Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

Wiosenne zabawy wspomagające rozwój mowy dzieci.

Wiosenne zabawy wspomagające rozwój mowy dzieci - ćwiczenia logopedyczne.

Na początek kilka ćwiczeń oddechowych:

- dziecko trzyma w ręce pocięte paski bibuły lub kolorowe wstążki. Wącha je – wciąga powietrze nosem, a wypuszcza ustami. Podczas wydechu dmucha na paski. Można dmuchać w różny sposób np. długo i równomiernie, chuchać w sposób krótki, przerywany,

- przedmuchiwanie po gładkiej lub chropowatej powierzchni kawałków papieru, kulek waty itp.

Można wyznaczyć „trasy” po których będą wędrowały ,

- przenoszenie przy pomocy plastikowej rurki kawałków papieru z jednego do drugiego pojemnika – dziecko wciągając powietrze chwyta skrawki papieru. Rurki powinny być różnej długości.

 

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy:

- dziecko udaje „konika”, biega kląskając. Na ustalony sygnał np. klaśnięcie zmienia bieg na podskoki z nogi na nogę, nadal kląskając. Gdy biegną pod górkę rytm jest wolny, a gdy z górki, szybszy. Na kolejne klaśnięcie konik zatrzymuje się i parska – wargi wibrują

- zabawa w naśladowanie kotka – kotki rano wstają, przeciągają się i mruczą. Następnie myją się – oblizują górną i dolną wargę, czyszczą ząbki – oblizują dolne i górne zęby, piją mleko na śniadanie – wysuwają i chowają język , kotek podchodzi do mamy i mruczy MMMMM, mama głaszcze go po plecach, kotek robi koci grzbiet i prycha PHHHHYYY.

 

Ćwiczenia artykulacyjne:

- naśladowanie pojazdów – dziecko wymienia pojazdy, które zna, później powtarza dźwięki:

PUF, PUF – pociąg,

WRR, WRR- samochód,

DRYN, DRYN – rower,

SZSZSZ – samolot,

FFFFFF – balon i 

Dziecko może poruszać się w charakterystyczny dla każdego pojazdu sposób  i wydaje przy tym charakterystyczne odgłosy.

- dziecko zmienia się w wesołą żabkę na łące, która mówi tylko w żabim języku- gdy skacze kumka KUM,KUM,KUM, gdy kuca – rechocze RECH, RECH,gdy przygotowuje się do wieczornego koncertu, skrzeczy UUUUAAAA . Podczas koncertu można włączyć ulubioną melodię dziecka i wtedy śpiewamy „po żabiemu”

MIŁEJ ZABAWY! 

 Marta Ludera - logopeda