w Kolbuszowej
2 kwietnia to Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Został on ustanowiony w 2008 r. Jego celem jest propagowanie wiedzy na temat autyzmu i budowanie wrażliwości społecznej w tym zakresie.
Autyzm jest zaburzeniem rozwoju związanym z nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego.Pierwsze sygnały autyzmu mogą pojawić się przed 3 rokiem życia. Zdarza się jednak, że już w okresie niemowlęcym rodzice zauważają, że ich dziecko rozwija się inaczej. Symptomy mogące sugerować zaburzenia ze spektrum autyzmu przyjmują różną postać. Nie istnieje całościowy wzorzec zaburzeń, jednak rodzice powinni zwrócić szczególną uwagę na niektóre zachowania dziecka. Zaniepokojeni rodzice bardzo często pytają, jak rozpoznać pierwsze sygnały autyzmu?
Pierwsze objawy autyzmu (u dzieci przed 3. rokiem życia)
Oznaki autyzmu można zaobserwować już u niemowląt i dzieci do trzeciego roku życia. Za takie pierwsze symptomy na wczesnym etapie rozwoju uważane są trudności z nawiązaniem i utrzymaniem kontaktu wzrokowego, niechęć do przytulania się czy brak uśmiechu na widok opiekuna (ograniczenie mimiki). Sygnałem zaburzenia może być również niereagowanie na głos rodziców oraz brak zainteresowania innymi dziećmi. Niepokojącym objawem w pierwszych latach życia dziecka jest także niedzielenie uwagi (niepodążanie za wzrokiem osoby dorosłej) i niewskazywanie palcem na przedmioty czy sytuacje, które budzą zainteresowanie.
Pierwszym z sygnałów na które rodzic powinien zwrócić uwagę może być brak gaworzenia. Jest to obszar, który warto monitorować, ponieważ zaburzony rozwój mowy może mieć inne podłoże, jednak często zdarza się, że towarzyszy spektrum autyzmu. Poza brakiem początków mowy, może być to także uboga mimika i rzadkie okazywanie emocji. Rodzice dzieci, u których później zdiagnozowano autyzm, często wspominają, że już w okresie niemowlęcym zdarzały się sytuacje gdy dziecko błądziło wzrokiem i sprawiało wrażenie nieobecnego.
Symptomy mogące predysponować do zaburzeń ze spektrum autyzmu mogą być widoczne podczas prób zaangażowania dziecka w zabawę lub inne wspólne aktywności, zarówno przez rodziców, jak i rówieśników. Sygnałem mogącym sugerować zaburzenia ze spektrum autyzmu może być brak reakcji dziecka na podawaną zabawkę lub pokazywany przedmiot. Powtarzająca się sytuacja, gdy dziecko nie będzie zainteresowane, powinna skłonić rodziców do zbadania, z czego wynika brak entuzjazmu u dziecka.
Kolejnym aspektem wartym uwagi jest obserwacja w jaki sposób dziecko bawi się gdy przebywa samo. Należy zwrócić uwagę czy zdarzają się sytuacje, gdy zabawa przebiega w ten sam sposób, tą samą zabawką przez wiele godzin. Zazwyczaj dzieci szybko nudzi zajmowanie się jedną czynnością przez dłuższy czas. Podejrzenia może wzbudzić sytuacja, gdy dziecko dobrze czuje się wykonując rutynowe czynności. Jeżeli dziecko przez kilka godzin wykonuje tą samą czynność, warto porozmawiać o tym ze specjalistą.Równie ważnym symptomem, który może świadczyć o spektrum autyzmu, jest wpatrywanie się w jeden punkt przez długi czas. Dzieci z autyzmem lubią powtarzające się czynności. Może to być wielogodzinne wpatrywanie się w wskazówki zegara, pranie w pralce czy wycieraczki samochodu.
Widoczne symptomy, mogące sugerować zaburzenia ze spektrum autyzmu często zostają zauważone, gdy dziecko zaczyna nawiązywać pierwsze formy kontaktu z innymi.Niektóre dzieci z autyzmem nie przywiązują się do osób, które cyklicznie pojawiają się w domu. Na pierwszy rzut oka, wygląda to jakby ignorowało przyjazd babci czy cioci, ale w rzeczywistości może to być sygnał zaburzeń.Warto zwrócić uwagę, czy dziecko niezbyt lubi dotyk lub wręcz nie pozwala dotykać swojej osoby. U nieco starszych dzieci, które umieją już wypowiadać pierwsze słowa, a mimo tego nie widzą chęci i potrzeby w nawiązywaniu kontaktu i przeprowadzaniu pierwszych prób rozmów, może to być wynikiem pierwszych sygnałów zaburzonych interakcji społecznych.Zdarza się, że dzieci z autyzmem powielają cały czas usłyszany w telewizji komunikat, np. w formie sloganu reklamowego. Zdania powtarzane są w kółko, bardzo często bez sensu i odpowiedniego kontekstu
Należy również zwrócić uwagę na zachowania stereotypowe, które mogą wyglądać jak machanie rękami bez przyczyny lub kręcenie się w kółko przez dłuższy czas. Zachowania te są dość specyficzne, a rodzice są w stanie zauważyć czy jest to chwilowa zabawa czy cyklicznie powracająca, nieuzasadniona czynność. Warto zwrócić uwagę na takie szczegóły jak przywiązywanie się do przedmiotów codziennego użytku. Co prawda większość osób miała w dzieciństwie ulubiony kubek, talerz czy zabawkę, natomiast niepokojącym sygnałem mogą być sytuacje, gdy dziecko akurat nie może z tych przedmiotów skorzystać. Nie powinno reagować nadmiernym gniewem, agresją czy paniką. Każde takie zachowanie może sugerować zaburzenie ze spektrum autyzmu. Warto także obserwować nawyki i przyzwyczajenia dziecka. Niepokojąca może być nieadekwatna do sytuacji reakcja, gdy np. ominiemy podczas powrotu do domu charakterystyczne miejsce lub wydarzy się coś nieprzewidzianego, może to być jednym z sygnałów charakterystycznych dla dzieci z autyzmem.
Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę są nietypowe lub intensywne reakcje na dźwięki, zapachy, faktury, światło lub inne bodźce np. zakrywanie uszu i płacz w reakcji na zwykłe dźwięki, unikanie dotyku, domaganie się jedzenia tylko jednego rodzaju pokarmów, duża niechęć do dotykania niektórych powierzchni – piasku, plasteliny, mokrych chusteczek itd.
Autyzm – objawy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
W związku ze zwiększaniem się trudności zadań społecznych, objawy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym stają się bardziej widoczne i łatwiej je diagnozować. Zalicza się do nich m.in.
Wszystkie wspomniane wyżej przykłady mogą się pojawić u dzieci z autyzmem, ale są to tylko przykłady zachowań i sytuacji, które ze względu na indywidualność każdego zaburzenia, mogą przybierać zupełnie inną formę i należy je rozpatrywać jedynie w kategoriach wskazówki o tym jak rozpoznać sygnały autyzmu.Spektrum autyzmu charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem zaburzeń, które mogą objawiać się w bardzo indywidualny sposób. Warto mieć na uwadze, że wystąpienie pojedynczych z wymienionych przez nas sygnałów, nie oznacza jeszcze autyzmu, ponieważ trudność diagnozy polega również na wykluczeniu innych, podobnych zaburzeń.
Drogi Rodzicu, jeśli niepokoi Cię rozwój Twojego dziecka, warto zgłosić się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej albo skontaktować się z organizacjami pozarządowymi czy ośrodkami prowadzącymi terapię dzieci z autyzmem. Tam będziesz mógł podzielić się obawami ze specjalistą, wyjaśnić wątpliwości i w razie potrzeby zostaniesz pokierowany na dalszą diagnozę.
Paulina Machowska
Justyna Pomykała
Doradztwo zawodowe jest jednym ze statutowych zadań poradni. Co roku podejmujemy szereg działań w szkołach i na terenie naszej placówki, mających na celu pomoc uczniom w określeniu predyspozycji potrzebnych do wyboru szkoły lub zawodu. Diagnozujemy 200 – 300 osób i przeprowadzamy indywidualne rozmowy doradcze.
Na terenie szkół prowadzimy :
zajęcia warsztatowe ( poznawanie siebie i swoich preferencji zawodowych, aktualnego zapotrzebowania na rynku pracy itp.),
grupowe badania predyspozycji zawodowych, a po nich indywidualne rozmowy doradcze (uczniowie klas ósmych szkół podstawowych, młodzież ze szkół ponadpodstawowych).
Na terenie poradni:
pogłębiona diagnoza możliwości poznawczych, ilorazu inteligencji, cech osobowości, zainteresowań,
indywidualne poradnictwo, rozpoznawanie rynku edukacyjnego pod kątem posiadanych predyspozycji i aktualnego stanu zdrowia.
Więcej o doradztwie w zakładce „Do poczytania”
Zachęcamy do skorzystania z naszej oferty.
Izabela Halat – Wójcicka
Beata Zasowska
Rozpoczęliśmy kolejny rok zadań w ramach Wiodącego Ośrodka Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczego.
W 2022 roku, począwszy od maja , kompleksowym wspomaganiem w ramach zadań WOKRO objęto dziesięcioro dzieci, ze zdiagnozowaną niepełnosprawnością lub zagrożonych niepełnosprawnością, w wieku od 2 do 6 roku życia. Dzieci mieszkają na terenie powiatu kolbuszowskiego. Łącznie zrealizowano 307 godzin bezpośredniej pracy z dzieckiem i rodzicem. Prowadzono terapię psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną, zajęcia z oligofrenopedagogiem, specjalistami z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju i z zakresu autyzmu. Czworo dzieci korzystało z fizjoterapii, w wymiarze 96 godzin. Działania w ramach ośrodka monitoruje dyrektor poradni, w ramach zadań własnych. Zespoły prowadzoną dokumentację potwierdzającą realizację zadań, zgodnie z przepisami prawa oświatowego, dotyczącymi WWRD.
Na terenie poradni raz w miesiącu można skorzystać z Punktu Konsultacyjnego dla rodziców, nauczycieli i specjalistów pracujących z małymi dziećmi.
Poradnia dysponuje specjalistycznymi pomocami terapeutyczno-dydaktycznym, salą doświadczania światła, zakupiono również wyposażenie do diagnozy i terapii Integracji Sensorycznej.
Specjaliści uczestniczą również w licznych kursach i szkoleniach, doskonaląc i wzbogacając swój warsztat pracy.
Obecnie rozpoczynamy kolejny rok pracy. Rodziców zaniepokojonych rozwojem swoich dzieci, zainteresowanych wskazówkami dotyczących sposobów usprawniania dziecka w warunkach domowych oraz potrzebujących wsparcia emocjonalnego., zapraszamy do naszej poradni, w godzinach otwarcia. Informacje można uzyskać również telefonicznie pod numerem 17-2271-156. Terminy przyjęć w ramach Punktu Konsultacyjnego można znaleźć na stronie internetowe; www.poradnia.kolbuszowa.pl
Z nowym rokiem wznawiamy dyżury w Punkcie Konsultacyjnym. Na rodziców/ opiekunów małych dzieci i nauczycieli czekają specjaliści pracujący w naszej poradni, którzy oferują swoją pomoc, wiedzę i doświadczenie.
Porady i konsultacje dla rodziców dotyczą:
Porady i konsultacje dla nauczycieli/wychowawców/specjalistów dotyczą:
W ramach punktu można skorzystać z osobistej wizyty po wcześniejszym umówieniu się lub teleporady.
Rejestracja (17 2271-156) lub 6919290909
terminy konsultacji:
Zapraszamy na grupowe zajęcia według programu
„Zaczarowani bajką”
Zapraszamy na grupowe zajęcia terapeutyczne dla dzieci z problemami lękowymi i trudnościami adaptacyjnymi z klas IV i V szkoły podstawowej. Zajęcia realizowane będą według programu „Zaczarowani bajką”.
Celem zajęć jest pomóc dzieciom w radzeniu sobie w różnych sytuacjach wywołujących niepewność, niepokój i lęk związanych z nauką, z funkcjonowaniem rówieśniczym i w różnych sytuacjach społecznych.
Główną metodą pracy z dziećmi będzie terapia bajką. Ponadto wykorzystywane będą: arteterapia, relaksacja, muzykoterapia, gry i zabawy interakcyjne, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.
Zajęcia pomogą dzieciom:
Program zakłada 20 spotkań. Zajęcia odbywać się będą na terenie Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kolbuszowej w każdy czwartek od 15:00 do 16:00 w sali 105.
Początek zajęć 2 lutego 2023 r., zakończenie w czerwcu 2023 r. W zajęciach uczestniczyć będzie 8- 10 dzieci.
Zgłoszenia prosimy kierować do prowadzącej zajęcia: J. Bystrek (p. 106, tel. 7445 726)
lub w sekretariacie poradni tel. 2271 156.
Zapraszamy specjalistów – psychologów zatrudnionych w placówkach oświatowych z terenu powiatu kolbuszowskiego na spotkanie w ramach grupy wsparcia, które odbędzie się 12.12.2022r. w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej w sali 105 w gadzinach 9.00 -11.00.
W czasie spotkania będzie możliwa wymiana doświadczeń, konsultacje grupowe lub indywidualne, zapoznanie z proponowanymi przez poradnię formami współpracy. Swój udział proszę zgłaszać pod numerem telefonu 17 2271-156 lub osobiście w sekretariacie poradni.
Serdecznie zapraszamy
Dyrektor oraz psycholodzy z PP-P w Kolbuszowej
W związku z wejściem w życie rozporządzenia MEN z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, odbyła się grupa wparcia, w której uczestniczyli pedagodzy specjalni zatrudnieni w szkołach powiatowych, ponadpodstawowych i pedagodzy z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej.
W trakcie spotkania odbyły się konsultacje mające na celu:
Wymiana doświadczeń i prowadzone dyskusje służyły określeniu form współpracy między placówkami oświatowymi.
W ramach prowadzonych działań utworzono na platformie www.doskonaleniewsieci.pl sieć współpracy i samokształcenia dla pedagogów specjalnych. Przeprowadzono także diagnozę potrzeb uczestników. Pozwoli to kontynuować prace zespołu specjalistów, zgodnie z oczekiwaniami.
Koordynatorki: Marta Ludera Marta Zawadzka
Serdecznie zapraszamy uczniów klas I – III (z diagnoza autyzmu, Zespołu Aspergera) na Trening Umiejętności Społeczno-Emocjonalnych (TUS-E). Zajęcia warsztatowe mają na celu rozwinięcie kompetencji społecznych, w tym umiejętności rozpoznawania i reagowania na swoje i cudze emocje, dobrej komunikacji czy współpracy w grupie. Umiejętności te ćwiczone są podczas zabaw i gier, a przede wszystkim dzięki tworzeniu przez terapeutów sytuacji społecznych umożliwiających przełamywanie schematów i sposobów reagowania.
Spotkania będą odbywały się we wtorki o godzi. 15.00 co dwa tygodnie w okresie od listopada 2022 do maja 2023. Pierwsze spotkanie odbędzie się 15 listopada, godz. 15.00 sala 105 (parter, budynek starostwa).
Zgłoszenia przyjmujemy pod numerem Tel. (17) 2271-156. Szczegółowych informacjo udzielają osoby prowadzące zajęcia: Paulina Machowska, Izabela Halat-Wójcicka
Zaproszenie!
Specjaliści z Poradni Psychologiczni-Pedagogicznej w Kolbuszowej zapraszają pedagogów specjalnych na spotkanie w ramach sieci współpracy i samokształcenia. Grupa wsparcia odbędzie się 2 listopada 2022r. o godz. 9. Osoby zainteresowane wzięciem udziału w spotkaniu proszone są o telefoniczne zgłoszenie do najbliższego piątku (28.10.2022r.) pod numerem telefony 17 2271 156.
Serdecznie zapraszamy!
Serdecznie zapraszamy do lektury ciekawego artykułu autorstwa Pauliny Machowskiej. Znajduje się on w zakładce "Publikacje" i przybliża zasady motywowania dzieci do nauki.
Jak motywować dziecko do nauki?
Strona 6 z 22