Zapraszamy do lektury artykułu przybliżającego temat dyskalkulii, który znajduje się w zakładce "Do poczytania" lub otworzy się po kliknięciu na poniższy link:
https://www.poradnia.kolbuszowa.pl/index.php/zostan-w-domu/250-co-to-jest-dyskalkulia
Zapraszamy do lektury artykułu przybliżającego temat dyskalkulii, który znajduje się w zakładce "Do poczytania" lub otworzy się po kliknięciu na poniższy link:
https://www.poradnia.kolbuszowa.pl/index.php/zostan-w-domu/250-co-to-jest-dyskalkulia
Po kilku miesiącach wytężonej nauki i porannego wstawania nadszedł czas odpoczynku. Wolny czas można spędzić w ciekawy sposób z kolegami, z rodziną albo samemu. Jeżeli sprzyja pogoda, jest śnieg, to warto wybrać się na sanki, urządzić bitwę na śnieżki, ulepić bałwana albo po prostu pospacerować, podziwiając zimowy krajobraz. A może wybrać się do lasu, żeby poobserwować zwierzęta, które są aktywne zimą? Dobrym pomysłem jest też pójście nad rzekę lub jezioro, żeby nakarmić kaczki czy łabędzie.
Gdy spędzamy czas w domu, idealną rozrywką są planszówki. Można wybierać pomiędzy klasycznym chińczykiem, rodzinnymi grami ćwiczącymi pamięć a bardziej zaawansowanymi grami strategicznymi. Ciekawym pomysłem jest zasadzenie roślin lub zbudowanie karmnika dla ptaków.
Jeżeli na co dzień brakuje wam czasu na wspólne przygotowywanie posiłków, to ferie zimowe są idealną okazją, żeby to nadrobić. Ugotujcie wszystko, na co macie ochotę, może domową pizzę, gofry, ciasteczka?
Kiedy wyczerpią nam się wszystkie pomysły na zagospodarowanie wolnego czasu, zawsze pozostaje najlepszy przyjaciel – książka. Dzięki niej wyruszymy w fascynujący czas przygód i przeżyć.
Miłego wypoczynku!
Zapraszamy dzieci w wieku 4-6 lat na pełne zabaw i ćwiczeń warsztaty nauki czytania przygotowujące do nauki w szkole. Pierwsze kroki w nauce czytania - dzieci poznają samogłoski, sylaby, pierwsze słowa, aż do umiejętności samodzielnego odczytywania prostych słów.
O warsztatach:
Warsztaty to cykl spotkań odbywających się raz w tygodniu (50 minut).
Zapisy i kontakt
Trwają zapisy na rok 2023/2024
Telefon: Karolina Przybyło 695550115
Paulina Machowska 601857985
Zgłoszenia przyjmujemy do 24.01.2024 r.
W bieżącym roku szkolnym wznowione zostały prace grupy wsparcia pedagogów szkolnych, specjalnych i pedagogów poradni psychologiczno-pedagogicznej. W czwartek 16 listopada b.r. zajęcia warsztatowe poprowadził pan Arkadiusz Nepelski - trener firmy szkoleniowej "Brakujące lekcje". Poruszone przez niego zagadnienia dotyczyły tematu: "W jaki sposób pracować z rodzicami uczniów, by odnieść sukces i nie ulegać frustracji?" Uczestnicy mogli dokonać analizy trudności, z jakimi mierzą się osoby udzielające pomocy, wymienić się doświadczeniami i spostrzeżeniami w obszarze efektywnego i długofalowego pomagania. Prowadzący zajęcia zwrócił uwagę na konieczność zachowania dobrostanu przez "pomagaczy". Jest to niezbędny warunek, aby oferowana pomoc była skuteczna.
Nasze spotkanie upłynęło w atmosferze otwartości, wzajemnego wsparcia i zrozumienia.
O kolejnych terminach spotkań będziemy informować drogą e-mailową i internetową.
Koordynatorki:
M. Zawadzka
M. Ludera
Wraz z nadejściem jesieni i istotnymi zmianami w świecie przyrody zaczynamy zauważać pogorszenie się naszego funkcjonowania psychofizycznego. Nierzadko stajemy się ociężali, apatyczni, mamy gorszy nastrój i brak chęci do wykonywania codziennych obowiązków. Krótkie dni
i ograniczony czas ekspozycji na słońce ogranicza wytwarzanie przez organizm witaminy D, która jest kluczowa dla aktywności seratoniny. Zarówno serotonina jak i melatonina pomagają utrzymać codzienny rytm organizmu związany
z sezonowym cyklem noc–dzień. Zmiany stężenia serotoniny i melatoniny zakłócają prawidłowy rytm sen–czuwanie. W efekcie powodują trudności
w dostosowaniu się do sezonowych zmian długości dnia, co skutkuje zaburzeniami snu, nastroju i zachowania, opisywanymi jako depresja sezonowa SAD.
Tak jak i dorośli, dzieci również mogą odczuwać negatywne konsekwencje zmian pór roku. Mały człowiek może być bardziej niż zwykle zmęczony, smutny, zniechęcony i nie cieszyć się jak zazwyczaj swoimi ulubionymi aktywnościami. Rodzice nie powinni lekceważyć tego obniżenia nastroju. Dzieci bardzo często nie potrafią zrozumieć i nazwać stanów emocjonalnych, ale poprzez zmianę w swoim zachowaniu sygnalizują doświadczane trudności. Niedobory światła powodują drażliwość, niepokój
i kłopoty z koncentracją uwagi. Ograniczona aktywność na świeżym powietrzu
i niezaspokojona potrzeba ruch wzmacniają pobudliwość i impulsywność.
Jak radzić sobie z sezonowym obniżeniem nastroju u dzieci?
Wskazówki dla rodziców:
Zapewnienie jak największej ilości światła, najlepiej naturalnego,
W słoneczne dni spędzania przynajmniej 30 minut na świeżym powietrzu,
Dostarczanie w jadłospisie odpowiedniego zestawu witamin oraz węglowodanów będących źródłem energii,
Zainteresowanie nowymi aktywnościami i zabawami dostosowanymi
do pory roku,
Dostrzeganie drobiazgów wywołujących radość i uśmiech na twarzy,
Dodatkowy czas przeznaczony na odpoczynek, czasem lepiej, aby prace domowe zaczekały, niż żeby dziecko było zbyt wyczerpane i zniechęciło się do uczniowskich obowiązków,
Okazywanie wsparcia i zrozumienia, wspólnie spędzany czas w gronie rodzinnym,
Umożliwianie kontaktów z rówieśnikami i udziału w zajęciach rozwijających zainteresowania.
Jeśli zauważymy, że stan wyraźnie obniżonego nastroju utrzymuje się
u naszego dziecka bez przerw ponad dwa tygodnie, występują kłopoty ze snem, zobojętnienie, niechęć do wszelkiej aktywności i lęki to powinniśmy udać się na konsultację do specjalisty.
O depresji sezonowej u dzieci można mówić, gdy epizody zaburzeń nastroju powtarzają się 2-3 lata z rzędu o określonej porze – zwykle to październik lub listopad i ustępują wraz z nadejściem wiosny (marzec/kwiecień).
Objawy depresji sezonowej u najmłodszych:
problemy z koncentracją uwagi, zaburzenia pamięci,
istotny spadek motywacji do systematycznej nauki i obniżenie wyników,
odczuwana w ciągu dnia senność,
bóle głowy, brzucha,
smutek, brak energii i ograniczenie motywacji do wykonywania ulubionych aktywności,
obniżenie odporności i często występujące infekcje (np. przeziębienie, grypa),
nadmierna drażliwość, wybuchy złego humoru, a nawet napady agresji,
wzmożony apetyt – objadanie się batonikami, chipsami, lodami („zajadanie” emocji).
Objawy depresji sezonowej mogą być nasilone przez stresujące wydarzenia w życiu dziecka takie jak problemy rodzinne, strata bliskiej osoby, konflikty
z rówieśnikami czy nie radzenie sobie z wymaganiami szkolnymi.
Depresja sezonowa a depresja młodzieńcza
Zachowania depresyjne obserwowane u nastolatków są nietypowe i często odbiegają od ogólnych kryteriów diagnostycznych.
Smutek, przygnębienie, apatia występują w niewielkim nasileniu albo wcale.
Często na pierwszy plan wysuwa się arogancja, agresja czy abnegacja – zachowania, które mylimy z „oczywistym” w tym wieku buntem wobec otaczającego świata.
Cierpienie jakie wynika z doświadczanych trudności odbiera nastolatkom nadzieję i sens życia, a jego konsekwencją jest postawa opozycyjno-buntownicza.
Obserwuje się zachowania ryzykowne, autoagresywne, przekraczające przyjęte normy społeczne, często jako wołanie o pomoc.
Następuje pogorszenie zdolności intelektualnych i obniżenie wyników, co może prowadzić do wagarowanie, a ostatecznie spowodować całkowitą odmowę chodzenia do szkoły.
Widoczne jest zaniedbanie codziennej higieny ciała i wyglądu zewnętrznego.
Znika radość z tego, co sprawiało kiedyś przyjemność. Zaprzestanie uprawiania sportu, czytania książek, oglądania telewizji, spotykania się z przyjaciółmi.
W postawie dominuje wycofanie lub nadmierne pobudzenie.
Obserwuje się zmianę apetytu (brak łaknienia lub objadanie się) albo kłopoty ze snem (częściej to nadmierna senność i problem z porannym wstawaniem).
Objawy depresyjne mogą ukrywać się pod maską dolegliwości fizycznych, takich jak bóle głowy, brzucha, kręgosłupa.
Pojawia się obsesyjne zainteresowanie tematyką śmierci, czytanie na jej temat książki lub mówienie o swojej śmierci.
Dochodzi do ucieczek z domu.
Depresja młodzieńcza może być trudna do wychwycenia przez otoczenie
i często mylona ze zmianami wynikającymi z okresu dorastania czy sezonowości pór roku. Powyższe zachowania, które mogą występować
w zróżnicowanym zakresie i stopniu, mogą być sygnałami choroby, wymagającej specjalistycznej diagnozy, leczenia farmakologicznego
i psychoterapeutycznego.
Izabela Halat-Wójcicka
Wznawiamy dyżury w Punkcie Konsultacyjnym. Na rodziców/ opiekunów małych dzieci i nauczycieli czekają specjaliści pracujący w naszej poradni, którzy oferują swoją pomoc, wiedzę i doświadczenie.
Porady i konsultacje dla rodziców dotyczą:
Porady i konsultacje dla nauczycieli/wychowawców/specjalistów dotyczą:
W ramach punktu można skorzystać z osobistej wizyty po wcześniejszym umówieniu się lub teleporady.
Rejestracja (17 2271-156) lub 6919290909
terminy konsultacji:
Serdecznie zapraszamy psychologów pracujących w placówkach oświatowych z powiatu kolbuszowskiego na spotkanie grupy wsparcia, które odbędzie się w dniu 23.11.2023r. (czwartek) o godz. 14:30 sala 105. Celem spotkania będzie nawiązanie współpracy, wymiana doświadczeń, konsultacje.
Prosimy o wcześniejsze zgłoszenie udziału pod numerem telefonu 17 2271156.
Dnia 16.11.2023 r. o godzinie 14:15 zapraszamy na spotkanie w ramach sieci współpracy pedagogów specjalnych i szkolnych oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej. Gościć będziemy pana Arkadiusza Nepelskiego - doradcę zawodowego, pedagoga i trenera, który poprowadzi z nami zajęcia warsztatowe. Spotkanie w sali 105 (parter). Zgłoszenia przyjmujemy pod nr tel. 2271-156.
Strona 6 z 24