Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
w Kolbuszowej
previous arrow
next arrow
Slider

23 kwietnia -Światowy Dzień Książki

23 kwietnia   -Światowy Dzień Książki

 

Jest dorocznym świętem organizowanym przez UNESCO w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich.  Dzień ten po raz pierwszy obchodzono w 1995 roku.

Dlaczego 23 kwietnia? Jest to  dzień patrona Katalonii – św. Jerzego. Zgodnie z tradycją, w ten dzień kobiety otrzymywały czerwoną różę, symbolizującą krew smoka, którego zgodnie z legendą pokonał św. Jerzy. Natomiast kobiety zaczęły odwzajemniać się panom prezentami w postaci książek . Zwyczaj ten wykorzystał tamtejszy wydawca, który w 1926 roku zainicjował obchody Dnia Książki.

Gdy w 1995 roku UNESCO ogłosiło Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich (właśnie na wniosek rządu Hiszpanii),  pozostawiono datę nawiązującą do hiszpańskich obchodów. Jednocześnie  oddano hołd dwóm wybitnym pisarzom – Williamowi Szekspirowi i Miguelowi de Cervantesowi, którym przypisano ten dzień jako datę śmierci ( Cervantes  naprawdę zmarł dzień wcześniej, 22 kwietnia) .

DZIECI POWINNY CZYTAĆ KSIĄŻKI !

 Wiemy o tym wszyscy i o to dbamy. A jakie są podstawowe zalety ?

Rozwija inteligencję emocjonalną.

Kształtuje skupienie i refleksję nad tym, co się robi.Wyrabia w dziecku cierpliwość i umiejętność oczekiwania na nagrodę odsuniętą w czasie- tym większą, że osiągniętą dzięki własnejpracy.

 

Polepsza komunikację.

Czytanie poszerza kompetencje językowe dziecka, rozwija słownictwo, uczy wyrażania myśli i rozumieniamówienia innych ludzi. Im bogatszy język, tym sprawniejsze wyrażanie własnego zdania, lepsza umiejętność okreslania uczuć i potrzeb.

Pozwala na prawdziwy odpoczynek.

Czytanie książek to jeden z lepszych sposobów relaksu. Podróż w  świat wyobrażni daje wytchnienie i odpoczynek od nadmiaru stymulacji i wrażeń.

 

Wzmacnia koncentrację.

Czytanie pomaga wydłużać czas koncentracji, szczególnie na tych zadaniach, które wymagają niepodzielności uwagi. Jedną z takich aktywności jest właśnie nauka czytania.

Sprzyja rozwojowi emocjonalnemu i intelektualnemu.

 

Jest formą leczenia psychoterapeutycznego dzieci nieśmiałych, a także agresywnych, z  trudnościami w rozwoju emocjonalno-społecznym. Pomaga w poznaniu sytuacji, z którymi dziecko się nie zetknęło, może posłużyć za temat rozmowy o trudnych emocjach, których samo doświadcza. Czytanie uczy empatii i wrażliwości.

Niejedni rodzice zadają sobie to pytanie:  Jak zachęcić dzieci do czytania ?

 

-Czytajcie dzieciom głosno i z radością.

-Wybierajcie książkę/bajkę stosowną do wieku.

-Dajcie dobry przykład sami czytając z przyjemnością.

-Przekazujcie pozytywne nastawienie czytając wszystko co „wpadnie w ręce”.

-Pozwalajcie dziecku wybrać bajke spośród wielu.

-Kupujcie książki w formie prezentów dla dziecka i z dzieckiem dla innych.

-Nie zmuszajcie do czytania lecz odpowiednio zachęćcie.

-Owiedżcie bibliotekę jako bardzo atrakcyjne miejsce.

-Twórzciez dzieckiem jego własną książkę.

-Cztyjcie naprzemiennie co drugą linijkę.

-Rozmawiajcie o tym co przeczytaliście, twórzcie wspólnie dalszy ciąg.