Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Spotkanie w ramach sieci współpracy i samokształcenia.

Zespół nauczycieli –pracowników poradni oraz pedagogów szkolnych z terenu powiatu kolbuszowskiego po raz kolejny spotkał się w dniu 5 listopada 2018r. w siedzibie PP-Pw Kolbuszowej.

Sieć :

- współpracuje w ramach wybranego zagadnienia,

-wspólnie rozwiązuje problemy/uczestnicy dzielą się pomysłami,spostrzeżeniami i propozycjami,

-wymienia własne doświadczenia ,

- niekiedy korzysta z pomocy zewnętrznych ekspertów.

Pracą sieci współpracy i samokształcenia kierują obecnie koordynatorzy, którymi są pracownicy poradni Marta Ludera i Marta Zawadzka.

 Tym razem obydwie Panie przygotowały wystąpienie na temat:

„Budowanie dobrej relacji rodzic-nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu dziecka”.

 

Wstępem do rozważań były słowa jednego z czołowych polskich psychologów. Oto one :

 

„Rodzice są jak ogrodnicy, którzy kupują nasiona. Tyle, że w przypadku dzieci nie ma takich ładnych torebeczek, gdzie widać, co z każdego nasionka wyrośnie i instrukcji, jak się o to nasionko troszczyć .

 Wszystko jest wymieszane, wsadza się rękę do worka i bierze co popadnie.

Gdy rodzice zaczynają hodować swoje nasionko, to mogą mieć marzenie,
by wyrósł z niego dąb. Ale może się okazać, że zasadzili bratek. I wtedy rodzic, który się uprze przy dębie, będzie próbował z bratka zrobić dąb.
A w rezultacie nie będzie ani dębu, ani bratka. Wyhoduje coś bardzo nieszczęśliwego. I skrzywdzi to nasionko. Mądry rodzic w takiej sytuacji dowie się jak hodować bratki i zrobi wszystko, by jego bratek był jak najbardziej udany.” 
Wojciech Eichelberger

 

W trakcie spotkania zwrócono uwagę na tak istotne zagadnienia jak cele i warunki dobrej współpracy środowiska szkolnego z domowym.

Nauczycielu, oto „recepta „ na dobrą współpracę z rodzicami:

  • Poznaj ucznia i jego środowisko rodzinne,
  •  Bądź szczery, otwarty i komunikatywny,
  •  Wysłuchaj, pozwól się wygadać, okaż zrozumienie i troskę,
  •  Nie uważaj, że zawsze masz rację i wszystko wiesz,
  •  Nie trzymaj się kurczowo utartych schematów i przekonań,
  • Patrz, słuchaj, odczuwaj i poszukuj,
  •  Bądź elastyczny, otwarty na zmiany i propozycje,
  •  Przemyśl formę i treść rozmowy dobierając odpowiednie miejsce i czas,
  • Mów wyraźnie i stanowczo o swoich wymaganiach i oczekiwaniach, tak, aby były one znane i zrozumiałe dla rodziców,
  • Chcąc przekazać rodzicowi złe wiadomości zacznij od wyszukania w dziecku jego pozytywnych cech,
  • W przypadku krytyki - nie obrażaj się. Przemyśl, spokojnie przeanalizuj zarzuty,
  • Na bieżąco monitoruj postępy ucznia, tak, aby rodzic mógł być informowany o sytuacji swojego dziecka,
  • Nie zostawiaj rodzica z problemem- oferuj pomoc, pokazuj sposoby radzenia sobie, bądź skieruj do odpowiedniej osoby.