Zespół nauczycieli –pracowników poradni oraz pedagogów szkolnych z terenu powiatu kolbuszowskiego po raz kolejny spotkał się w dniu 5 listopada 2018r. w siedzibie PP-Pw Kolbuszowej.
Sieć :
- współpracuje w ramach wybranego zagadnienia,
-wspólnie rozwiązuje problemy/uczestnicy dzielą się pomysłami,spostrzeżeniami i propozycjami,
-wymienia własne doświadczenia ,
- niekiedy korzysta z pomocy zewnętrznych ekspertów.
Pracą sieci współpracy i samokształcenia kierują obecnie koordynatorzy, którymi są pracownicy poradni Marta Ludera i Marta Zawadzka.
Tym razem obydwie Panie przygotowały wystąpienie na temat:
„Budowanie dobrej relacji rodzic-nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu dziecka”.
Wstępem do rozważań były słowa jednego z czołowych polskich psychologów. Oto one :
„Rodzice są jak ogrodnicy, którzy kupują nasiona. Tyle, że w przypadku dzieci nie ma takich ładnych torebeczek, gdzie widać, co z każdego nasionka wyrośnie i instrukcji, jak się o to nasionko troszczyć .
Wszystko jest wymieszane, wsadza się rękę do worka i bierze co popadnie.
Gdy rodzice zaczynają hodować swoje nasionko, to mogą mieć marzenie,
by wyrósł z niego dąb. Ale może się okazać, że zasadzili bratek. I wtedy rodzic, który się uprze przy dębie, będzie próbował z bratka zrobić dąb.
A w rezultacie nie będzie ani dębu, ani bratka. Wyhoduje coś bardzo nieszczęśliwego. I skrzywdzi to nasionko. Mądry rodzic w takiej sytuacji dowie się jak hodować bratki i zrobi wszystko, by jego bratek był jak najbardziej udany.” Wojciech Eichelberger
W trakcie spotkania zwrócono uwagę na tak istotne zagadnienia jak cele i warunki dobrej współpracy środowiska szkolnego z domowym.
Nauczycielu, oto „recepta „ na dobrą współpracę z rodzicami:
- Poznaj ucznia i jego środowisko rodzinne,
- Bądź szczery, otwarty i komunikatywny,
- Wysłuchaj, pozwól się wygadać, okaż zrozumienie i troskę,
- Nie uważaj, że zawsze masz rację i wszystko wiesz,
- Nie trzymaj się kurczowo utartych schematów i przekonań,
- Patrz, słuchaj, odczuwaj i poszukuj,
- Bądź elastyczny, otwarty na zmiany i propozycje,
- Przemyśl formę i treść rozmowy dobierając odpowiednie miejsce i czas,
- Mów wyraźnie i stanowczo o swoich wymaganiach i oczekiwaniach, tak, aby były one znane i zrozumiałe dla rodziców,
- Chcąc przekazać rodzicowi złe wiadomości zacznij od wyszukania w dziecku jego pozytywnych cech,
- W przypadku krytyki - nie obrażaj się. Przemyśl, spokojnie przeanalizuj zarzuty,
- Na bieżąco monitoruj postępy ucznia, tak, aby rodzic mógł być informowany o sytuacji swojego dziecka,
- Nie zostawiaj rodzica z problemem- oferuj pomoc, pokazuj sposoby radzenia sobie, bądź skieruj do odpowiedniej osoby.