Zgodnie z nową koncepcją doradztwa zawodowego,w działania wspierające uczniów w zakresie przygotowania ich do wyboru kierunku kształcenia i zawodu,powinni być zaangażowani wszyscy:
• pracownicy pedagogiczni pracujący z uczniem,
• specjaliści pracujący z uczniem (w tym doradcy zawodowi),
• instytucje zajmujące się kształtowaniem kariery zawodowej.
Obniżony został wiek odbiorców systemu doradztwa zawodowego, który uzasadniony jest licznymi koncepcjami rozwoju zawodowego, zgodnie z którymi, wybór zawodu lub ścieżki kształcenia nigdy nie jest jednorazowym aktem. Jest to proces rośnięcia i uczenia się.
Według koncepcji D. E. Supera rozwój zawodowy człowieka składa się z pięciu stadiów, a pierwszy przypada już na wiek 4 – 10 lat, stąd tak ważne jest, aby proces wspierania dzieci w zakresie wyboru zawodu lub ścieżki kształcenia, miał miejsce już od najmłodszych lat.
Strategia stałego uczenia się zakłada, że życie wymaga umiejętności podejmowania ważnych decyzji zaczynając od wyboru szkoły ponadpodstawowej, kierunku studiów, decyzji o wyborze miejsca pracy, sposobie podnoszenia swoich kwalifikacji, aż do ewentualnych decyzji o zmianie zawodu. Umiejętności te kształtuje się już od najmłodszych lat, począwszy od zajęć przedszkolnych.
Preorientacja zawodowa
• wprowadzana już w przedszkolu podczas bieżącej pracy z uczniem,
• wykorzystująca podstawy pedagogiki zabawy,
• koncentruje się na poznaniu własnych zasobów, poznaniu zawodów i środowiska pracy,
• realizowana w formie zabaw w naśladownictwo, zabaw konstrukcyjno-manipulacyjnych, zabaw badawczych, zespołowych, gier
Orientacja zawodowa
• obejmuje dzieci w klasach 1-3 oraz 4-6,
• realizowana podczas bieżącej pracy z uczniem,
• dotyczy poszerzania wiedzy w zakresie:
• nt. metodologii uczenia się,
• radzenia sobie ze stresem,
• treningu twórczego myślenia,
• komunikacji, asertywności,
• współpracy w grupie,
• podejmowania decyzji,
• wiedzy o zawodach i środowisku pracy
Doradztwo zawodowe
• dla uczniów klas 7 i 8 oraz szkół ponadpodstawowych,
• organizowane w formie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
• cele ukierunkowane na:
-przygotowanie młodzieży do podjęcia trafnych decyzji edukacyjno-zawodowych, wyboru szkoły i zawodu zgodnych z zainteresowaniami i uzdolnieniami oraz do roli pracownika na współczesnym rynku pracy,
-radzenia sobie z ciągłymi zmianami,
-kształtowanie proaktywnych postaw we współczesnym świecie.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Kolbuszowej udziela pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia oraz kariery zawodowej bezpośrednio uczniom, młodzieży i ich rodzicom. Pomoc ta polega w szczególności na planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego. Te formy pomocy są prowadzone przez naszą placówkę od wielu lat.
W bieżącym roku szkolnym badania predyspozycji zawodowych uczniów klas trzecich gimnazjów z terenu powiatu kolbuszowskiego i indywidualne rozmowy po przeprowadzonych przez doradcę zawodowego Beatę Zasowską i psychologa Izabelę Halat-Wójcicką miały miejsce w : Raniżowie(63 osoby), Widełce(23 osoby), Woli Raniżowskiej(22 osoby), Kupnie (36 osób), Niwiskach (48 osób), Majdanie Królewskim (60 osób). Planowane są kolejne wizyty w SP nr1 i SP nr2 w Kolbuszowej oraz w Trzęsówce i Dzikowcu.
Psycholog Jolanta Bystrek dla uczniów klasy VIIb SP nr 2 w Kolbuszowej przeprowadziła zajęcia warsztatowe nt. „Pracuję nad sobą i kształtuję swój charakter”. W spotakaniu wzięło udział 24 uczniów. Kontynuacja tych zajęć ukierunkowanych na kształtowanie właściwych postaw psychospołecznych zaplanowana jest w lutym.
Uczniowie szkół ponadgimnazjalnuch korzystają z rozmów indywidualnych z zakresu doradztwa zawodowego po badaniach testem „Osobowości i zainteresowań”. Miał to miejsce w klasach trzecich technikum w ZST im. Bohaterów Września 1939r. w Kolbuszowej i ZSA-E im.Komisji Edukacji Narodowej w Weryni oraz w klasach drugich LO im. Janka Bytnara w Kolbuszowej. Z uwagi na dużą ilość chętnych badania i rozmowy prowadziły panie psycholog : Jolanta Bystrek, Izabela Halat-Wójcicka, Justyna Pomykała i Agnieszka Tyczka.
Spotkania te cieszą się dużym zainteresowaniem młodzieży, szczególnie tych uczniów, którzy do tej pory nie mieli okazji doświadczyć diagnozy psychologicznej i porozmawiać o swoich decyzjach edukacyjno-zawodowych ze specjalistami.