Informujemy, że poszerzył się zakres form pomocy świadczonych przez poradnię, o diagnozę i terapię zaburzeń przetwarzania sensorycznego oraz terapię ręki. Posiadamy atrakcyjnie wyposażoną salę Integracji Sensorycznej, gdzie w formie zabawy prowadzone są różnorodne zadania ruchowe i manualne, stymulujące układ nerwowy do efektywnego działania.
Teoria integracji sensorycznej zakłada, że mózg człowieka nieustannie odbiera informacje dostarczane przez zmysły. Porządkuje je, aby zorganizować zachowanie ludzi i odpowiednio reagować na otoczenie. Centralny układ nerwowy nieustannie skupia się na bodźcach sensorycznych pochodzących z zewnątrz oraz z wewnętrznych receptorów, przesiewa je, sortuje, a w odpowiedzi steruje celowymi czynnościami. Dzięki sprawnej pracy mózgu, układu nerwowego, zmysłów, bazowych układów: równowagi, propriocepcji, dotykowi, możliwa jest skuteczna adaptacja do warunków zewnętrznych. Czasem jednak dochodzi do niewłaściwej integracji bodźców sensorycznych. Prowadzi to do wielu problemów w rozwoju motorycznym, zachowaniu, nauce, prawidłowych nawykach żywieniowych. Dotyczy dzieci, ale nieusprawnione mechanizmy, wpływają negatywnie również na funkcjonowanie młodzieży oraz dorosłych. Procesy integracji kształtują się do około 4 roku życia. Możliwość diagnozy dotyczy dzieci od 4 do 9 lat. U młodszych dzieci można mówić o ryzyku wystąpienia zaburzeń. Wtedy też stymulacja przynosi najlepsze efekty.
Chętnych do zapoznania się z teorią, klasyfikacją, objawami zaburzeń przetwarzania sensorycznego, zapraszamy do przeczytania interesującego artykułu zamieszczonego na naszej stronie, w zakładce „Do poczytania”.
Serdecznie zapraszamy do skorzystania z usług poradni, jeśli opisane niepokojące objawy, w dużej mierze dotyczą Państwa dzieci.
Opracowała Agnieszka Tyczka – psycholog, diagnosta i terapeuta SI
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
w Kolbuszowej