podoba czy też nie.

 

W tym wyjątkowo trudnym okresie szczególnie ważne mogą okazać się spotkania, porady, konsultacje ze specjalistami, którzy pomogą w pełni rozpoznać stan dziecka, podjąć odpowiednie działania i pomóc  odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Rodzice, którzy korzystają z takiego wsparcia, wykazują większą uważność na zmiany w zachowaniu dziecka            i jego potrzeby.

Opracowała: Agnieszka Anna Ragan - psycholog

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W związku z obchodami 25 lecia Powiatu Kolbuszowskiego Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna pod honorowym patronatem Starosty Kolbuszowskiego przeprowadziła konkurs fotograficzny  „I ♥  Powiat Kolbuszowski” skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych.

Celem konkursu było:

a) promowanie walorów przyrodniczych i architektonicznych Powiatu Kolbuszowskiego,

b) rozbudzanie wśród uczniów zainteresowania własnym regionem,

c) rozwijanie wrażliwości artystycznej oraz prezentacja twórczości uczniów w dziedzinie fotografii,

d) promocja powiatu.

Komisja konkursowa w składzie:

przewodnicząca - Marta Zawadzka

ks. Lucjan Szumierz

Paweł Michno - dyrektor Biblioteki Miejskiej

Barbara Żarkowska - Biuro Promocji Powiatu Kolbuszowskiego

Justyna Niepokój - Gil - kustosz Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej

Marta Ludera - PPP w Kolbuszowej

wyłoniła laureatów.

I  miejsce - Dominik Kopeć LO w Kolbuszowej "Poranny wschód słońca nad Nilem",

II miejsce - Dawid Miszczak ZST w Kolbuszowej "Parafia Wszystkich Świętych w Kolbuszowej z lotu ptaka"

III miejsce - Agnieszka Dziewic ZSA-E w Weryni "Za dawnych lat"

wyróżnienie - Kacper Maciąg LO w Kolbuszowej "Zachód słońca w zimie"

Dziękujemy uczniom za nadesłanie ciekawych prac przedstawiających urokliwe, interesujące i szczególne miejsca w najbliższej okolicy. Gratulujemy nagrodzonym!

Marta Zawadzka

Marta Ludera

     

 

 

                                   

                    

W dniu 14.03.2024 r. w naszej poradni odbyło się spotkanie informacyjno-szkoleniowe. Dotyczyło nowelizacji przepisów w zakresie ochrony dzieci i wdrażania standardów ochrony małoletnich w praktyce. Temat został omówiony wspólnie z przedstawicielką Komendy Powiatowej Policji w Kolbuszowej panią st. asp. Beatą Chmielowiec oraz panie: Renatę Chrząstek – przewodniczącą zespołu interdyscyplinarnego w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kolbuszowej i Joannę Chmielowiec asystenta rodziny w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Kolbuszowej.

W takcie dyskusji analizowano procedury postępowania w sytuacjach wymagających udzielenia ochrony małoletnim. Wymieniono się również spostrzeżeniami i doświadczeniami.

Uczestnicy wyrazili potrzebę kontynuowania cyklicznej współpracy.

M. Zawadzka

M. Ludera

                Zarówno pobudliwość emocjonalna i ruchowa, jak i zachowania agresywne występują u dzieci dość często. Obserwuje się je już w wieku przedszkolnym. Warto zastanowić się jakie postawy czy sytuacje wychowawcze sprzyjają rozwijaniu się nadpobudliwości psychoruchowej.
Zwrócić trzeba uwagę na następujące:

  • brak spokojnej atmosfery wychowawczej; niezgoda, kłótnie w rodzinie, uzależnienia, nerwowe i gwałtowne reagowanie,
  • wychowywanie się w rodzinie wielopokoleniowej, w której jest brak jednomyślności (rodzice wymagają, dziadkowie pobłażają, rozpieszczają),
  • niekonsekwencja; raz wymaga się od dziecka, innym razem nie, jeden rodzic daje karę, drugi z niej zwalnia,
  • brak czasu dla dziecka; rodzic zapracowany, pracuje za granicą, dokształca się, życie
    w ciągłym pośpiechu,
  • nadmierne wymagania; rygor, częste kary, wysokie ambicje rodziców i wymagania
    w stosunku do dziecka, dziecko żyje w stresie,
  • nadmierne ochranianie i brak obowiązków; całkowita swoboda, wszystko dziecku wolno, nie jest włączane w obowiązki i z nadmiaru wolności „rodzi się”często tzw. tyran,
  • zbyt dużo bodźców płynących z mediów obciążających układ nerwowy, w konsekwencji niecierpliwość, rozdrażnienie, problemy w koncentracją, z kontrolą emocji,
  • za mało zdrowego wypoczynku, relaksu na świeżym powietrzu,
  • niezaspokojona potrzeba miłości, bezpieczeństwa, w następstwie wykształcona postawa lękowa i niepokój wewnętrzny i zewnętrzny,
  • błędy żywieniowe; produkty i napoje z barwnikami, konserwantami, słodycze, fast-foody.

Nadmienić trzeba, że wymienione postawy i sytuacje wychowawcze mogą być również przyczyną problemów z regulacją emocji, przyczyną zachowań agresywnych. Reakcje agresywne rozwijają się ponadto gdy:

  • dziecko ma za dużo nagromadzonych negatywnych emocji (złości, żalu, buntu, nienawiści…), odreagowuje je w sposób agresywny,
  • doświadcza agresji (słownej, psychicznej, fizycznej) lub jest jej świadkiem, uczy się takiego sposobu reagowania, naśladuje,
  • obserwuje agresję w bajkach, filmach, grach, doświadcza jej w muzyce, a potem na co dzień powiela taką postawę.

Dziecku nadpobudliwemu czy agresywnemu trudno jest zgodnie współżyć i współdziałać
z rówieśnikami, utrzymywać dobre relacje z rodzeństwem, rodzicami, wychowawcami
i nauczycielami.

Trzeba więc dołożyć wszelkich starań, by mu pomóc.

Ważne jest:

  • zadbanie o pełną miłości, wzajemny szacunek, spokojną atmosferę w domu,
  • kontrolowanie tego co dziecko ogląda w telewizji, w komputerze, w telefonie, w co gra, ograniczenie do minimum czasu przed mediami (dla rozrywki tylko w weekend, jeśli chodzi
    o czas, to w wieku przedszkolnym wcale lub bardzo krótko, dzieci w wieku młodszym szkolnym do pół godziny, starszym stopniowo można wydłużać czas), tłumaczenie negatywnych skutków na zdrowie somatyczne i psychiczne, niedopuszczanie do uzależnienia,
  • akceptowanie dziecka takie, jakie jest, zapewnianie o miłości, stosowanie pochwał, rozwijanie mocnych stron, nie wymaganie ponad jego możliwości,
  • pomaganie w utrzymywaniu dobrych relacji z innymi; uczenie dobrych manier, uwrażliwianie na krzywdę i potrzeby innych, zachęcanie do udzielania pomocy pokrzywdzonym, by np. pożyczało jeśli trzeba, itd.,
  • nie krytykowanie innych (nauczycieli, sąsiadów, innych dzieci) przy dzieciach, nie podważanie autorytetu nauczycieli i wychowawców,
  • uczenie szacunku do dóbr materialnych (własnych, domowych, społecznych); upominanie, gdy rzuca śmieci nie do kosza, niszczy mienie społeczne, dawanie dobrego przykładu w tym zakresie,
  • wdrażanie do obowiązków domowych; niech sprząta, myje naczynia, obsługuje zmywarkę, wynosi śmieci, grabi liście, odśnieża, włącza się w prace kuchenne itd.,
  • uczenie odpowiedzialności za złe czyny i wybory; niech przeprosi rodzeństwo, rodzica, rówieśnika, nauczyciela, niech z własnych pieniędzy odkupi zniszczoną rzecz itd.,
  • zwalczanie konsumpcyjnego stylu życia; nie spełnianie wszystkich zachcianek i próśb, posiadania modnego czy markowego ubrania, nowszego modelu telefonu, niezdrowych, reklamowanych artykułów spożywczych itd.,
  • zadbanie o wyciszenie dziecka, wspólne spędzanie czasu (zabawy, gry, spacery, itp),
    o rozmowy na różne tematy,
  • zapewnienie zdrowej żywności i właściwej diety, unikanie produktów, pożywienia z dużą zawartością cukru, konserwantów, barwników,
  • współpracowanie z wychowawcami, nauczycielami, specjalistami w poszukiwaniu i ustalaniu najlepszych rozwiązań, form pomocy; gdy pojawi się w przedszkolu / szkole konflikt rówieśniczy lub jakikolwiek problem, to wysłuchanie relacji dziecka, ale też kierowanie się zasadą ograniczonego zaufania i dążenie do ustalenia prawdy, skonfrontowanie relacji dziecka z obserwacją nauczycieli, rówieśników.

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kolbuszowej zaprasza do korzystania z diagnozy problemów rozwojowych i wychowawczych, do korzystania z porad, z terapii indywidualnej
i grupowej.

Życzymy sukcesów wychowawczych.

 

Opracowanie:

Jolanta Bystrek - psycholog

Osiągnięcia cywilizacyjne ułatwiają nasze funkcjonowanie, sprawiają, że szybciej zdobywamy informacje, pełniej uczestniczymy w życiu społecznym, kulturalnym, mamy szerszy dostęp do wiedzy i do rozrywki. Zdalna edukacja w czasie pandemii przyzwyczaiła nas do widoku dzieci i nastolatków przed komputerami i z telefonami komórkowymi w rękach. To często ważne narzędzia, które pomagają w nauce i umożliwiają kontakt z rówieśnikami. Jednak przyzwyczajenie do nich może niepostrzeżenie przerodzić się w nawyk, a potem w uzależnienie.

Internet oferuje dostęp do wielu różnorodnych form aktywności, począwszy od gier sieciowych, poprzez serwisy muzyczne i wideo, komunikację w czasie rzeczywistym, aż po portale społecznościowe. Nadużywanie komputera lub Internetu może dotyczyć jednej bądź kilku spośród form aktywności młodego użytkownika w Internecie, które są dla niego atrakcyjne. Nadużywanie Internetu może rozwijać się etapami. Na początku systematycznie zwiększany czas obecności w sieci jest usprawiedliwiony wykonywanymi obowiązkami (np. przygotowywaniem się do lekcji) lub rozwijaniem swoich zainteresowań. Stopniowo jednak czas ten ulega wydłużeniu, często kosztem zobowiązań domowych, towarzyskich lub obowiązków szkolnych.

 

Co powinno zwrócić uwagę rodziców i opiekunów w trakcie korzystania z Internetu przez dziecko?

  • Silna potrzeba lub poczucie przymusu korzystania z Internetu. Dziecko może mieć problem z oderwaniem się od komputera lub nie radzić sobie z ograniczeniem czasu spędzanego
    w sieci.
  • Podwyższony poziom irytacji i zdenerwowania, pobudzenia, zachowania agresywne
    w przypadku prób ograniczania czasu grania.
  • Nieprzestrzeganie limitów czasu poświęcanych na gry, przez wiele godzin nie odrywają się od komputera.
  • Zaniedbywanie dotychczasowych zainteresowań oraz kontaktów z ludźmi na rzecz Internetu (np. unikanie znajomych lub rezygnacja z zajęć sportowych).
  • Kłótnie z innymi członkami rodziny związane z nadużywaniem Internetu.
  • Dziecko bardziej interesuje się relacjami wirtualnymi niż rówieśniczymi, rodzinnymi.
  • Korzystanie z Internetu pomimo że odbija się szkodliwie na innych sferach życia (kosztem snu, spóźniania się do szkoły lub nieprzygotowywania się do lekcji).
  • Traktowanie Internetu jako sposobu ucieczki przed problemami lub na poprawienie złego samopoczucia.

 

Co może zrobić rodzic, gdy dziecko ma problem z nadużywaniem Internetu?

  • Nazwać problem. Porozmawiać z dzieckiem i powiedzieć mu, co niepokojącego widzi
    w jego zachowaniu.
  • Zdiagnozować sytuacje trudne, w których dziecko „sięga” po Internet.
  • Wspólnie z dzieckiem powinien poszukać alternatywy (np. działań, które sprawiają równie dużo przyjemności lub w podobny sposób pomagają odreagować negatywne emocje).
  • Ustalić harmonogram dnia – zrównoważyć czas dziecka spędzany w sieci i poza nią.
  • Ustalić zasady i etapy ograniczania korzystania z Internetu. Warto wraz z dzieckiem omówić stopniowe ograniczenie czasu przed monitorem.
  • Nagradzać sukcesy w ograniczaniu czasu spędzanego w Internecie.
  • Odłączyć Internet lub komputer, gdy dziecko korzysta z niego w sposób, który zagraża jego zdrowiu (powoduje np. zaniedbywanie podstawowych potrzeb fizjologicznych).
  • Wyjaśnić dziecku przyczyny tych ograniczeń i odłączenia Internetu. Rozmowy o tym, co się dzieje i dlaczego, są niezwykle istotne. Dziecko będzie się czuło bezpieczniej, gdy pozna nasze intencje.
  • Kontakt z profesjonalistą.

 

Jakie są skutki uzależnienia od Internetu?

Konsekwencje nadużywania Internetu przez dzieci i młodzież dotyczą zarówno zdrowia fizycznego, jak i psychicznego.

Wśród konsekwencji zdrowotnych można wyróżnić m.in.:

  • Pogorszenie lub nasilenie objawów już istniejących problemów psychicznych (np. zaburzeń lękowychfobii).
  • Długotrwale obniżony nastrój, smutek, wycofanie (doświadczanie niepokoju, lęku), prowadzące nawet do depresji.
  • Bezsenność.
  • Nadpobudliwość.
  • Obniżenie poziomu językowego zarówno w mowie jak i piśmie.
  • Problemy z koncentracją, skupieniem się na nauce, brak umiejętności utrzymania uwagi poza grą.
  • Obniżenie sprawności myślenia.
  • Problemy ze zdrowiem somatycznym, otyłość, chudnięcie, poczucie stałego zmęczenia fizycznego, apatia, bóle pleców, zespół cieśni nadgarstka, przemęczenie wzroku, zaburzenia rytmu dobowego snu i czuwania.
  • Zaburzenie neurologiczne wywołane przez szybko zmieniające się bodźce świetlne, emitowane przez ekran komputera, mogą one naruszać właściwe funkcjonowanie pracy mózgu.

Konsekwencje psychologiczne i społeczne wynikające z uzależnienia od komputera i Internetu to:

  • Unikanie kontaktów osobistych z innymi ludźmi poza Internetem, co prowadzi do izolacji społecznej,
  • Poczucie osamotnienia,
  • Niska samoocena, brak poczucia własnej wartości.
  • Brak empatii, wrażliwości na cierpienie innych, egocentryzm.
  • Niedojrzałość emocjonalna.
  • Dziecko przestaje się rozwijać w innych obszarach  społecznościowych – w tworzeniu relacji, wyrażaniu uczuć.
  • Problemy ze współdziałaniem w grupie.
  • Upośledzenie motywacji wewnętrznej, samodzielności i odpowiedzialności.
  • Niecierpliwość i żądanie natychmiastowej przyjemności, brak umiejętności odraczania gratyfikacji.
  • Obniżenie progu irytacji na frustrację, wybuchy gniewu, złości.
  • Wzrost zachowań agresywnych, przemocowych.
  • Zaniedbywanie obowiązków i wynikające z tego problemy w domu, w szkole. Wyraźne pogorszenie wyników w nauce (zamiast uczyć się, osoba spędza czas przed komputerem),
  • Negacja obowiązujących zasad i norm społecznych. Gry komputerowe często promują zachowania antyspołeczne. Dzieci żyją w sprzecznym systemie wartości, są nagradzane
    w grach za zachowania, za które w szkole i domu są karane.
  • Utrata innych zainteresowań.

 

Jak uchronić dziecko przed uzależnieniem od komputera?

  • Spędzać z dzieckiem czas (wspólne czynności domowe, posiłki, wyjścia).
  • Rozwijać pasje dziecka, uczestniczyć w nich.
  • Pomagać dziecku w planowaniu dnia (zabawa, nauka, obowiązki, sport).
  • Zapewniać rozładowywanie energii i napięć poprzez aktywność fizyczną.
  • Rozmawiać z dzieckiem o jego uczuciach, pomagać w nazywaniu i wyrażaniu emocji.
  • Wspierać w rozwiązywaniu problemów (nie wyręczać dziecka, nie chronić go nadmiernie)
  • Trenować radzenie sobie z porażkami, ze zniechęceniem pojawiającym się przy napotykaniu na trudności.
  • Pytać dziecko nie tylko o wydarzenia z codziennego, realnego życia, ale i o wydarzenia i przyjaźnie ze świata wirtualnego.
  • Stwarzać możliwości spędzania czasu z rówieśnikami.
  • Uczyć zawierania i utrzymywania znajomości z innymi osobami, sposobów radzenia sobie z nieśmiałością, poczuciem odrzucenia.
  • Stworzyć zasady korzystania przez dziecko z komputera, ograniczać czas spędzany przed monitorem (w zależności od wieku dziecka).
  • Sprawdzać, co dziecko robi na komputerze, interesować się treściami np. gier komputerowych.
  • Pilnować własnego sposobu korzystania z sieci i komputera.
  • W sytuacji podejrzenia uzależnienia zgłosić po specjalistyczną pomoc.

 

Dlaczego dzieci uzależniają się od Internetu?

Dużą rolę odgrywają tu czynniki społeczne i rodzinne oraz osobowość dziecka. Na uzależnienie od Internetu bardziej narażone są dzieci nieśmiałe i nadmiernie wrażliwe, niepewne siebie i z niską samooceną oraz nieumiejące konstruktywnie poradzić sobie ze stresem. W sieci mogą tworzyć swój sztuczny wizerunek i udawać. Mogą też w każdej chwili wycofać się z kontaktów. Nie muszą konfrontować się z sytuacjami, które je przerastają. Redukują w ten sposób lęk i napięcie, ale też uciekają od prawdziwego życia i są coraz bardziej bezbronne w realu.Częstym powodem ucieczki w świat wirtualny są niepowodzenia w szkole, odrzucenie przez rówieśników, a także konflikty w rodzinie. Bardziej zagrożone są również dzieci z rodzin przeżywających traumę (alkoholizm rodzica, rozwód), o niezaspokajanej potrzebie poczucia bezpieczeństwa. Wyzwolenie dziecka od uzależnienia od Internetu wymaga poradzenia sobie ze wszystkimi problemami, które skłoniły dziecko do ucieczki do sieci.

Jeśli dostrzegasz jakiekolwiek negatywne skutki używania przez Twoje dziecko Internetu czy komputera, skontaktuj się ze specjalistą, psychologiem z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub psychologiem szkolnym. „Ucieczka” w świat wirtualny jest często skutkiem innych trudności, z którymi dziecko sobie nie radzi. Im szybciej podejmiesz działania, tym mniejsze negatywne konsekwencje nadużywania Internetu i większa szansa na powrót do równowagi.

Pomoc i wsparcie dla rodziców, których dzieci doświadczają zagrożeń online oraz nauczycieli udzielana jest bezpłatnie i anonimowo pod numerem: 800 100 100.

Autor:

Paulina Machowska

Zapraszamy dzieci z klas I i II szkoły podstawowej napotykające na trudności w sferze emocjonalno-społecznej na zajęcia grupowe z treningu umiejętności społecznych "Uczę się panować nad sobą". Celem zajęć jest pomoc dzieciom rozwijać umiejętności potrzebne do lepszego funkcjonowania w środowisku domowym, szkolnym i rówieśniczym.

Spotkania odbywać się będą w okresie od marca do czerwca 2024 r. w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej w środy o godzinie 15:00. Rozpoczęcie zajęć 6 marca 2024 r. Przewidywana liczebność grupy 8-10 dzieci. Decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia prosimy kierować do sekretariatu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej pod numerem 17- 2271 156

Prowadzący zajęcia:

Jolanta Bystrek

Beata Zasowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej, pod honorowym patronatem Starosty Kolbuszowskiego, organizuje konkurs fotograficzny pt.  „I   Powiat Kolbuszowski”.

Serdecznie zapraszamy uczniów szkół ponadpodstawowych Powiatu Kolbuszowskiego do wzięcia w nim udziału.

REGULAMIN KONKURSU     FOTOGRAFICZNEGO „ I  ❤  POWIAT KOLBUSZOWSKI”
PRZEPISY OGÓLNE
1. Organizatorem Konkursu Fotograficznego„ I  ❤  POWIAT KOLBUSZOWSKI”  zwanego dalej „Konkursem” jest Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej, ul. 11-go Listopada 10, zwana dalej  „Organizatorem”. Regulamin Konkursu dostępny jest w siedzibie poradni w  Kolbuszowej oraz na stronie internetowej www.poradnia.kolbuszowa.pl.
2. Cele Konkursu:
a) promowanie walorów przyrodniczych i architektonicznych Powiatu Kolbuszowskiego,
b) rozbudzanie wśród  uczniów zainteresowania własnym regionem,
c) rozwijanie wrażliwości artystycznej oraz prezentacja twórczości uczniów w dziedzinie fotografii d) promocja powiatu
3. Przedmiotem Konkursu są fotografie wykonane przez uczniów szkół ponadpodstawowych  z terenu Powiatu Kolbuszowskiego .
4. Tematem Konkursu jest prezentacja i promowanie walorów powiatu: m.in. budynki, zabytki, pomniki,rzeźby, osoby znane z powiatu w strojach lasowiackich lub inne walory, które w pozytywny sposób będą nawiązywać do hasła przewodniego Konkursu.
5. Nagrodzone i wyróżnione prace zostaną opublikowane na stronie internetowej poradni: www.poradnia.kolbuszowa.pl oraz na stronie powiatu; www.kolbuszowski.pl
6. Wystawa nagrodzonych prac oraz wręczenie nagród nastąpi w terminie ustalonym przez Organizatora, nie później niż do 29 lutego 2024 r.
PRZYJMOWANIE PRAC
1. Każdy uczestnik może zgłosić jedno zdjęcie o wymiarach 18x24.
2. Nadesłane zdjęcia muszą być pracą przygotowaną specjalnie na Konkurs, nigdzie wcześniej niepublikowane.
3. Fotografie powinny być wykonane samodzielnie, muszą być pracami autorskimi.
4. Plagiaty są niedopuszczalne i wiążą się z odpowiedzialnością karną.
5. Jeżeli na fotografiach konkursowych znajduje się wizerunek osoby, uczestnik przesyłając fotografię zobowiązany jest do dołączenia pisemnego oświadczenia osoby znajdującej się na fotografii, że wyraziła zgodę na nieodpłatną publikację i rozpowszechnianie wizerunku tej osoby.
6. Każdy uczestnik Konkursu przesyłając fotografię udziela niewyłącznej, nieodpłatnej licencji do korzystania z fotografii  dla celów przeprowadzenia i rozstrzygnięcia Konkursu oraz w zakresie wynikającym z treści niniejszego regulaminu przez organizatora.                                                                                   7. Fotografie należy składać w formie papierowej z dopiskiem „Konkurs Fotograficzny” w sekretariacie poradni , ul. 11 Listopada 10, pokój 108 w godzinach 8.00-15.00.
8. Prace należy złożyć z dołączonym formularzem rejestracyjnym, który stanowi Załącznik nr 1.
9. Złożone fotografie należy opisać według następującego wzoru: imię i nazwisko, szkoła, klasa.
10. Każda szkoła może zgłosić do konkursu maksymalnie 10 zdjęć.
11. Organizator zastrzega sobie prawo do dyskwalifikowania prac niespełniających wymienionych wyżej wymogów.

JURY
1. Organizator powołuje Jury Konkursu, zwane dalej „Jury”.
2. Wszystkie zdjęcia nadesłane do Konkursu podlegają ocenie Jury
3. Decyzje podjęte przez Jury są ostateczne i prawnie wiążące dla wszystkich uczestników Konkursu.
TERMINARZ
1. Przyjmowanie prac fotograficznych do konkursu: 12– 21.02.2024 r.
2. Powołanie jury i ocena zgłoszonych fotografii: 23.02.2024 r.
3. Wręczenie nagród i dyplomów oraz wystawa prac nie później niż 29 .02.2024r.

 

Załącznik nr 1 do regulaminu Powiatowego Konkursu

  1. „Zostaję w powiecie kolbuszowskim”

Formularz zgłoszenia

Imię i nazwisko uczestnika/uczestników:

Szkoła:

Klasa:

Imię i nazwisko opiekuna/nauczyciela:

Nr telefonu opiekuna/nauczyciela:

Tytuł pracy konkursowej:

 

Załącznik nr 2 do regulaminu Powiatowego Konkursu

  1. „Zostaję w powiecie kolbuszowskim”

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych Uczestnika Konkursu

 

Wyrażam zgodę na nieodpłatne wykorzystanie wizerunku mojego dziecka

 

…………………………………………………………………………………………………………

imię i nazwisko Uczestnika

 

zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przez Starostwo Powiatowe w Kolbuszowej w celu organizacji i przeprowadzeniaPowiatowego Konkursu pn. „Zostaję w powiecie kolbuszowskim”.

Wizerunek Uczestnika wraz z jego danymi oraz jego praca zostaną opublikowane na stronie internetowej Starostwa Powiatowego, na jego portalu społecznościowym Facebook oraz Instagram, uroczystej Sesji Rady Powiatu w Kolbuszowej oraz w prasie.

 

 

…………………………………………..…………………………………

Data i podpis rodzica/opiekuna prawnego 

 

 

INFORMACJA W SPRAWIE OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH

W ZWIĄZKU Z KONKURSEM DLA UCZNIÓW

 

Kierując się rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (dalej ,,RODO’’),  przekazujemy informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych zbieranych w związku z konkursem dla uczniów:

  1. Administratorem danych osobowych jest Powiat Kolbuszowski z siedzibą pod adresem: ul. 11-go Listopada 10,
    36-100 Kolbuszowa.
  2. Dane osobowe przetwarzane są w celu wykonywania zadań publicznych samorządu powiatowego na podstawie przepisów prawa publicznego dotyczących działalności społeczno – organizatorskiej i oświatowej tego samorządu.
  3. Zgodnie z RODO i na zasadach w nim przewidzianych, przysługuje osobom, których dane są przetwarzane (podmiotom danych):
  4. prawo dostępu do swoich danych (podstawa z art. 15 RODO);
  5. prawo otrzymania kopii danych osobowych podlegających przetwarzaniu (podstawa z art. 15 RODO);
  6. prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych (podstawa z art. 16 RODO);
  7. prawo do usunięcia danych (podstawa z art. 17 RODO);
  8. prawo do ograniczenia przetwarzania (podstawa z art. 18 RODO);
  9. prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (podstawa z art. 21 RODO);
  10. w przypadkach uznania, iż przetwarzanie przez Administratora danych osobowych narusza przepisy RODO, przysługuje prawo do wniesienia skargi do Organu Nadzorczego tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (podstawa z art. 13 ust. 2 lit. d).
  11. Dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych zaś dane przetwarzane na podstawie zgody przetwarzane będą do czasu wycofania zgody.
  12. Dane osobowe mogą zostać przekazywane następującym odbiorcom poprzez upublicznienie wyników konkursu. Dane mogą być przekazywane również instytucjom określonym przez przepisy prawa oraz podwykonawcom (podmiotom przetwarzającym) np. informatycznym wykonującym usługi na rzecz Administratora.
  13. Administrator nie podejmuje decyzji w sposób zautomatyzowany ani nie prowadzi profilowania danych osobowych.
  14. W przypadku przetwarzania na podstawie udzielonej zgody, przysługuje prawo do wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych, ale cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  15. Podanie przez danych osobowych jest wymagane przez Administratora w celu wykonania zadań wyżej wskazanych. Konsekwencją niepodania tych danych będzie brak możliwości realizacji tych zadań.
  16. W sprawie ochrony swoich danych osobowych można skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych poprzez e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Zapraszamy do lektury artykułu przybliżającego temat dyskalkulii, który znajduje się w zakładce "Do poczytania" lub otworzy się po kliknięciu na poniższy link:

https://www.poradnia.kolbuszowa.pl/index.php/zostan-w-domu/250-co-to-jest-dyskalkulia

Po kilku miesiącach wytężonej nauki i porannego wstawania nadszedł czas odpoczynku. Wolny czas można spędzić w ciekawy sposób z kolegami, z rodziną albo samemu. Jeżeli sprzyja pogoda, jest śnieg, to warto wybrać się na sanki, urządzić bitwę na śnieżki, ulepić bałwana albo po prostu pospacerować, podziwiając zimowy krajobraz. A może wybrać się do lasu, żeby poobserwować zwierzęta, które są aktywne zimą? Dobrym pomysłem jest też pójście nad rzekę lub jezioro, żeby nakarmić kaczki czy łabędzie.

Gdy spędzamy czas w domu, idealną rozrywką są planszówki. Można wybierać pomiędzy klasycznym chińczykiem, rodzinnymi grami ćwiczącymi pamięć a bardziej zaawansowanymi grami strategicznymi. Ciekawym pomysłem jest zasadzenie roślin lub zbudowanie karmnika dla ptaków.

Jeżeli na co dzień brakuje wam czasu na wspólne przygotowywanie posiłków, to ferie zimowe są idealną okazją, żeby to nadrobić. Ugotujcie wszystko, na co macie ochotę, może domową pizzę, gofry, ciasteczka?

Kiedy wyczerpią nam się wszystkie pomysły na zagospodarowanie wolnego czasu, zawsze pozostaje najlepszy przyjaciel – książka. Dzięki niej wyruszymy w fascynujący czas przygód i przeżyć.

Miłego wypoczynku!

Strona 2 z 21