Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo - zalecenia wychowawcze -
Zadbanie o jak najlepszą, spokojną atmosferę rodzinną.
- Kontrolowanie tego, co dziecko ogląda w telewizji, na komputerze, na telefonie, w co gra i ograniczenie do minimum czasu przed mediami.
 - Pomaganie dziecku w akceptacji siebie i w kształtowaniu pozytywnej samooceny.
 
Dzieci ruchliwe są często upominane, karcone i dlatego brak im wiary w siebie, czują się gorsze, tracą motywację do pracy nad sobą, dlatego:
- akceptowanie dziecka z jego problemami,
 - stosowanie pochwał, zauważanie tego co mu się udaje i chwalenie, nagradzanie,
 - rozwijanie mocnych stron, tego w czym jest dobre, co mu dobrze wychodzi,
 - zadbanie o to, by nie miało za dużo niepowodzeń szkolnych (diagnozowanie trudności w poradni, pomaganie w nauce),
 - stawianie wymagań stosownie do możliwości dziecka.
 
- Pomaganie dziecku w utrzymaniu dobrych relacji z rówieśnikami, a zatem:
 
- uczenie dobrych manier,
 - uwrażliwianie na krzywdę innych, uczenie pomagania, pożyczania, przebaczania, najlepiej będąc dobrym przykładem takich postaw.
 
- Pomaganie w osiąganiu większej kontroli siebie poprzez:
 
- przewidywanie co się może stać, uprzedzanie faktów i w miarę możliwości niedopuszczenie do niewłaściwych zachowań (dotyczy to małych dzieci)
 - tłumaczenie konsekwencji niepożądanych postaw,
 - wielokrotne przypominanie o obowiązkach, zapisywanie ich i umieszczanie w widocznym miejscu,
 - pomaganie w zaplanowaniu czasu, w sporządzeniu planu tygodnia uwzględniającego stałe codzienne czynności, dodatkowe zajęcia, obowiązki,
 - dopilnowanie, by plan był przestrzegany,
 - umożliwianie podejmowania decyzji i ponoszenia konsekwencji za swoje wybory.
 
- Pomaganie w utrzymaniu uwagi na zadaniach i zadbanie o to by:
 
- do nauki domowej dziecko zabierało się wyciszone, zrelaksowane, z dobrym nastawieniem,
 - kierowane były do dziecka krótkie, stanowcze komunikaty, polecenia typu: “Posprzątaj biurko!”, “Zacznij pisać!”,
 - w razie potrzeby udzielanie pomocy w nauce, głównie w:
 - ustalaniu kolejności zadań, czynności,
 - podzieleniu zadania na krótkie etapy,
 - kontrolowaniu na bieżąco tempa nauki,
 - dopilnowaniu, by dziecko sprawdziło to, co zrobiło,
 - przypilnowaniu, aby kończyło zadania,
 - przypominaniu, by zabrało niezbędne rzeczy przed pójściem do szkoły.
 
- Organizowanie dziecku odpowiedniego środowiska zewnętrznego, a zatem
 
- zapewnienie najlepiej niewielkiego, prostego w umeblowaniu, jednobarwnie pomalowanego pokoju,
 - ustawienie biurka z dala od okna, obrazki, plakaty najlepiej z tyłu,
 - dopilnowanie, by w pokoju i na biurku utrzymany był porządek,
 - zadbanie o to, by podczas nauki nieobecne były zwierzęta domowe, nie był włączony telewizor, komputer.
 
Ukierunkowywanie aktywności motorycznej, w tym:
- nie hamowanie potrzeby ruchu,i nie karanie za nadruchliwość,
 - nie dopuszczanie do szaleństw,
 - angażowanie w prace domowe,
 - planowanie zabaw ruchowych wymagających podporządkowania się zasadom, przestrzegania reguł,
 - zadbanie o wyciszenie, obcowanie z przyrodą podczas spacerów, wycieczek rowerowych, itp.
 
- Współpracowanie z wychowawcami/nauczycielami, w tym:
 
- wspólne ustalanie jednolitych sposobów reagowania, postępowania,
 - współpracowanie w zapewnieniu pomyślnego przebiegu nauki,
 - spokojne podejście do nadarzających się konfliktów dziecka z rówieśnikami, konfrontowanie tego co mówi dziecko z tym, co na temat konfliktu wie wychowawca/nauczyciel.
 
- Właściwa dieta, w której ważne jest:
 
- ograniczenie słodyczy,
 - unikanie napojów gazowanych, produktów z barwnikami, konserwantami.
 
- Korzystanie z pomocy specjalistów:
 
- diagnozowanie problemów dziecka w PP-P w Kolbuszowej, korzystanie z porad, wskazówek wychowawczych,
 - umożliwianie dziecku uczestnictwa w terapiach prowadzonych na terenie poradni: indywidualnej, EEG Biofeedback, w zajęciach grupowych,
 - korzystanie z konsultacji psychiatry dziecięcego.
 
Opracowanie: Jolanta Bystrek