Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Aktualności

Zapraszamy rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku przedszkolnym i szkolnym na drugie spotkanie  grupy wsparcia. Warsztaty  odbędą się 9 czerwca 2022 od godziny 9:30 w formie stacjonarnej – na terenie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w budynku starostwa, ul. 11-go listopada 10 Kolbuszowa.

Podczas spotkania porozmawiamy o wdrażaniu dzieci do obowiązków domowych, przestrzeganiu zasad oraz radzeniu sobie z nowymi dla nich sytuacjami.

Zainteresowane osoby prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem telefonu 17 2271-156 lub mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Zgłoszenia przyjmujemy do 7 czerwca 2022r. 

 Autyzm u dzieci - objawy autyzmu - PoradnikZdrowie.pl

Osoby prowadzące:

Izabela Halat – Wójcicka

Paulina Machowska

Justyna Pomykała

„Czy moje dziecko jest przygotowane do pójścia do pierwszej klasy”, „Czy poradzi sobie z nowymi obowiązkami?”, „Czy odnajdzie się wśród rówieśników?”
Takie pytania towarzyszą wielu rodzicom, których dzieci  mają rozpocząć naukę w klasie pierwszej. Diagnoza gotowości szkolnej przeprowadzona wśród dzieci 6-cio letnich, może pomóc rozwiać wątpliwości, dać wskazówki do dalszej pracy. Dziecko gotowe do podjęcia nauki w szkole powinno być na tyle dojrzałe, aby sprostać wymaganiom stawianym przez środowisko szkolne. Gotowość obejmuje sferę intelektualną, społeczno-emocjonalną i fizyczną. Analiza przygotowania dzieci do nauki w szkole jest zadaniem nauczycieli zgodnie z rozporządzeniem MEN (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).  w sprawie podstawy programowej.   To od nich rodzice otrzymują diagnozę przedszkolną , wskazówki i zalecenia do ćwiczeń z dzieckiem.
Również specjaliści z naszej poradni (psycholodzy, pedagodzy, logopeda) przeprowadzają, na wniosek rodziców, diagnozę gotowości szkolnej. Robimy to na terenie naszej placówki lub w szkołach i przedszkolach.
W każdym roku jesteśmy w placówkach z naszego powiatu, aby przeprowadzić pogłębioną diagnozę dojrzałości szkolnej. W roku szkolnym 2021/22 pracownicy byli zaproszeni do czterech placówek, gdzie badaniami zostało objętych 46 dzieci z klas „O”.
Każdorazowo rodzice byli informowani o wynikach diagnozy i otrzymywali stosowne zalecenia.
Mamy nadzieję, że sześciolatki z radością rozpoczną od września naukę w pierwszej klasie.
W  kontekście tematu dojrzałości szkolnej ,ciągle aktualne wydają się słowa Janusza Korczaka:
„Nie zmuszaj dzieci do aktywności, lecz wyzwalaj ich aktywność. Nie każ myśleć, lecz twórz warunki do myślenia. Nie żądaj, lecz przekonuj. Pozwól dziecku pytać i powoli rozwijaj jego umysł tak, aby samo chciało wiedzieć …’’
                                                                                       
opracowała Marta Ludera - logopeda, surdopedagog

W dniu 25 kwietnia 2022r. odbyło się kolejne spotkanie pedagogów szkolnych i pracowników poradni w ramach sieci współpracy i samokształcenia.
 Prelegentem była psycholog z naszej placówki Pani Halina Raszewska, która przeprowadziła szkolenie pod tytułem  " Z pustego Salomon nie naleje...". 
 Tematyka dotyczyła umiejętności dbania o swój dobrostan. Pani prowadząca zwróciła uwagę na konieczność troszczenia się przez osoby udzielające  pomocy o własne potrzeby. Jest to warunkiem skuteczności oddziaływań terapeutycznych.
 Dbanie o siebie wymaga praktyki, więc uczestnicy mieli możliwość dokonania refleksji, czy wystarczająco potrafią zaopiekować się sobą.
 Poruszane były również sprawy bieżące związane z sytuacją szkolną dzieci i młodzieży.
 Bardzo dziękujemy Pani prowadzącej i wszystkim uczestnikom.
  Koordynatorki

Jak wzmocnić pewność siebie i swój dobrostan (nie tylko) w czasie kryzysu?  Zacznij od poczucia własnej wartości – Inspirantka

 

Zapytanie ofertowe dotyczące zatrudnienia specjalistów:

  • Fizykoterapeuty /Rehabilitanta
  • Pedagoga
  • Psychologa
  • Logopedy/Neurologopedy

do realizacji zadań wiodącego ośrodka koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczego na obszarze powiatu kolbuszowskiego, określonych w art. 90v ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych (Dz.U. poz. 1712).

 

Uprzejmie informujemy, iż Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kolbuszowej dnia 15 kwietnia b.r., tj. w Wielki Piątek czynna będzie w godzinach 8:00 - 12:00.

Wielki Piątek – Parafia Najświętszego Serca Pana Jezusa

... oczy najpierw rozszerzają, a potem zwężają, nie mogę przy jednym podejściu tego wszystkiego opanować, i prawdę powiedziawszy, nawet nie próbuję.
Spróbuj patrzeć na usta jak ktoś mówi i zobacz, ile kształtów przybierają. Pewna trudność, która się tu pojawia, polega na tym, że zaczyna cię to bawić i zapominasz o słuchaniu. Innym dobrym rozwiązaniem jest potrzeć na ucho mówiącego. Jest to dobre dlatego, że przypomina ci o słuchaniu i nie dostarcza żadnych zakłóceń ( chyba, że trafisz na kogoś, kto rusza uchem!)."

,,Świry, dziwadła i Zespół Aspergera'' Jakson Luke

Przez całe swoje życie uczyłem się życia w otaczającym mnie świecie zdrowych ludzi. Na pamięć uczyłem się reakcji i gestów, jakie powinienem wykonać w każdej sytuacji życiowej. Nauczyłem się, że w czasie rozmowy muszę patrzyć drugiej osobie między powieki, aby nawiązać w ten sposób kontakt wzrokowy. Mam też wyćwiczone wszystkie gesty, jakie powinienem wykonywać w czasie rozmowy. Ale i tak czuję się niepewnie

''Zrozumieć osoby z ciężkim autyzmem'' Peter Vermeulen

   Ja myślę i  czuję i tak samo jak inne dzieci. I chciałbym się tak samo zachowywać. Ale nie umiem. Ciągle robię dziwne rzeczy i wszyscy myślą, że jestem głupkiem. Ale mnie naprawdę ubrania bolą, dlatego krzyczę jak mnie mama ubiera. I światło mnie boli. I hałas. Dlatego chodzę  w kominiarce. Wtedy nic mi się nie stanie bo jestem schowany. Ale rodzice chyba tego nie lubią. I nie chcą, żebym się kąpał w kominiarce. Ale ja muszę. I muszę się zawijać w koc i włazić pod materac. Lubię być taki ściśnięty, wtedy się uspokajam. Ale nie lubię, jak ktoś mnie dotyka. Nawet mama. To niemiłe. Ja wiem, że mamie jest przez to przykro. I przykro im jak wrzeszczę. A wrzeszczę zawsze jak mnie boli albo jak się boję.  A bolą mnie róże hałasy. Na przykład jak dzwoni telefon to mi się wydaje, że dzwoni w głowie. Za to lubię +dźwięk odkurzacza.


''Kosmita '' Roksana Jędrzejewska -Wróbel

Kiedy jako małe dziecko przebywałem w rodzinnym domu matki, babcia podnosiła mnie i stroiła do mnie miny (…) nie byłem pewien, o co jej chodzi, kiedy mnie łapała i zbliżała swoją twarz do mojej. Wydawała się przede wszystkim potwornie wielka. Stroiła miny niczym klaun cyrkowy – przesadzone i dziwne. Gapiłem się na nią coraz bardziej zdziwiony i zmartwiony. To śmieszne? Czy groźne? Nigdy nie umiałem rozróżnić. W końcu miała dość.

„Jestem inny. Moje wskazówki dla aspich, ich rodzin i terapeutów” John Elder Robison

             Te fragmenty książek napisane przez osoby z autyzmem i specjalistów,  pokazują nam jak ich sposób doświadczania świata jest odmienny od naszego. Jak trudno nam zrozumieć ich świat, a im nasz. Jak wiele wysiłku, pracy, wyćwiczenia konkretnych umiejętności, muszą włożyć w dostosowanie się do obowiązujących zasad życia społecznego.

             Obchodzony 2  kwietnia Światowy Dzień Świadomości Autyzmu chce nam przypomnieć, że osoby autystyczny są wśród nas. Podejmowane inicjatywy pokazują nam problemy z jakim zmagają się na co dzień. Odrzucenie, izolacja, samotność tego doświadczają najczęściej. Pamiętajmy, że nasz uśmiech, zrozumienie, dobre słowo zamiast złośliwego komentarza o ,,niewychowanym dziecku,, na ulicy czy w w sklepie znaczy bardzo wiele. Bo możemy spróbować zrozumieć i zaakceptować ich świat.

             Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Kolbuszowej  podejmuje szereg działań wspierających dzieci i młodzież z zaburzaniami za spektrum autyzmu, ich rodziców oraz nauczycieli. Prowadzimy badania przesiewowe, konsultacje psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne.  Obejmujemy dzieci i młodzież terapią indywidualną i grupową oraz wczesnym wspomagania rozwoju. Współpracujemy z wychowawcami, nauczycielami wspomagającymi i dyrektorami. Wydajemy niezbędne dokumenty do organizacji kształcenia specjalnego na terenie szkół  i placówek.

             14.01.2022 odbyło się kolejne spotkanie w ramach sieci współpracy i doskonalenia nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami z autyzmem i trudnościami w sferze emocjonalno-społecznej. Podczas zdalnych warsztatów rozmawialiśmy o problemach, jakie spotykają w  swojej bieżącej pracy. Wspólnie szukaliśmy efektywnych metod  angażowania  uczniów w tok lekcji, sprawdzania wiedzy, wykorzystywania ich szczególnych umiejętności i zainteresowań. Zastanawialiśmy się jak reagować na zachowania agresywne, trudne, zakłócające pracę na zajęciach.

            Ponadto 24 marca 2022r  zainicjowaliśmy powstaniegrupy wsparcia dla rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Spotkanie odbyło się w formie zdalnej. W jego ramach przeprowadzono dwa krótkie szkolenia:  ,, Jak rozmawiać z dzieckiem o jego niepełnoprawności'' i „Jak pomóc dziecku radzić sobie z trudnymi emocjami, wynikającymi ze stresu i nieprzewidywalnych sytuacji''. Ponadto poruszono wiele tematów związanych z codziennym funkcjonowaniem osób z autyzmem. Inicjatywa ta spotkała się z pozytywnym odbiorem i w związku z tym planujemy kolejne spotkanie w czerwcu (szczegóły podamy na naszej stronie internetowej). Serdecznie zapraszamy wszystkim rodziców. Chcemy aby spotkania miały charakter cykliczny i były miejscem wymiany doświadczeń oraz dzielenia się dobrymi praktykami. Aby nie tylko rozwijały kompetencje rodzicielskie, ale także wzmacniały wiarę  w siebie   i dawały pozytywną energię do radzenia sobie  z codziennymi trudnościami.

 Zbliżający się miesiąc maj będzie czasem wielkich wyzwań dla ósmoklasistów oraz maturzystów. Warto pamiętać, że uczniowie, u których zdiagnozowane zostały zaburzenia ze spektrum autyzmu i realizują na terenie szkoły orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,  egzaminy zewnętrzne będą zdawać w odpowiednio dostosowanych warunkach i formie.

Omówienie warunków i formy przeprowadzenia egzaminów zewnętrznych
dla uczniów z autyzmem można znaleźć w zakładce „Do poczytania”.

oprac.  Justyna Pomykała (psycholog, specjalista z zakresu autyzmu), Izabela Halat-Wójcicka (psycholog, specjalista WWRD), Paulina Machowska (pedagog, specjalista z zakresu autyzmu)

 

ZAŚWIEĆ NA NIEBIESKO

W dniu 24 marca dyrektor poradni gościła w panelu dyskusyjnym w ramach VI Konferencji Szkoleniowej Rzecznika Praw Dziecka dla Profesjonalistów.  Debata dotyczyła współczesnych uzależnień oraz zagrożeń dla dzieci, młodzieży i rodziny.i Miała ona charakter wymiany doświadczeń i spostrzeżeń pomiędzy zaproszonymi gośćmi :
Mikołaj Pawlak Rzecznik Praw Dziecka - słowo wstępne
Michał Owczarski - Fundacja Życie
Aleksandra Gil FEZiP - Zaburzenia zegara biologicznego i przeładowanie technologiami DYSKUSJA PANELOWA
Jacek Stec - Fundacja "TeDeKa" Tożsamość Dziedzictwo Kultura
Aleksandra Gil - Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii
Magdalena Ossowska - psycholog, psychotraumatolog, terapeuta EMDR
Dawid Wrzesiński - Stowarzyszenie Młody Dolny Śląsk
Ewa Adamczyk - psycholog, Biuro Rzecznika Praw Dziecka
dr Anna Bieganowska Skóra - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
dr hab. Agnieszka Buczak - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Piotr Szwędrowski - Fundacja „Wypłyń na Głębię”
Dariusz Miziołek - Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli
Dorota Frankiewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej

 

W lutym 2022r. zakończyły się zajęcia grupowe dla dzieci z nadpobudliwością psychoruchową w wieku przedszkolnym (5-cio i 6-cio latków). Realizowane były według autorskiego programu „Rosnę w górę” i trwały od października 2021r. do lutego 2022r.

Głównym celem zajęć było udzielenie pomocy dzieciom w lepszym funkcjonowaniu w środowisku domowym, przedszkolnym i rówieśniczym.

Na zajęciach przedszkolaki poznawały siebie i wzmacniały poczucie własnej wartości. Uczyły się współdziałania, okazywania uczuć, dostrzegania potrzeb innych. Ponadto zdobywały umiejętność panowania nad impulsywnymi reakcjami i dłuższego koncentrowania się na zadaniach. Zajęcia służyły również wyciszeniu układu nerwowego, zaspokajaniu potrzeby ruchu w zabawach muzyczno-rytmicznych.

Zajęcia zakończyły się spotkaniem z rodzicami, podczas którego przekazano ogólne zasady wychowania oraz reguły postępowania z dzieckiem nadpobudliwym.

Z obserwacji zachowań dzieci wynikało, że w lepszym stopniu rozumieją jakie postawy i wartości są ważne w codziennym funkcjonowaniu, w relacjach z rówieśnikami i innymi ludźmi.   

Prowadzący zajęcia: Jolanta Bystrek, Marta Zawadzka

 

 

Serdecznie zapraszamy nauczycieli pracujących z uczniami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz trudnościami w sferze społeczno-emocjonalnej na drugie w tym roku szkolnym spotkanie w ramach sieci współpracy i doskonalenia. Poruszone zostaną tematy, których nie udało się zrealizować na poprzednim spotkaniu. Porozmawiamy też o radzeniu sobie z emocjami wynikającymi z nieprzewidywalnych sytuacji.

Warsztaty odbędą się w formie zdalnej na platformie Google Meet w dniu 25 marca 2022 od       godz. 13:30.

Tematy wykładów:

  1. Sprawdzanie wiadomości u uczniów z autyzmem (w tym przygotowanie do egzaminów i sprawdzianów).
  2. Radzenie sobie ze stresem w obliczu nowych, nieprzewidzianych sytuacji.
  3. Warunki i formy przeprowadzenia egzaminów zewnętrznych dla uczniów z autyzmem.

Zgłoszenia prosimy przesłać na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefonicznie pod numerem 17 2271-156 – podając adres pod który zostanie wysłane zaproszenie (link będzie aktywny w dniu spotkania).

Zgłoszenia przyjmujemy do 18 marca 2022r.

Serdecznie zapraszamy!

Izabela Halat-Wójcicka, Justyna Pomykała, Paulina Machowska

Zabawki wspierające rozwój dzieci z autyzmem - Mjakmama.pl

Zapraszamy rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku przedszkolnym i szkolnym na pierwsze spotkanie nowopowstającej grupy wsparcia, spotkanie w formie zdalnej na platformie Google Meet odbędzie się 23 marca 2022 od godziny 9:30.

W ramach spotkania przewidujemy dwa krótkie wykłady:

  1. Jak rozmawiać z dzieckiem o jego niepełnosprawności?
  2. Jak pomóc dziecku radzić sobie z trudnymi emocjami wynikającymi ze stresu i nieprzewidywalnych sytuacji ?

Ponadto rodziców prosimy o przesyłanie pytań, opisu problemów, z którymi się zmagają. Wspólnie poszukamy odpowiedzi i dobrych rozwiązań.

Zainteresowane osoby prosimy o zgłoszenie się telefoniczne pod numerem telefonu 17 2271-156 lub mailowo Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Koniecznie prosimy o podanie numeru telefonu i adresu mailowego, na które zostanie wysłane zaproszenie w formie linku.

Zgłoszenia przyjmujemy do 18 marca 2022r. 

Szczegółowe informacje można uzyskać u specjalistów organizujących spotkanie: Izabela Halat-Wójcicka, Justyna Pomykała, Paulina Machowska

 

 

 

Strona 6 z 21