PROCEDURA ORGANIZACJI ZAJĘĆ
WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
W PORADNI PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ W KOLBUSZOWEJ
Podstawa prawna:
- Ustawa z dn. 14 grudnia2016 r. Prawo Oświatowe
- Rozporządzenie MEN z dn. 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
- Rozporządzenie MEN z dn. 07 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające z publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych
- Rozporządzenie MEN z dn. 09 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach, przedszkolach i placówkach.
- Statut Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kolbuszowej
I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, organizowane w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kolbuszowej, ma na celu:
- Wielospecjalistyczną pomoc dziecku niepełnosprawnemu i jego rodzinie
- Stymulowanie rozwoju psychoruchowego, poznawczego oraz społeczno- emocjonalnego dziecka
- Wyrównywanie występujących u dziecka deficytów rozwojowych
- Wspomaganie rozwoju dziecka w jego środowisku rodzinnym poprzez kształtowanie pożądanych postaw i zachowań w relacji rodzic/ opiekun prawny- dziecko.
- Zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka są prowadzone od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
II
POWOŁANE ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU (WWRDZ),
JEGO SKŁAD I ORGANIZACJA PRACY
- Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka powoływany i nadzorowany jest przez Dyrektora Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kolbuszowej, odrębnie dla każdego dziecka, na podstawie:
- wniosku rodzica/opiekuna prawnego do Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej o zorganizowanie wczesnego wspomagania rozwoju,
- opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
- W skład zespołu wchodzą:
- Pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog,
- Psycholog,
- Logopeda, neurologopeda, surdologopeda,
- Inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny, np. terapeuta pedagogicznym specjalista w zakresie autyzmu.
- Pracą zespołu kieruje koordynator zespołu powołany przez dyrektora Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kolbuszowej.
- Zespół terapeutyczny spotyka się systematycznie (zgodnie z harmonogramem posiedzeń) w celu:
- Organizacji pracy zespołu wczesnego wspomagania,
- Omówienia spraw bieżących dotyczących funkcjonowania dziecka,
- Analizy postępów dziecka i dokonania ewaluacji programu zajęć.
- Dokumentacja WWRDz obejmuje:
- Opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- Wniosek rodzica /opiekuna prawnego o objęcie dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju,
- Zarządzenie Dyrektora poradni o powołaniu zespołu do pracy z danym dzieckiem,
- Indywidualny program wczesnego wspomagania,
- Harmonogram – terminy zajęć ustalane są na bieżąco z rodzicami,
- Kontrakt zawarty pomiędzy rodzicem/opiekunem prawnym, a specjalistami pracującymi z dzieckiem,
- Przebieg spotkań, potwierdzający pracę specjalistów WWRDz z dzieckiem
- Harmonogram superwizja i spotkań zespołów specjalistów.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
- Organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin miesięcznie, w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka,
- Odbywają się zgodnie z ilością godzin przyznanych dziecku przez zespół WWRDz, według ustalonego harmonogramu zajęć,
- Prowadzone są indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną, bądź w 2-3 osobowych grupach dla dzieci, które ukończyły 3 rok życia odbywają się na terenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kolbuszowej.
Korzystanie z pomocy w ramach wczesnego wspomagania rodzaju dziecka jest dobrowolne i bezpłatne.
III
ZADANIA ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
- Do zadań zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należy:
- ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka
- nawiązanie współpracy z podmiotem leczniczym lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb,
- opracowanie i realizowanie indywidualnego programu terapii dziecka z uwzględnieniem działań wspierających jego rodzinę w realizacji programu,
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzania zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
2.Zespół współpracuje z rodziną dziecka poprzez:
- modelowanie pracy z dzieckiem, udzielanie porad i instrukcji dotyczących pracy z dzieckiem,
- udzielanie pomocy w zakresie nabywania i kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem,
- udzielanie porad dotyczących przystosowania warunków domowych do potrzeb dziecka oraz pozyskiwania i wykorzystywania w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i sprzętu,
- udzielanie instruktażu i konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,
- wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem,
3.Zespół działa w oparciu o „Regulamin pracy Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka działającego w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kolbuszowej”.
IV
OBOWIĄZKI CZŁONKÓW ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
- Koordynator zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
- Koordynuje pracę zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, monitoruje dokumentację,
- Odpowiada za przygotowanie przez zespół programu terapeutycznego, prawidłowe dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w tym spotkań zespołu WWRDz,
- Organizuje cykliczne spotkania zespołu, które poświęcone są omówieniu problemów dziecka i jego rodziny, ewaluacji programów, a także ustalaniu dalszego przebiegu i rodzaju zajęć specjalistycznych dla dziecka,
- Informuje dyrektora o poczynaniach zespołu.
- Psycholog:
- Przeprowadza diagnozę psychologiczną w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,
- Ustala wraz z innymi członkami zespołu WWRDz indywidualny program terapeutyczny,
- Prowadzi zajęcia terapeutyczne o charakterze psychopedagogicznym z zastosowaniem odpowiednich metod stymulacji rozwoju psychicznego, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
- Wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
- Udziela rodzicom pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem,
- Koordynuje współpracę z rodzicami,
- Na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię psychologiczną.
- Pedagog specjalny / terapeuta:
- Przeprowadza diagnozę pedagogiczną w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,
- Ustala wraz z innymi członkami zespołu WWRDz indywidualny program terapeutyczny,
- Prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
- Przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
- Wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
- Na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię pedagogiczną.
- Logopeda:
- Przeprowadza diagnozę logopedyczną,
- Ustala wraz z innymi członkami zespołu WWRDz indywidualny program terapeutyczny,
- Prowadzi terapię logopedyczną, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
- Przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
- Wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
- Na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię pedagogiczną.
- Rehabilitant / specjalista z zakresu usprawniania ruchowego:
- Ustala wraz z innymi członkami zespołu WWRDz indywidualny program terapeutyczny,
- Prowadzi zajęcia mające na celu pobudzanie rozwoju dziecka, a w szczególności naprowadzanie na prawidłowy wzorzec ruchowy i aktywne wykonywanie ruchu, stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
- Przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
- Wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka.
V
DOKUMENTACJA PRACY ZESPOŁU WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach zajęć wczesnego wspomagania poprzez:
- Prowadzenie indywidualnych dzienników zajęć,
- Opracowanie indywidualnych programów terapeutycznych,
- Opracowanie oceny postępów dziecka,
- Opracowanie specjalistycznych opinii.
VI
WYMIAR, MIEJSCE PRACY I RODZAJE ZAJĘĆ TERAPEUTYCZNYCH
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną przez terapeutę określonej specjalności według ustalonego harmonogramu,
- W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
- Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor poradni w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.
VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Rodzice/opiekunowie prawni dziecka mają prawo do:
- Udziału w zajęciach prowadzonych z dzieckiem oraz w zajęciach organizowanych dla rodziców/opiekunów dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju,
- Informacji na temat potrzeb, możliwości i postępów czynionych przez dziecko,
- Uzyskiwania porad, instrukcji i konsultacji dotyczących pracy z dzieckiem,
- Zgłaszania uwag i propozycji dotyczących indywidualnego programu pracy z dzieckiem.
- Rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do:
- Systematycznego przyprowadzania dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju, zgodnie z ustalonymi terminami spotkań,
- W razie choroby lub innej okoliczności uniemożliwiającej udział dziecka w zajęciach powiadomienie sekretariatu poradni o nieobecności dziecka (telefonicznie, osobiście lub pisemnie) w celu ustalenia nowego terminu,
- Nieprzyprowadzania na zajęcia dzieci chorych.
- W przypadku nieobecności dziecka na zajęciach nie ma możliwości ich odrobienia.
Procedura została opracowana na zebraniu samokształceniowym pracowników poradni w dniu 22 grudnia 2017r. Wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.