Wiosenne zabawy wspomagające rozwój mowy dzieci - ćwiczenia logopedyczne.
Na początek kilka ćwiczeń oddechowych:
- dziecko trzyma w ręce pocięte paski bibuły lub kolorowe wstążki. Wącha je – wciąga powietrze nosem, a wypuszcza ustami. Podczas wydechu dmucha na paski. Można dmuchać w różny sposób np. długo i równomiernie, chuchać w sposób krótki, przerywany,
- przedmuchiwanie po gładkiej lub chropowatej powierzchni kawałków papieru, kulek waty itp.
Można wyznaczyć „trasy” po których będą wędrowały ,
- przenoszenie przy pomocy plastikowej rurki kawałków papieru z jednego do drugiego pojemnika – dziecko wciągając powietrze chwyta skrawki papieru. Rurki powinny być różnej długości.
Ćwiczenia usprawniające narządy mowy:
- dziecko udaje „konika”, biega kląskając. Na ustalony sygnał np. klaśnięcie zmienia bieg na podskoki z nogi na nogę, nadal kląskając. Gdy biegną pod górkę rytm jest wolny, a gdy z górki, szybszy. Na kolejne klaśnięcie konik zatrzymuje się i parska – wargi wibrują
- zabawa w naśladowanie kotka – kotki rano wstają, przeciągają się i mruczą. Następnie myją się – oblizują górną i dolną wargę, czyszczą ząbki – oblizują dolne i górne zęby, piją mleko na śniadanie – wysuwają i chowają język , kotek podchodzi do mamy i mruczy MMMMM, mama głaszcze go po plecach, kotek robi koci grzbiet i prycha PHHHHYYY.
Ćwiczenia artykulacyjne:
- naśladowanie pojazdów – dziecko wymienia pojazdy, które zna, później powtarza dźwięki:
PUF, PUF – pociąg,
WRR, WRR- samochód,
DRYN, DRYN – rower,
SZSZSZ – samolot,
FFFFFF – balon i
Dziecko może poruszać się w charakterystyczny dla każdego pojazdu sposób i wydaje przy tym charakterystyczne odgłosy.
- dziecko zmienia się w wesołą żabkę na łące, która mówi tylko w żabim języku- gdy skacze kumka KUM,KUM,KUM, gdy kuca – rechocze RECH, RECH,gdy przygotowuje się do wieczornego koncertu, skrzeczy UUUUAAAA . Podczas koncertu można włączyć ulubioną melodię dziecka i wtedy śpiewamy „po żabiemu”
MIŁEJ ZABAWY!
Marta Ludera - logopeda