Dyskalkulia obok dysleksji, dysortografii i dysgrafii należy do grupy tzw. specyficznych trudności w uczeniu się.
Termin ten pochodzi z języka łacińskiego i oznacza trudności w liczeniu (calkulare – liczyć, dys – trudność).
Pojęciem tym określa się zaburzenia zdolności matematycznych, które mają źródło w genetycznych lub wrodzonych nieprawidłowościach dotyczących funkcjonowania części mózgu odpowiedzialnej za dojrzewanie umiejętności matematycznych wraz z wiekiem.
Osoby, które mają dyskalkulię nie są w stanie osiągnąć adekwatnego do swojego wieku rozwojowego poziomu biegłości w procesach matematycznych, pomimo iż mają prawidłowy poziom inteligencji, sprzyjające warunki edukacyjne, odpowiedni poziom motywacji do nauki i nie występują u nich żadne zaburzenia emocjonalne.
Warto wiedzieć, że dyskalkulii nie towarzyszą żadne nieprawidłowości w zakresie ogólnych funkcji umysłowych. Jest rozpoznawana u dzieci z przeciętną lub ponadprzeciętną inteligencją.
Nie wszystkie trudności w nauce matematyki są dyskalkulią. Problem ten dotyczy dzieci/uczniów wykazujących wiek matematyczny wyraźnie niższy od wieku rozwoju umysłowego. Rozpoznanie dokonuje się poprzez szczegółową diagnozę psychologiczno-pedagogiczną.
Rodzaje dyskalkulii:
- dyskalkulia werbalna, czyli zaburzenia umiejętności słownego nazywaniapojęć i zależności matematycznych, określaniem liczby obiektów,
- dyskalkulia wykonawcza, to zaburzenia manipulowania realnymi obiektami w celach matematycznych, problemy z szeregowaniem,
- dyskalkulia leksykalna, polegająca na braku zdolności odczytywaniasymboli matematycznych, liczb, cyfr, znaków,
- dyskalkulia graficzna, oznaczająca trudności wzapisywaniu symboli, liczb, działań matematycznych;
- dyskalkulia pojęciowo - poznawcza, cechująca się niezdolnością rozumieniapojęć, relacji i zależności matematycznych;
- dyskalkulia operacyjna, w której zaburzona jest zdolność wykonywania operacji i działań matematycznych.
Typowe objawy dyskalkulii
Dyskalkulię można dostrzec u dziecka już od najmłodszych lat. Mogą wówczas wystąpić trudności z oszacowaniem ilości elementów w zbiorze bez ich przeliczenia oraz liczeniem w pamięci (potrzebują konkretów nawet do liczenia łatwych działań). Z wiekiem objawy te są coraz poważniejsze i stają się bardziej widoczne.
Problemy te dotyczą najczęściej:
- odczytywania zegarów analogowych,
- określenia, która z dwóch liczb jest większa,
- rozróżniania prawej i lewej strony ciała oraz innych zależności przestrzennych,
- liczenia wstecz,
- zapamiętania tabliczki mnożenia,
- szacowania, np. kosztów zakupów w koszyku, rozmiaru przedmiotu, odległości,
- dodawania i odejmowania w pamięci (zgadywanie wyników),
- słabego zapamiętywania pojęć, symboli, wzorów matematycznych oraz algorytmów rozwiązywania zadań, wykonywania działań,
- niskiej zdolności stosowania wiedzy matematycznej w praktyce,
- odczytywania mapy, nut,
- kłopotów z porównywaniem figur geometrycznych, ich cech, proporcji, wielkości, wysokości,
- odczytywania wykresów, schematów,
- rozumienia pojęć związanych z wagą, przestrzenią, kierunkiem, czasem,
- trudności z zapisywaniem lub odczytywaniem podobnie wyglądających liczb, symboli,
- mylenia dużych i małych liter w zapisach jednostek oraz symboli,
- odczytywania liczb wielocyfrowych,
- rysowania figur i brył geometrycznych,
- gubienia cyfr i znaków matematycznych w zapisach,
- zapamiętywania, co oznacza dany symbol, skrót we wzorze,
- niedokładnościami w pomiarze długości,
- chaotycznego zapisu operacji matematycznych,
- rozumienia jednostek, ich przeliczania, zamieniania, zależności między nimi,
- przechodzenia od konkretów do abstrakcyjnego myślenia,
- wyobrażenia sobie treści zadania,
- mylenia kierunków przy działaniach matematycznych, przestawianie cyfr w ułamkach potęgach, pierwiastkach,
- rozumienia odwrotności działań,
- braku logicznego myślenia, słabego kojarzenia i łączenia ze sobą wiedzy, informacji,
- wolnego tempa pracy przy wykonywaniu działań matematycznych,
- sporych trudności zwłaszcza z zadaniami tekstowymi, rozumieniem przedstawionych zależności, ich matematyzacją,
- zapamiętywania sekwencji ruchów, kroków tanecznych, układów choreograficznych,
- skupienia, koncentracji na zadaniach wymagających dłuższego myślenia,
- obniżonej motywacji do uczenia się matematyki.
Warto pamiętać, że dyskalkulia nie oznacza jedynie problemów w opanowaniu umiejętności matematycznych. Może również utrudniać naukę innych przedmiotów szkolonych, np. geografii, fizyki, chemii, a nawet historii, techniki, muzyki czy wychowania fizycznego.
Objawy dyskalkulii, które mogą wystąpić na innych poza matematyką przedmiotach to głównie:
- kłopoty z odczytywaniem czasu, posługiwaniem się zegarkiem,
- trudności z opanowaniem chronologii wydarzeń;
- zaburzenia orientacji w terenie;
- problemy z zapamiętaniem sekwencji ruchów, ćwiczeń, kolejności kroków tanecznych, układu choreograficznego;
- zapominanie ważnych dat dotyczących spraw osobistych;
- problemy z wykonywaniem codziennych zadań wymagających stosowania liczb, ważenia, mierzenia, np. przy gotowaniu posiłków;
- brak zdolności do rozumienia symboli graficznych (np. znaki drogowe);
- słaba koordynacja sportowa, niezborność ruchowa,
- nienadążanie za szybko zmieniającymi się instrukcjami;
- trudności w opanowaniu zapisu nutowego, wartości rytmicznych i terminologii muzycznej;
- kłopoty ze znalezieniem odpowiedniej strony i zadania w podręczniku.
Dane statystyczne szacują, iż dyskalkulia występuje prawie u 6% populacji. Im wcześniej zostanie zdiagnozowana, tym większa szansa na zrozumienie problemów dziecka i podjęcie odpowiedniego wsparcia oraz terapii.
Beata Zasowska
Pedagog, terapeuta pedagogiczny