Za twórcę pierwszych puzzli uważany jest John Spilsbury. Żył on w XVIII wieku, był londyńskim grawerem i kartografem.Skleił mapę na desce i pociął ją na kawałki, aby stworzyć narzędzie edukacyjne dla swoich uczniów. Pierwsze puzzle były więc drewniane i miały być przedmiotem ułatwiającym naukę geografii. Z czasem, puzzle stały się bardzo popularne.
Układanie puzzli uczy nas przede wszystkim koncentracji a także skupienia się na jednej rzeczy. Pozwala nam to wyciszyć się, odstresować i zapomnieć o otaczających nas problemach. Puzzle wpływają bardzo korzystnie na naszą pamięć wzrokową i uczą logicznego myślenia.To nie tylko doskonała rozrywka, ale również trening dla mózgu.
Badania naukowe dowodzą, że podczas układania puzzli, dzieci rozwijają swoje zdolności wzrokowo – przestrzenne, ćwiczą cierpliwość, uczą dążenia do celu. Dlatego są doskonałą pomocą dydaktyczną oraz terapeutyczną, zarówno dla starszych, jak i młodszych dzieci, a także dorosłych.
Pamiętajmy, że układanie puzzli to aktywność, która przynosi wiele korzyści. Pomaga rozwijać umiejętności poznawcze, redukować stres, poprawiać wytrwałość. Może być doskonałą formą rozrywki oraz spędzania czasu z bliskimi.
Opracowała: B.Zasowska