Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Pomóżmy dzieciom być zrównoważonymi i życzliwymi

                Zarówno pobudliwość emocjonalna i ruchowa, jak i zachowania agresywne występują u dzieci dość często. Obserwuje się je już w wieku przedszkolnym. Warto zastanowić się jakie postawy czy sytuacje wychowawcze sprzyjają rozwijaniu się nadpobudliwości psychoruchowej.
Zwrócić trzeba uwagę na następujące:

  • brak spokojnej atmosfery wychowawczej; niezgoda, kłótnie w rodzinie, uzależnienia, nerwowe i gwałtowne reagowanie,
  • wychowywanie się w rodzinie wielopokoleniowej, w której jest brak jednomyślności (rodzice wymagają, dziadkowie pobłażają, rozpieszczają),
  • niekonsekwencja; raz wymaga się od dziecka, innym razem nie, jeden rodzic daje karę, drugi z niej zwalnia,
  • brak czasu dla dziecka; rodzic zapracowany, pracuje za granicą, dokształca się, życie
    w ciągłym pośpiechu,
  • nadmierne wymagania; rygor, częste kary, wysokie ambicje rodziców i wymagania
    w stosunku do dziecka, dziecko żyje w stresie,
  • nadmierne ochranianie i brak obowiązków; całkowita swoboda, wszystko dziecku wolno, nie jest włączane w obowiązki i z nadmiaru wolności „rodzi się”często tzw. tyran,
  • zbyt dużo bodźców płynących z mediów obciążających układ nerwowy, w konsekwencji niecierpliwość, rozdrażnienie, problemy w koncentracją, z kontrolą emocji,
  • za mało zdrowego wypoczynku, relaksu na świeżym powietrzu,
  • niezaspokojona potrzeba miłości, bezpieczeństwa, w następstwie wykształcona postawa lękowa i niepokój wewnętrzny i zewnętrzny,
  • błędy żywieniowe; produkty i napoje z barwnikami, konserwantami, słodycze, fast-foody.

Nadmienić trzeba, że wymienione postawy i sytuacje wychowawcze mogą być również przyczyną problemów z regulacją emocji, przyczyną zachowań agresywnych. Reakcje agresywne rozwijają się ponadto gdy:

  • dziecko ma za dużo nagromadzonych negatywnych emocji (złości, żalu, buntu, nienawiści…), odreagowuje je w sposób agresywny,
  • doświadcza agresji (słownej, psychicznej, fizycznej) lub jest jej świadkiem, uczy się takiego sposobu reagowania, naśladuje,
  • obserwuje agresję w bajkach, filmach, grach, doświadcza jej w muzyce, a potem na co dzień powiela taką postawę.

Dziecku nadpobudliwemu czy agresywnemu trudno jest zgodnie współżyć i współdziałać
z rówieśnikami, utrzymywać dobre relacje z rodzeństwem, rodzicami, wychowawcami
i nauczycielami.

Trzeba więc dołożyć wszelkich starań, by mu pomóc.

Ważne jest:

  • zadbanie o pełną miłości, wzajemny szacunek, spokojną atmosferę w domu,
  • kontrolowanie tego co dziecko ogląda w telewizji, w komputerze, w telefonie, w co gra, ograniczenie do minimum czasu przed mediami (dla rozrywki tylko w weekend, jeśli chodzi
    o czas, to w wieku przedszkolnym wcale lub bardzo krótko, dzieci w wieku młodszym szkolnym do pół godziny, starszym stopniowo można wydłużać czas), tłumaczenie negatywnych skutków na zdrowie somatyczne i psychiczne, niedopuszczanie do uzależnienia,
  • akceptowanie dziecka takie, jakie jest, zapewnianie o miłości, stosowanie pochwał, rozwijanie mocnych stron, nie wymaganie ponad jego możliwości,
  • pomaganie w utrzymywaniu dobrych relacji z innymi; uczenie dobrych manier, uwrażliwianie na krzywdę i potrzeby innych, zachęcanie do udzielania pomocy pokrzywdzonym, by np. pożyczało jeśli trzeba, itd.,
  • nie krytykowanie innych (nauczycieli, sąsiadów, innych dzieci) przy dzieciach, nie podważanie autorytetu nauczycieli i wychowawców,
  • uczenie szacunku do dóbr materialnych (własnych, domowych, społecznych); upominanie, gdy rzuca śmieci nie do kosza, niszczy mienie społeczne, dawanie dobrego przykładu w tym zakresie,
  • wdrażanie do obowiązków domowych; niech sprząta, myje naczynia, obsługuje zmywarkę, wynosi śmieci, grabi liście, odśnieża, włącza się w prace kuchenne itd.,
  • uczenie odpowiedzialności za złe czyny i wybory; niech przeprosi rodzeństwo, rodzica, rówieśnika, nauczyciela, niech z własnych pieniędzy odkupi zniszczoną rzecz itd.,
  • zwalczanie konsumpcyjnego stylu życia; nie spełnianie wszystkich zachcianek i próśb, posiadania modnego czy markowego ubrania, nowszego modelu telefonu, niezdrowych, reklamowanych artykułów spożywczych itd.,
  • zadbanie o wyciszenie dziecka, wspólne spędzanie czasu (zabawy, gry, spacery, itp),
    o rozmowy na różne tematy,
  • zapewnienie zdrowej żywności i właściwej diety, unikanie produktów, pożywienia z dużą zawartością cukru, konserwantów, barwników,
  • współpracowanie z wychowawcami, nauczycielami, specjalistami w poszukiwaniu i ustalaniu najlepszych rozwiązań, form pomocy; gdy pojawi się w przedszkolu / szkole konflikt rówieśniczy lub jakikolwiek problem, to wysłuchanie relacji dziecka, ale też kierowanie się zasadą ograniczonego zaufania i dążenie do ustalenia prawdy, skonfrontowanie relacji dziecka z obserwacją nauczycieli, rówieśników.

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kolbuszowej zaprasza do korzystania z diagnozy problemów rozwojowych i wychowawczych, do korzystania z porad, z terapii indywidualnej
i grupowej.

Życzymy sukcesów wychowawczych.

 

Opracowanie:

Jolanta Bystrek - psycholog