Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

"Bezpieczny Internet" - zajęcia z uczniami

        09  lutego 2021 roku obchodziliśmy po raz kolejny Dzień Bezpiecznego Internetu pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy Razem!”. Ten dzień obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku. Natomiast organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 r. jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą Państwowy Instytut Badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – realizatorzy unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF).  Celem obchodów jest zwrócenie uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.

Pracownicy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kolbuszowej, jak co roku, włączyli się w obchody Dnia Bezpiecznego Internetu  we współpracy z placówkami oświatowymi znajdującymi się na terenie naszego Powiatu. Warsztaty w formie bezpośredniej – na terenie szkoły lub pośredniej – za pośrednictwem dostępnej technologii informatycznej (Microsoft Teams , Zoom Meeting, Classroom , Google Meet) odbyły się lub są w realizacji w następujących placówkach:

SP w Krzątce kl. I, II, III – forma bezpośredniego kontaktu, a klasy IV, V, VI, VII, VIII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

SP w Niwiskach kl. V, VI, VII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

ZSA-E w Weryni kl. I Technikum za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

SP w Przyłęku kl. IV, V, VI za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

SP w Mechowcu kl. I, II, III forma bezpośredniego kontaktu,

SP w Woli Rusinowskiej kl. I, II, III forma bezpośredniego kontaktu, kl. VII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

SP w Zarębkach – udostępnienie materiałów do pracy z uczniami, rodzicami na temat zagadnień związanych z bezpiecznym użytkowaniem Internetu,

SP w Kolbuszowej Górnej kl. VIII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

SP w Majdanie Królewskim kl. VIII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

ZST w Kolbuszowej kl. IV Technikum oraz Szkoła Branżowa I Stopnia za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

SP w Wilczej Woli kl. IV, V, VI za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

SP nr 2 w Kolbuszowej kl. VI, VII, VIII za pośrednictwem platformy do pracy zdalnej,

ZSS w Kolbuszowej Dolnej są planowane z uczniami klas starszych tejże szkoły.

Łącznie pracownicy  PP-P w Kolbuszowej  objęli 653 uczniów zajęciami warsztatowymi o charakterze psychoedukacyjnym i profilaktycznym.

Urządzenia ekranowe używane świadomie i z umiarem mogą stanowić atrakcyjny element życia dzieci i młodzieży. W dobie pandemii są głównym pośrednikiem edukacji, komunikacji czy też rozrywki. Jednak nadmiar ekranów może mieć zgubny wpływ na rozwój i zdrowie dzieci oraz relacje rodzinne. Dlatego tak ważne jest, aby rodzice kontrolowali korzystanie z wysokiej technologii swoich pociech.

 Wyniki badań uczniów szkół podstawowych, jeszcze sprzed pandemii budzą duży niepokój:

  • Aż 79,6 % uczniów deklaruje, że ich rodzice nie interesują się tym, jak ich dzieci korzystają z Internetu.
  • 41,4 % uczniów deklaruje, że nikt nie był ich przewodnikiem po Internecie.
  • 30,9 % uczniów bez wiedzy i zgody rodziców spotykało się z ludźmi poznanymi w sieci.
  • 51,2 % uczniów korzystających z serwisów społecznościowych ustawia swój profil tak, aby był widoczny tylko dla znajomych.
  • Około 30% nastolatków pozostaje online cały czas niezależnie od miejsca pobytu, a 93,4% codziennie korzysta z internetu w domu (bad. Nastolatki 3.0 – NASK, 2016).
  • Jak wynika ze statystyk internetowych, ogółem niemal jedna trzecia (32%) polskich dzieci w wieku 7–18 lat miała kontakt z erotyką i pornografią w Internecie. Starsza młodzież miała styczność z takimi materiałami częściej, ale nawet w przypadku dzieci w wieku 7–12 lat było to 27% (Megapanel PBI dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, 2015).

 Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w sieci oraz ich prawidłowe z niej korzystanie w dużym stopniu zależy od rodziców. Warto zatem wprowadzić w domu zasady korzystania z urządzeń ekranowych, dostosowane do wieku i potrzeb domowników:

  1. Ustalmy limity czasu spędzanego przed ekranem:
  • Dzieci do 2 r.ż : zero ekranów,
  • 2-5 lat: do jednej godziny,
  • 6-12 lat: do dwóch godzin,
  • Nastolatek: do czterech godzin.
  1. Nie patrzymy w ekran przed snem:
  • Światło smartfonów utrudnia zasypianie i pogarsza jakość snu,
  • Zaleca się niekorzystanie z nich przynajmniej 1 godzinę przed zaśnięciem.
  1. Nie korzystamy z ekranów przy jedzeniu.
  2. Spędzamy razem aktywnie czas.
  3. Bawmy się wspólnie bez ekranów.
  4. Udostępniamy dzieciom jedynie pozytywne i bezpieczne treści.
  5. Rozmawiamy z dzieckiem o jego doświadczeniach w sieci.
  6. Konfigurujemy ustawienia bezpieczeństwa w urządzeniu.
  7. Instalujemy program do kontroli rodzicielskiej.
  8. Sami dajmy właściwy przykład ograniczając swój czas spędzany przed monitorami.

Więcej informacji na ten temat znajdziecie Państwo w zakładce „Zostań w domu”.